Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Du tycker inte att det är lite skillnad på saker som du måste göra, saker som du kan göra och saker som du vill göra, men kanske inte borde?

Ridning är aldrig säkert. Kolla olycksstatistiken! Jag säger inte att man ska sluta rida när man är gravid, men jag vill ha sagt att hästtjejer ofta överdriver sina egna kunskaper, förmänskligar hästarna och tonar ner riskerna. Det finns inga säkra hästar. Jag vet en ryttare som fick ett missbildat barn, möjligt pga ridningen. Hon red inte alls vid nästa graviditet. En annan började störtblöda i slutet av graviditeten. Hon fick åka ambulans och nästan dog på kuppen.

Du har rätt , det finns inga säkra hästar, de är flyktdjur! Men jag kan tyvär inte tro att ridning orsakar missbildade barn, där vore i sådana fall all den strålning (mobiler, datorer m.m) vara en större fara. Och inte ens det verkar ju vara en primäs risk.

Du har rätt , det finns inga säkra hästar, de är flyktdjur! Men jag kan tyvär inte tro att ridning orsakar missbildade barn, där vore i sådana fall all den strålning (mobiler, datorer m.m) vara en större fara. Och inte ens det verkar ju vara en primäs risk.

Ingen vet varför barnet fick en mycket allvarligt skada. Men jag kan ju säga att hon red rätt mycket, och enligt vissa experter får ryttare ofta starka muskler som kan försvåra förlossningen. Syrebrist och sådant kan bli ett problem.

Ingen vet varför barnet fick en mycket allvarligt skada. Men jag kan ju säga att hon red rätt mycket.

Det där är dina egna antaganden, jag tror knappast ngn forskning visat att ridning orsakar missbildningar, det kan orsaka sammandragningar om man har tex problemgraviditet men som sagt beror de flesta missbildningar på tex brist på folsyra hos mamman osv.
CillaW eller ngn annan läkare hade nog varit till lite hjälp att förklara vad som orsakar missbildningar & inte.

Det där är dina egna antaganden, jag tror knappast ngn forskning visat att ridning orsakar missbildningar, det kan orsaka sammandragningar om man har tex problemgraviditet men som sagt beror de flesta missbildningar på tex brist på folsyra hos mamman osv.

Som sagt var, ingen visste orsaken. Men ryttarinnan fick rådet att inte rida under den andra graviditeten.

Som sagt var, ingen visste orsaken. Men ryttarinnan fick rådet att inte rida under den andra graviditeten.

I många fall så kan en förlossning/missfall komma igång när kroppen har ett missbildat barn/barn som inte skulle överleva utanför kvinnans mage,(missfall är naturens sätt att ta bort individer som tex inte skulle överleva) det kan mkt väl bero på att kvinnan fått missfall tidigare mm, där läkare bedömde att det var en riskgraviditet.Det här är ju en historia där vi inte känner till grunden & därför kan ingen bedöma detta.

Missbildningar orsakas av genetiska fel och av droger/gifter, inte av ridning.
Syrebrist är ingen missbildning, det är en skada.

Ridning är för mig mycket mycket mer än en hobby, det är ett sätt att behålla min mentala hälsa... och min vallack har inte ett enda hormon :)
Jag red hans mamma till 13/6 när jag väntade mitt första barn, och födde 28/6. Andra gången hade jag för ont av foglossningar och fick sluta i femte månaden.

Barnens pappa hade absolut inga åsikter om att jag red, tvärtom insåg han hur bra jag mådde av det eftersom han är en klok kille.

I många fall så kan en förlossning/missfall komma igång när kroppen har ett missbildat barn/barn som inte skulle överleva utanför kvinnans mage,(missfall är naturens sätt att ta bort individer som tex inte skulle överleva) det kan mkt väl bero på att kvinnan fått missfall tidigare mm, där läkare bedömde att det var en riskgraviditet.Det här är ju en historia där vi inte känner till grunden & därför kan ingen bedöma detta.

Nej, och jag vill inte gå in i detalj heller, för det är lite känsligt.

Jag tror inte ridning är farligt normalt sett så länge man håller sig i sadeln. Fast själv har jag åkt av 3 gånger på en månad nu, så jag har satt rem på min häst och lär ställa henne i boxen om jag ev. blir gravid... :(

Jag vet, men det är känsligt så jag var medvetet lite vag och otydlig. Never mind.

Ridning är för mig mycket mycket mer än en hobby, det är ett sätt att behålla min mentala hälsa... och min vallack har inte ett enda hormon :)
Jag red hans mamma till 13/6 när jag väntade mitt första barn, och födde 28/6. Andra gången hade jag för ont av foglossningar och fick sluta i femte månaden.

Barnens pappa hade absolut inga åsikter om att jag red, tvärtom insåg han hur bra jag mådde av det eftersom han är en klok kille.

Tack:bow:

Tycker oxå det är viktigt att tänka på vad mamman mår bra av under graviditet:), så länge det inte är farligt för barnet.

Nej, och jag vill inte gå in i detalj heller, för det är lite känsligt.

Jag tror inte ridning är farligt normalt sett så länge man håller sig i sadeln. Fast själv har jag åkt av 3 gånger på en månad nu, så jag har satt rem på min häst och lär ställa henne i boxen om jag ev. blir gravid... :(

Det är ju upp till var & en att bedöma, vill man nite rida så ska man inte men vill man rida ska man inte hindras på lösa grunder.

Det är ju upp till var & en att bedöma, vill man nite rida så ska man inte men vill man rida ska man inte hindras på lösa grunder.

Nej, det håller jag med om.
Men ibland utsätter sig hästkvinnor för saker de inte borde, gravida eller inte. Många har - upplever jag - inte så gott omdöme och tar ganska stora chanser. Sedan kan det hända saker ändå. En tjej red en mycket stabil äldre herre som fick slaganfall och gick runt - out of the blue. Hon han precis hoppa undan...

Så det går inte att anklaga henne för att vara dum, bara att hon är en piss-märr :devil:

Där har vi nog en annorlunda syn på saken. För mina hästar är det aldrig okej att bete sig så, oavsett anledning. Men det är ju olika hur man ser på saker. Men vad beträffar graviditeten verkar det fruktansvärt oansvarig att rida en sådan häst.

/snurpe

Det är märkligt att tänka sig att blivande fäder som inte rider vet så väl hur farligt det är att de kan ta sig rätten att utfärda förbud. Plus att jag personligen blir rejält irriterad om någon försöker förvandla mig till ett ömtåligt litet kvinnoväsen - att kärleksfullt skydda genom att begränsa min rörelsefrihet och sätta upp regler för mig.

Jag har fått slita lite för att ge hästeriet det utrymme jag vill ge det, och det ska ingen man ta ifrån mig, det står helt klart.

Men nog är det ganska befogat med alla ridolyckor som faktiskt inträffar, och med tanke på vilka konsekvenser det kan få. Och faktiskt, det handlar inte bara om dig och att förvandla dig till "ett ömtåligt litet kvinnoväsen", utan om ert gemensamma barn.

/snurpe

Du menar att "you go mental" om du inte får rida? :)

Jag blir sur, grinig och misstrivs med livet. Det är roligare att ha mig i huset om jag får rida helt enkelt. Det insåg han, och har fortsatt inse i sitt andra äktenskap med ännu en hästtjej :)

Men nog är det ganska befogat med alla ridolyckor som faktiskt inträffar, och med tanke på vilka konsekvenser det kan få. Och faktiskt, det handlar inte bara om dig och att förvandla dig till "ett ömtåligt litet kvinnoväsen", utan om ert gemensamma barn.

Fast Petruska är säkert inte dum. Hon kan säkert själv bedöma risknivån på att rida när hon är gravid - och fatta beslut utifrån det.

Det gör jag också.
Hon fick en massiv kritik för att ha ridit så sent i graviditeten p.g.a. det.

Hennes barn hade Downs Syndrom.

Spelar roll med ridning då liksom.

Mm, men detta var inte DS, utan en skada.

Där så håller jag med dig.
Man kan minska riskerna så mycket som möjligt genom att fostra hästarna till att uppföra sig.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat