Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

*Det spelar ingen roll hur mycket man trillat av eller ej, det räcker tyvärr med 1 ynka gång om det vill säg riktigt illa.

*Ridning är en farlig sport som sagt men vissa ridker kan man ju minimera, eller hur?

*Visst kan det finnas risker på jobbet men man måste ju ha pengar, eller hur?

*Ang. Tävling-säger bara detta Barn äter tid, jag lovar!

Det är ditt första barn eller hur?

Säger så här, Jag skulle kunna ge mitt liv för mitt barn, vad är då 9 månaders ridning att offra...

Själv så red jag fram till UL i v. 18 och tävlade allt gick jättebra och hästen jag red har jag aldrig ramlat av, men blir det flera barn så står hästen ifrån dag 1.

Jag kände inte alls att jag var förbjudande, nästan tvärtom. Jag kände delvis att jag förväntades tona ner risker med olika saker. Det var lite av min roll att vara bollplank med frågor som, är det farligt? kan jag äta det? osv.

Sådan som jag är idag, så skulle jag nog vilja ha en sorts diskussion där vi båda var ganska reflekterande och kritiska gentemot våra egna motiv i den här typen av frågor.

Det är uppenbarligen rätt lätt hänt att den gravida (och ammande) kvinnan försvinner som individ i rätt hög grad, och den vetskapen gör att jag skulle vilja att vi båda granskade våra motiv för att begränsa mig under en graviditet. Det gäller typiskt ridningen, men också andra restriktioner i sammanhanget.

Det som gör att jag slår vakt lite extra om just ridningen, beror dels på att jag trivs bättre med livet när jag rider, dels på att jag stött på lite för mycket nedlåtenhet från män och tendens till dåligt samvete hos kvinnor i den frågan. Ibland misstänker jag en del män för att ta tillfället i akt och slå till mot ridningen just vid graviditet. Inte dig.

Ibland misstänker jag en del män för att ta tillfället i akt och slå till mot ridningen just vid graviditet. Inte dig.
Tror du det finns en skillnad mellan män som själva rider och de som inte gör det? Rätt många män som inte rider är ju lite nedlåtande i största allmänhet mot hästar och ridning.

Det verkar ju inte orimligt, i alla fall. Å andra sidan: en man som rider själv och som har ett par tre ordentliga vurpor bakom sig är kanske inte så medgörlig mot sin gravida fru?

IRL känner jag ungefär en man som rider, och som också är hetero, så jag har inte mycket studiematerial till hands.

Det är kvinnans eget val om hon vill röka när hon är gravid .Jag har flera tjejvänner som rökt på som vanligt genom hela graviditeten och en av dom har skaffat 2 barn och rökt .Men det är ju inte bra alls men det har ingen av oss med att göra vad någon annan gör utan det är upp till dom själva att bestämma vad som är bra för dom och barnet .Försök säg åt en tjej som inte vill sluta röka och du får garanterat en nära döden upplevelse !Det är lika med ridning åxo det kan gå bra och det kan gå riktigt illa för en häst är ingen leksak utan den har en egen vilja den åxo och kan bli skrämd så man kastas av .Men det ska tjejen bestämma själv när hon känner det är dax att lägga av

Det verkar ju inte orimligt, i alla fall. Å andra sidan: en man som rider själv och som har ett par tre ordentliga vurpor bakom sig är kanske inte så medgörlig mot sin gravida fru?

Det handlar ju om kunskap och riskvärdering. De vurpor jag gjort har främst varit under omständigheter där jag i förväg vetat om att det fanns risker. Det har varit på hästar som jag INTE skulle rekomendera åt en gravid kvinna. Det gäller ju att inte vara korkad.

Här hos oss har det några gånger fungerat så här. När min fru varit osäker på om en häst är säker eller inte så har hon lurat upp mig först som ett test. Om testet faller väl ut dvs jag sitter kvar så kan hon sedan rida. :smirk: Jag kan tillägga att jag egentligen inte rider alls lika bra som hon så det är kanske ingen bra metod egentligen. Men kanske hanterar jag situationen bättre ändå för jag blir sällan rädd direkt.

Här hos oss har det några gånger fungerat så här. När min fru varit osäker på om en häst är säker eller inte så har hon lurat upp mig först som ett test. Om testet faller väl ut dvs jag sitter kvar så kan hon sedan rida. :smirk:

:rofl:

Det där behöver man inte vara gravid för! Jag delar häst med en manlig kompis, och om hästen av något skäl antas vara lite på humör, så får han sitta upp och kolla läget innan jag gör det. Funkar skitbra. För mig. Han har ramlat av en gång, tror jag, och jag ingen (på just den här hästen, alltså, givetvis har jag ramlat av många gånger i mitt liv) tack var detta utmärkta system. Verkligen något att rekommendera för gravida!

Hon har stegrat 1 gång och jag tror knappast att hon gör det igen. Jag tror knappst du var uppe och smög i skogen och såg hela ridpasset och själva omkullridningen :mad: Hade hon vart så korkad, så skulle hon ha gjort det igen, eftersom jag satt upp och fortsatte där vi var innan vi la oss ner :mad:

? Nej, varför det? Men hästar går normalt inte runt även om de stegrar sig. Har de inte en naturlig spärr kan de bli riktigt farliga, även för sig själva. Vet iaf ett par hästar på rak arm som har dött omedelbart i en sådan vurpa (och givetvis nästan dödat dem som hållit i dem). Och fullblod är inte avlade på temperament, utan på att springa, så där ska man vara jäkligt försiktig. Jag tycker du låter mer än lovligt naiv på alla sätt. Men det är ju ditt beslut.

Det som gör att jag slår vakt lite extra om just ridningen, beror dels på att jag trivs bättre med livet när jag rider, dels på att jag stött på lite för mycket nedlåtenhet från män och tendens till dåligt samvete hos kvinnor i den frågan. Ibland misstänker jag en del män för att ta tillfället i akt och slå till mot ridningen just vid graviditet.

I ena tråden ska männen uppmanas att ägna tid och engagemang åt sina barn, men i den här tråden ska de låta bli och överlåta besluten på mamman. Så fort barnet är ute är det 50/50 som gäller, men före dess: hands off.

Varför skulle män ta tillfället i akt? Det är väl bra att de bryr sig och vill diskutera saken?

Fast man kan ju faktiskt fundera över varför vi människor, gravida och ogravida sätter oss i bilar som vi vet orsakar dödsolyckor. Vilket taskig riskbedömning liksom.

Ridning är betydligt värre ur den aspekten. Du är mer oskyddad och det inträffar mer frekvent. Att åka bil måste man kanske göra, rida måste man inte.

Tror du det finns en skillnad mellan män som själva rider och de som inte gör det? Rätt många män som inte rider är ju lite nedlåtande i största allmänhet mot hästar och ridning.

Min erfarenhet är väl att de inte är negativa till själva sporten, utan den tid det tar. Jag har tre hästar och det tar all fritid, alla helger och innebär sena kvällar på vardagarna. Självklart kan min man ibland tycka att han blir lite åsidosatt, men han skulle inte klaga på allvar. Fördelarna överväger. Om han har invändningar mot att jag rider som gravid är det endast och bara endast för skaderiskens skull. Någon annan attityd hos en man hade varit svår för mig att leva med, då hela min tillvaro kretsar kring hästarna.

Det är kvinnans eget val om hon vill röka när hon är gravid .Jag har flera tjejvänner som rökt på som vanligt genom hela graviditeten och en av dom har skaffat 2 barn och rökt .Men det är ju inte bra alls men det har ingen av oss med att göra vad någon annan gör utan det är upp till dom själva att bestämma vad som är bra för dom och barnet .

Fast det är inte bara upp till henne, utan det är även samhällets ansvar. Det är ju skattebetalarna som får stå för vården om barnet blir skadat. I England kan du ställas inför rätta om du beter dig dumt och super upprepade gångerunder graviditeten, till exempel, just för att du har utsatt ett ofött barn för fara, på samma sätt som man kan bli polisanmäld i Sverige om man har lämnat barnet i en stekhet bil. Det är fullt rimligt i mina ögon.

Av alla säkert 100 tals avsittningar jag gjort, har jag faktiskt aldrig skadat mig, jag red en otroligt bråkig och envis ponny som ridskolan hade som drog ner huvudet och svängde till så låg man där, och detta kunde väl hända upp emot 10 ggr på 1 timme.

Det känns fel att sluta nu. Hon är en svår häst och att låta ännu en till ryttare försöka sig på henne tror jag inte är bra, min medryttare är i samma fas som jag hade med henne i början, dvs man måste sitta av och leda henne förbi små stubbar osv. Fast medryttaren har det nog lite värre än mig eftersom hon inte hade någon kondis och styrka när jag började rida henne (hon har gått galopp, hamnat snett hos en ung tjej som skulle skola om henne till hopphäst, sen hos en som red barock och höll på med NH och efter det lånades hon ut 2 år till en kompis som tog föl på henne)

Och som sagt, ingen kan påverka någon om vad man ska och inte. Jag har bara haft en otrolig j*vla otur nu den senaste månaden.

Det kan bli bättre, det kan bli sämre. Men jag vill inte låna ut en "farlig" häst.

Ställ av henne då. Att rida trots att du vet att hon är "farlig" är idioti. Det står alldeles för mycket på spel. Är du redo att bli mamma och ta det ansvaret?

/snurpe

Det bör dessutom hänga ihop med en hel del annat. Har man ett gott och ömsesidigt förhållande med mycket kommunikation har jag svårt att tro att han plötsligt skulle börja försöka bestämma över en bara för att man blev gravid.

Men det är nog få här som accepterar att bli bestämda över. Min sambo bestämmer inte över mig heller. Men jag skräms också av den egoism och oförståelsen för fäderna som verkar finnas hos en del här. "Min kropp, mitt beslut" är en otroligt egoistisk tanke. Jag skulle aldrig kunna behandla min älskade så. Här försöker vi ta hand om varandra och bryr sig om hur den andre mår, och också vårt barn.

/snurpe

Så fort barnet är ute är det 50/50 som gäller, men före dess: hands off.

Ja det var märkligt.
Med tanke på att även pappan kommer att få leva med både sorgen och problemet om det händer något.
Att t.ex. få ett gravt handikappat barn p.g.a. för tidig förlossning är ju något som i högsta grad är pappans problem.

Så jag tycker nog att den gravida kvinnan måste ta hänsyn.
Till både det ofödda barnet och pappan.

Det gjorde i alla fall jag när jag var gravid.

För oss var det självklart ett gemensamt beslut och jag slutade rida i början av 4:e månaden. Jag skulle aldrig kunna försvara ett ev.missfall p.g.a. omkullridning eller avkastning inför min sambo bara för att jag var ridsugen. Man kan självklart råka ut för en mängd andra olyckor också men där är risken mer befogad (jag måste ha bil för att kunna åka till jobbet etc). Jag hanterade inte heller någon av de andras hästar utan enbart min egen för att även där minska risken för olyckor.
Jag har ridit i hela mitt liv så jag tyckte inte att det var en stor uppoffring att avstå under ett halvår för att skydda mina ofödda barn.

Senast ändrad:

I ena tråden ska männen uppmanas att ägna tid och engagemang åt sina barn, men i den här tråden ska de låta bli och överlåta besluten på mamman. Så fort barnet är ute är det 50/50 som gäller, men före dess: hands off.

Du glömde att största anledningen til 50/50 var höjning av kvinnors lön, alltså för det allmännas bästa. Före barnets födelse är det egot som gäller:smirk:

Du glömde att största anledningen til 50/50 var höjning av kvinnors lön, alltså för det allmännas bästa. Före barnets födelse är det egot som gäller:smirk:

Jag uppfattade det som att största vinsten skulle vara att barnet fick två riktiga föräldrar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 966
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka