Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag håller med dig jag :)

Ett förhållande som består av hot och förbud är en sak och ett problem i sig, barn eller inte och är en enskild grej att reagera emot.
Att som man inte vilja att ens gravida flickvän ska rida för att risken alltid finns att en nog så snäll häst blir rädd eller skrämd (oavsett hur många gånger man inte ramlat av eller hur stabil hästen är) förstår jag helt och fast och fullt.

Även om mannen inte kan ett dugg om hästar så är det är att dumförklara honom och alla andra som inte rider själva för den delen, när man menar att "Han eller hon inte kan ett dugg, den här hästen har jag haft sedan hedenhös och h*n är hur snäll som helst. Jag ramlar aldrig av!!".
Hur kan man säja det? Visst att mycket man gör är en risk och man kan inte välja bort allt som har en möjlighet i sig att man krockar, blir påkörd, ramlar, halkar eller slår sig/magen.

Men det är ju knäppt att utsätta sig för risker på pin kiv för att man inte vill bli nedrankad som kvinna till att enbart vara en mamma, vara gravid etc. vart kommer de paralellerna in?

OM min sambo skulle tycka att det var jobbigt med att jag red som gravid skulle jag sluta med det för att det är Hans barn lika mycket som mitt, för att hans åsikt räknas, för att jag inte vill att han ska gå omkring och vara orolig.
På samma vis som jag vet att han (om han nu gjorde sånt) skulle sluta med sitt bergsklättreri och annat jag tyckte var obehagligt för min skull.
Det handlar (för mej) inte om att jag inte längre är en individ, jag är visst en individ men med ansvar för en till som inte kan försvara sig varken fysiskt eller verbalt mot om kvinnan röker, dricker, ramlar av en häst eller ner från ett berg (!).

Jag håller med dig jag :)

Även om mannen inte kan ett dugg om hästar så är det är att dumförklara honom och alla andra som inte rider själva för den delen, när man menar att "Han eller hon inte kan ett dugg, den här hästen har jag haft sedan hedenhös och h*n är hur snäll som helst. Jag ramlar aldrig av!!".
Hur kan man säja det? Visst att mycket man gör är en risk och man kan inte välja bort allt som har en möjlighet i sig att man krockar, blir påkörd, ramlar, halkar eller slår sig/magen.

Men du formulerar dig mycket bättre! Exakt min åsikt också. :)

. "Min kropp, mitt beslut" är en otroligt egoistisk tanke.

Tittar du i verkligheten är det mer komplicerat än så. Det ser väl du också?

Tror fortf att det handlar om vilket slags förhållande man har. Alltså, jag som hästmänniska gör ju en riskbedömning varje gång jag öht närmar mig en häst. ALL hästhantering och ridning är en enda lång riskbedömning, anser jag.

Om då min partner plötsligt skulle ta ifrån mig förmågan att bedöma risken bara för att jag blev gravid - ett sånt förhållande kan jag inte se mig själv i. I jämförelse med en ickehästmänniska som partner är jag ju för sjutton ett proffs. Min riskbedömning blir mycket precisare än hans, som bara bygger på en vag oro över att hästar verkar vara otäcka djur.

Till slut: jag blir inte det minsta provocerad av "min kropp, mitt beslut". Alternativet skulle ju vara min kropp, ditt beslut. Aldrig.

Tror fortf att det handlar om vilket slags förhållande man har. Alltså, jag som hästmänniska gör ju en riskbedömning varje gång jag öht närmar mig en häst. ALL hästhantering och ridning är en enda lång riskbedömning, anser jag.

Absolut.

I jämförelse med en ickehästmänniska som partner är jag ju för sjutton ett proffs. Min riskbedömning blir mycket precisare än hans, som bara bygger på en vag oro över att hästar verkar vara otäcka djur.

Äsch, säger jag bara. En utomstående person kan mycket väl komma med kloka kommentarer. H*n är ju inte partisk. Det är inte för intet som landslaget i hoppning numera har ridförbud på unghästar inför stora mästerskap. Det på förekommen anledning. För min man, tex, är det inte så svårt att lista ut att unghästar inte är att lita på och olämpliga att sitta på om man inte vill riskera sin hälsa. Peter Eriksson tänkte inte på det. Och han ÄR proffs.

Till slut: jag blir inte det minsta provocerad av "min kropp, mitt beslut". Alternativet skulle ju vara min kropp, ditt beslut. Aldrig.

Den dagen förhållandet handlar om vem som äger vad är relationen slut, och man står förmodligen inför skranket i rättssalen. Resonerar man så svart-vitt har man inget tillsammans och det är bara att lägga ner.

Tror du det finns en skillnad mellan män som själva rider och de som inte gör det? Rätt många män som inte rider är ju lite nedlåtande i största allmänhet mot hästar och ridning.

Äsch, det vete 17... jag tror snarare att det är så att man (förstås) finner hästhatarmännen bland just icke-ridande män. Men att det i sig absolut inte betyder att alla icke-ridande män är just hästhatare.

Min sambo är mer eller mindre livrädd för hästar. Hans kommentar i höstas när jag ramlat i hagen och blev trampad av en unghäst (resultat=10 STORA blåmärken) dagen efter jag blivit sparkad av en annan unghäst i huvudet (jag hade hjälm!) var: "Måste man HA såna där galna hästar!?". Men han har förstått min förklaring att det hela egentligen till stor del handlar om en lite ohyfsad spoling; som skrämde den andra och olyckan var framme. Trampningen var med andra ord ett resultat av visst slarv från mig, trång yta, obalans så att jag ramlade och en rädd häst som inte kunde ställa hovarna annanstans än på min kropp. Och det begrep han ju.

Och trots denna episod har han inte alls förbjudit mig att rida. Han vet att min häst inte är en sån vildbase och att det som hände var just en ren olycka.

Att åka bil måste man kanske göra, rida måste man inte.

Fast alla resor som inte är måste borde man kanske skippa i konsekvensens namn? Om man nu ska tänka säkerhet framför allt. I så fall får mina föräldrar finna sig i att inte få ett enda besök de närmsta 9 månaderna, jag får inte åka till stallet (oavsett om jag rider eller inte) eller besöka min vän 20 mil bort (som jag ska till i helgen).

Cykla är väl heller ingen höjdare. Man kan ju ramla eller råka ut för att bli påkörd av någon...

Äsch; jag vet inte... visst ska man tänka på säkerheten, men ska man verkligen FULLT ut göra det så blir man ju fastlåst i lägenheten med madrasserade väggar i 9 månader..:crazy:

Äsch; jag vet inte... visst ska man tänka på säkerheten, men ska man verkligen FULLT ut göra det så blir man ju fastlåst i lägenheten med madrasserade väggar i 9 månader..:crazy:

Nej, det går ju inte. Man måste ju leva också. Men man kanske ska undvika situationer där man känner att det finns en onödig risk att man gör sig illa. En fullblod som slår över hade tex varit no-no för mig! Dessutom kan jag personligen tycka att det kan vara smart att låna ut hästen till någon annan en period, om man vill att den ska hållas i tävlingskondition och vidareutbildas, för att kunna fokusera på just barnet och graviditeten. Kul att se hästen under en annan ryttare for once! :)

Jamen precis! Om man nu som konsekvens av en graviditet SKA låta bli att rida under denna pga riskerna man tar för sitt nöjes skull så kanske man aldrig någonsin borde rida (eller närma sig hästar) när barnet väl är fött heller? För barnet riskerar ju att förlora en förälder pga denna risk. Man KAN ju råka ramla av och bryta nacken eller bli sparkad i huvudet.

Det är en realitet att ridning och hästhantering medför vissa risker. Jag är övertygad om att de flesta gravida och föräldrar (män som kvinnor) blir mer försiktiga i sin ridning eller hantering av hästar; såväl under som efter graviditet. Men; jag är också rätt övertygad om att de flesta inte låter ens egna risktagande här i livet minimeras till noll för att man blir förälder. Eller?

Precis så tänker jag också. Naturligtvis väger en hästmänniska som blir gravid SJÄLV in fostret i sin riskbedömning. En ny faktor att ta hänsyn till, helt enkelt. Känner man sig osäker på att rida så rider man inte. Den som inte känner sig osäker fortsätter.

En biologist skulle säkert säga att det var hennes hormoner som vrålade SKYDDA BARNET;). Alldeles utan mannens medverkan - han har ju inte de där hormonerna. *ironi raktigenom*

Nej, det går ju inte. Man måste ju leva också. Men man kanske ska undvika situationer där man känner att det finns en onödig risk att man gör sig illa.

Jamen just! Och så tänker nog 99% av de gravida kvinnorna "jag undviker den situationen för att det finns en onödig risk att jag gör mig illa".

Jag skulle heller inte välja att rida en livfull, svårriden eller hetsig häst som är mer ovan marken än på den. Men det är inte min sak att bestämma över eller avgöra för tex pmm.... jag har bara hennes beskrivning. Uppenbarligen gör hon bedömningen att risken inte är stor. Ändå. Även om andra tycker annorlunda.

Grejen är att ibland låter det inte som att "man ska undvika ..." utan att "någon annan ska avgöra vad jag ska undvika...". Jag håller med om att kommunikation ju är det enda raka. I en bra relation tar man hänsyn till varandras känslor. Man kanske inte låter bli ridningen för att det är så himla farligt utan just för att sambon tror att det är så himla farligt och mår illa av det.

Men; jag är också rätt övertygad om att de flesta inte låter ens egna risktagande här i livet minimeras till noll för att man blir förälder. Eller?

Jag hoppas att du har fel där! Känner en man som dyker i grottor med diabetes (går ofta in i koma) och som gillar att klättra på husfasader, sluka eld med bensin och som tar med sig explosiva ämnen på flygplanet ("no one will find it, so it's okay") i en cykelslang! Jag frågar inte om, utan när, denne man kommer att avlida en olycka. Men nu har han fått barn, olycka förstås, och jag håller tummarna för att han är mer rädd om sig i framtiden. Kul prick, för övrigt (även om man inte ska dela flyg med honom).

Jag hoppas att du har fel där! Känner en man som dyker i grottor med diabetes (går ofta in i koma) och som gillar att klättra på husfasader, sluka eld med bensin och som tar med sig explosiva ämnen på flygplanet ("no one will find it, so it's okay") i en cykelslang! Jag frågar inte om, utan när, denne man kommer att avlida en olycka. Men nu har han fått barn, olycka förstås, och jag håller tummarna för att han är mer rädd om sig i framtiden. Kul prick, för övrigt (även om man inte ska dela flyg med honom).

Vad var det där för svar?! Jag frågar mig om det finns föräldrar som låter sina risker i livet minimeras till noll för att de blir just föräldrar. Och du svarar med någon knasig death-seaker?!;)

Jag VET att jag inte har fel. Jag känner nämligen till massor av människor som både är föräldrar och rider eller kör mc eller klättrar i berg eller ägnar sig åt dykning osv.

Jag hoppas också att din vän bromsar sig lite. Och det gör nog som sagt, de flesta. Dock ej till NOLL.

Vad var det där för svar?! Jag frågar mig om det finns föräldrar som låter sina risker i livet minimeras till noll för att de blir just föräldrar. Och du svarar med någon knasig death-seaker?!;)
Jag hoppas också att din vän bromsar sig lite. Och det gör nog som sagt, de flesta. Dock ej till NOLL.

Okej, inte till noll förstås, men plus 30? :D

Nej, det går ju inte. Man måste ju leva också. Men man kanske ska undvika situationer där man känner att det finns en onödig risk att man gör sig illa. En fullblod som slår över hade tex varit no-no för mig! Dessutom kan jag personligen tycka att det kan vara smart att låna ut hästen till någon annan en period, om man vill att den ska hållas i tävlingskondition och vidareutbildas, för att kunna fokusera på just barnet och graviditeten. Kul att se hästen under en annan ryttare for once! :)

Läser du inte vad jag skriver?

Det hade inte varit någon skillnad om det varit en shettis, new forest, halvblod, tinker eller varmblod.

Hon har rest sig EN GÅNG och det hände oturlig nu. Detta kunde hon lika gärna ha gjort för 6 månader sen, eller om 1 år, eller 2 år. Kanske med min medryttare som då slutar att rida henne, eller kanske en ev fodervärd som direkt åker tillbaka med hästen.

Hästar är levande djur, det har egna viljor och du kan inte säga ett skit om ~500kg bestämmer sig för att göra något helt annat.

Min häst ska inte hållas på tävlingsbanorna, hon har inte ens en licens så hon får vara där. Jag kommer börja tävla henne våren 2008 och det är ca 5-6 månader efter förlossningen.
Konstigt att det inte ska fungera för mig, när det fungerar för flera jag känner (en tävlade 4 månader efter snitt) och Malin.
Konstigt att jag måste vara hemma hela tiden då, när mammorna i Spanien börjar jobba igen efter 4 månader då hamnar barnen på "dagis" eller om de har barnflicka.

Så du menar alltså på fullt allvar att du inte skulle ta hänsyn till om den blivande fadern var orolig och mådde dåligt av det?

Konstigt att det inte ska fungera för mig, när det fungerar för flera jag känner (en tävlade 4 månader efter snitt) och Malin.
Konstigt att jag måste vara hemma hela tiden då, när mammorna i Spanien börjar jobba igen efter 4 månader då hamnar barnen på "dagis" eller om de har barnflicka.

Jag tror inte att du ska jämföra dig med Malin Baryard, hon har helt andra förutsättningar. Det är mycket möjligt att du kan tävla våren 2008. Men jag hade inte ridit den hästen under graviditeten, baserat på din beskrivning. En enda sådan vurpa är för mycket. Det kan räcka att ta kål på både dig och babyn. Men det är ditt beslut, som jag skrev tidigare. Själv hade jag gjort annorlunda, men det är inget du ska ta illa upp för.

Så du menar alltså på fullt allvar att du inte skulle ta hänsyn till om den blivande fadern var orolig och mådde dåligt av det?

Eh... va?

Så där illa brukar du inte läsa. Du brukar inte vara en av dem som hårdrar det man skriver för att påstå att man sagt nåt man inte sagt.

För mig är det en fråga om kommunikation. Man pratar om det. Har man då ett förhållande byggt på respekt så accepteras hennes/hästmänniskans riskbedömning.

Jag tror inte att du ska jämföra dig med Malin Baryard, hon har helt andra förutsättningar. Det är mycket möjligt att du kan tävla våren 2008. Men jag hade inte ridit den hästen under graviditeten, baserat på din beskrivning. En enda sådan vurpa är för mycket. Det kan räcka att ta kål på både dig och babyn. Men det är ditt beslut, som jag skrev tidigare. Själv hade jag gjort annorlunda, men det är inget du ska ta illa upp för.

Skillnaden är att du accepterar det för att ryttaren heller Malin Baryard, men inte när det inte handlar om ngn känd ryttare:smirk:

Jag skulle heller inte välja att rida en livfull, svårriden eller hetsig häst som är mer ovan marken än på den. Men det är inte min sak att bestämma över eller avgöra för tex pmm.... jag har bara hennes beskrivning. Uppenbarligen gör hon bedömningen att risken inte är stor. Ändå. Även om andra tycker annorlunda.

:bow:
Det är jag som känner hästen och rider henne varje dag (eller gjorde tills jag skaffade medryttare) hon är underbar och väldigt snäll, hon är cool för att vara ett fullblod.

Tror ni jag skulle åka på en skojtävling i hoppning om jag visste att hon hetsar upp sig och blir stirrig och flyger i luften?

Hon har aldrig flygit i luften med mig, det hon gör är att hoppa till för små spöken och 1 gång har det hänt att jag inte var berädd då.

Sen verkar vissa tro att min häst bokstavligen kastar av mig så jag flyger några meter innan jag landar och att hon springer på bakbenen hela tiden :mad:

Ibland är jag nog för envis för mitt eget bästa, men när folk uttrycker sig så och är störiga eller vad man ska säga, tänker jag snarare "Jag ska f*n visa dig".

Så håll ut, ska lura ut sambon till stallet i nästa vecka så ska han få filma när jag rider så ni ser hur farlig hon är :mad:

En film från förra veckan, kolla så galen hon är :devil:

Varför är det skillnad på 2 gravida kvinnor? Det kunde ha räckt med att hennes häst snubblat över ett hinder så hade hon fått sig en flygresa 1000 ggr värre än när vi gick omkull :smirk:

Nu ska jag åka och hämta maten, får se om vi kommer levande tillbaka eller frontalkrockar på vägen dit/hem :mad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 641
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka