Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Du svarar inte på min fråga i detta inlägg.
Det är känslomässigt och har inget med logik att göra.
Om blivande pappan är orolig och därför ber den blivande mamman att låta bli att rida t.ex. unghästar eller en häst som hon har trillat av upprepade gånger, skall hon då inte ta hänsyn till det?

Eller kanske så här:
Skall den blivande pappans oro inte tas hänsyn till även om den är irrationell?

Det är skillnad efteråt.
Och det har med uppbackningen att göra.

Den kända ryttaren har en hel stab som tar hand om markservicen.

Skillnaden är att du accepterar det för att ryttaren heller Malin Baryard, men inte när det inte handlar om ngn känd ryttare:smirk:

Nej, jag talar om att hon satt i sadeln igen fyra veckor efter förlossningen. Det ska rätt mycket markservice till för det. Att tävla 160-hoppningar i 6:e månaden tycker jag själv är att ta väldigt stora risker. Även Malin rider omkull då och då. Jag har inte sett någon annan elitryttare göra det, och det beror säkert på att de bedömt det som olämpligt.

Jag lät i alla fall bli att under mina graviditeter rida unghästar som jag visste kunde fnatta.
Men vad vet jag?
Jag brukar ju inte åka av _alls_.

I föräldraförsäkringsfallet handlar det, som jag ser det, om att eftersträva att associationen mor-barn löses upp, till förmån för associationen förälder-barn, samt om makt och möjligheter i samhället, om förebilder mm. Detta är grundligt argumenterat i tråden ur en mängd aspekter, och om du inte ser det, finns det inget jag kan göra åt det.

Och det gör det i det andra fallet också! Nämligen, den gravida kvinnan bör inte behandlas som, som Jane_Done uttrycker det, ett "heligt käril", vare sig av sig själv eller andra. Det handlar om att den gravida kvinnan inte blott är ägnad familjen (familjebildningen), det handlar om kvinnans svårighet att behålla något slags individualitet genom graviditet, amning och föräldraskap - en individualitet som inte enbart kan handla om att vara till för sin familj.

Dessutom, vilket du inte tycks ha sett, handlar även 50/50 delandet när barnet är fött i viss mån om det du kallar hands off - att överlämna ansvaret för barnet på den andra föräldern och gå till jobbet tex. Även om man är kvinna.

Din sista fråga är för grov och onyanserad för att jag ska vilja svara på den. Du finner svaret, skulle jag säga, i mina och Tomas inlägg ovan.

Några :bow: :bow: för ett välformulerat och välartikulerat inlägg som är väl värt att visa igen.

Kanske borde det i framtiden skapas en tråd där vi försöker bena ut vilka olika risktagandenivåer vi har och förändringen över tid som jag tycker mig se bara på de senaste 20 åren, i kraven på en gravid kvinna.

En annan sak som jag tycker är intressant är hur otroligt rädda många kvinnor verkar bli efter att ha fått barn, både för egen del och oro för barnen, något som kanske blir extra synligt just i stall. Undrar vad det kommer sig av.

Jag svarar visst.

Jag tycker att du är för svartvit. Mitt svar är inte svartvitt, därför tolkar du det som att jag inte svarar.

Skall den blivande pappans oro inte tas hänsyn till även om den är irrationell?

Du kräver ett ja- eller nej-svar men det ger jag dig inte. "Ta hänsyn till" är nämligen ett mycket vitt begrepp. Det kan innebära allt från att "sluta rida" till "be honom fara åt helvete med sin oro" - och hela skalan däremellan. Så vänligen, påstå nu inte att jag skulle be honom dra åt helvete.

I de förhållanden JAG levt har den där svartvita synen inte existerat. Vi har PRATAT just för att undvika ultimatum-situationer. (Förutom ett förhållande när jag ställde ultimatum om drickande).

Därför är jag är rätt övertygad om att jag - och alla andra som lever i förhållanden byggda på ömsesidig respekt - skulle kunna PRATA om risken utan att hamna i en situation där ena parten blev helt överkörd. BLIR den ena parten överkörd så har man andra problem än just den här riskbedömningen i sitt förhållande.

Därför är jag är rätt övertygad om att jag - och alla andra som lever i förhållanden byggda på ömsesidig respekt - skulle kunna PRATA om risken utan att hamna i en situation där ena parten blev helt överkörd. BLIR den ena parten överkörd så har man andra problem än just den här riskbedömningen i sitt förhållande.

Tack.
Här kom svaret.
Nu så tycker jag att du har svaret.

Min fråga kanske snarare borde ha varit:
Hur skall man hantera den blivande pappans oro även om den är irrationell?

Med fel fråga så blir det ju fel svar också.

Men att döma av filmen så kräver du inte speciellt mycket av din häst, så då går hon ju snällt.
Men du skrev tidigare att hon reste sig när du krävde mycket. Låt då din medryttare rida hästen mer iställt och tänk på ditt barns säkerhet.

Jag lät i alla fall bli att under mina graviditeter rida unghästar som jag visste kunde fnatta.
Men vad vet jag?
Jag brukar ju inte åka av _alls_.

Precis, min häst har aldrig stegrat sig och det var bara otur att det hände, speciellt just vid den här tidpunkten.

Jag har redan planen klar för min och hästens kommande tävlingkarriär tillsammans med min medryttare så jag vet, om jag nu inte får svåra komplikationer under/efter förlossningen. Att det kommer fungera att komma ut på banan runt Mars.

Hon kommer hållas igång nu och jobba vidare med det vi gör idag (jobbar me döppna, sluta och byten) för att sen trappas ner och till sist gå på bete fram tills det är dags.
Efter förlossningen kommer min medryttare att sätta igång henne och när jag är färdig för sadeln så kommer jag börja rida igen. Och då är stallägaren dessutom mamma-ledig så vi kommer rida i skift och sen fika resten av dagen :angel:

Nu är jag på väg väldigt utanför trådskaparens fråga, men min ridning är mitt val, min sambo litar på att jag gör det som är bäst för oss. När jag berättade om vår omkull ridning så sa han "Kanske dags att börja tänka på att dra ner på ridningen?"

Jag ska nog inte berätta allt annat jag håller på med om dagarna, då sluter det nog med att jag har en hel buke arme runt mitt hus som inte låter mig gå ut:eek:

Men att döma av filmen så kräver du inte speciellt mycket av din häst, så då går hon ju snällt.
Men du skrev tidigare att hon reste sig när du krävde mycket. Låt då din medryttare rida hästen mer iställt och tänk på ditt barns säkerhet.

Ja eller så undviker man helt att ta sånna diskussioner med damen just nu.

(Eller så köper man en valack :angel: )

Det beror ju också på hästen.
Och det gick ju alldeles utmärkt så man kan ju konstatera att hennes bedömning var korrekt.

Ja, och det hade varit väldigt tragiskt om den hade varit fel. Sedan får man ta i beräkningen att hon har ridningen som yrke och ingen annan inkomstkälla, och att om hon och maken överens så är det deras beslut. Samtidigt är det nog iaf min uppfattning att ryttare ofta betraktar sig själva som odödliga. en som jag känner fullföljde en terrängbana med hjärnskakning, bruten handled och knäckt revben. Inga problem, men känseln i handen var nedsatt...

Senast ändrad av en moderator:

Ja eller så undviker man helt att ta sånna diskussioner med damen just nu.

(Eller så köper man en valack :angel: )

Jag kan meddela att det inte hjälper att ha en valack, just nu undviker jag oxå för mkt "diskussioner" med min skimmelherre:angel:

Nej, jag talar om att hon satt i sadeln igen fyra veckor efter förlossningen. Det ska rätt mycket markservice till för det. Att tävla 160-hoppningar i 6:e månaden tycker jag själv är att ta väldigt stora risker. Även Malin rider omkull då och då. Jag har inte sett någon annan elitryttare göra det, och det beror säkert på att de bedömt det som olämpligt.

jag hade inte kommit på tanken att hoppa 160(eller ens hoppa) nu, men det finns de som bedömer att det går bra & dessutom är bättre hoppryttare så då ska man respektera det.
Markservice kan man ha iaf, vare sig man är känd eller inte.

jag hade inte kommit på tanken att hoppa 160(eller ens hoppa) nu, men det finns de som bedömer att det går bra & dessutom är bättre hoppryttare så då ska man respektera det.
Markservice kan man ha iaf, vare sig man är känd eller inte.

Jag respekterar det. Men ingen är synsk, inte heller Malin. (Däremot har hon en självkänsla av stål.)

Min fråga kanske snarare borde ha varit:
Hur skall man hantera den blivande pappans oro även om den är irrationell?

Med fel fråga så blir det ju fel svar också.

Jag ser att jag rörde till det i mitt förra svar där... Hade bråttom härifrån just då.

Jag menar alltså att "ta hänsyn till pappans oro" inte ska vara synonymt med "sluta rida". Det finns en rad varianter däremellan och alla handlar om kommunikation.

Men jag tror att du fattade det ändå.

KL

Gud vad skönt det är att leva i ett förhållande där man kan prata och ordet förbud inte förekommer.
Fram för kommunikation i förhållandet....
Kan man inte enas om detta blir det jobbigt att vara föräldrar tillsammans.

Senast ändrad:

Har begrundat frågeställningen och försökt leva mig in i situationen eftersom jag inte har några barn.

1. Jag skulle uppskatta om min partner visade omtanke på så sätt att han var rädd om mig och kanske lite orolig vid specifika risksituationer (som ridning).
Däremot skulle jag sätta mig otroligt mkt på tvären om han kom med förbud.
Å andra sidan jag skulle inte skaffa barn med en man som kunde slänga ur sig förbud i tid och otid.
Jag tror inte förbud är en olat män lägger sig till med så fort deras tjej blir gravid utan det är en defekt de har redan innan graviditeten.

2. Jag TROR jag skulle rida till kroppen sa ifrån MEN från dag 1 skulle jag troligen anpassa min ridning till mindre riskfylld dvs ren motions/promenadridning.
Har jag bestämt mig för att bli gravid, ja då kommer jag göra mitt bästa för att fullfölja genom att reducera onödiga risker.
Det vore ju katastrof om det hände något senare i graviditeten.
Gå i flera månader och sedan blir det inget "för att".

Jag skulle aldrig kritisera någon annans val i frågan.

En annan sak som jag tycker är intressant är hur otroligt rädda många kvinnor verkar bli efter att ha fått barn, både för egen del och oro för barnen, något som kanske blir extra synligt just i stall. Undrar vad det kommer sig av.

Jag tror att det kommer av ansvarskänsla. Att man har någon mer än sig själv att ansvara för och det gör att man inte utsätter sig på samma sätt som när man var ensam eller bara levde med en annan vuxen (som faktiskt klarar sig rätt bra vare sig man är död eller inte).
Jag tycker det är skrämmande om man inte på något sätt förändrar sitt eget risktagande efter att ha blivit förälder (därmed inte sagt att man ska framleva resten av sitt liv i ett madrasserat rum för att inte råka ut för olyckor), då är man inte riktigt barnmogen eller helt enkelt för dum för att inse riskerna.

Jag tror att det kommer av ansvarskänsla. Att man har någon mer än sig själv att ansvara för och det gör att man inte utsätter sig på samma sätt som när man var ensam eller bara levde med en annan vuxen (som faktiskt klarar sig rätt bra vare sig man är död eller inte).
Jag tycker det är skrämmande om man inte på något sätt förändrar sitt eget risktagande efter att ha blivit förälder (därmed inte sagt att man ska framleva resten av sitt liv i ett madrasserat rum för att inte råka ut för olyckor), då är man inte riktigt barnmogen eller helt enkelt för dum för att inse riskerna.

Men då diskuterar vi nivån för risk. Alltså är det riktigt rationellt att bli så ridrädd att man inte vågar sitta upp på gamle Trötter och skritta i skogen för att man har blivit förälder. Och sen köra bil från stallet? Vilket bevisligen dödar hundratals varje år.

Jag menar alltså att den rädslan jag tycker mig se inte riktigt motsvarar risken. MIN nivå av riskbedömning då så klart!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 640
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka