Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag tror också att vårt arv ligger bakom skillnaderna i risk och riskbedömning mellan könen, även om strukturer säkert förstärker de dragen. Vad gäller det du skriver ovan, så har jag sett ett flertal undersökningar som visat detsamma, nämligen att gifta män och män med familj lever längre än singlar. Gifta män håller sig fräscha längre både till kropp och utseende. Även om inte dagens män inte jagar, så stressar de desto mer på jobbet, och får hjärtproblem som följd. ;) En familj tycks dock lindra stressen, eller i vart fall hjälpa mannen att hantera den. Att ha någon att krama på kvällen har ju visat sig vara en mycket bra avslappningsmetod.
Inte för att jag förstår hur riskbedömningen ledde till gifta mäns ökade medellivslängd, men jag följer gärna upp den tråden med en kommentar:

Det är även så att gifta kvinnor har en kortare medellivslängd än singelkvinnor.

Det verkar alltså vara så illa så att det är mindre påfrestande och stressande för kvinnor att vara singlar och ensamma och övergivna och glo på tv i fred, än vad det är för kvinnor att dela liv och ansvar(?) för ekonomi, mat och boende med en man.

Det här borde vara en bra anledning till att vi ska skapa ett jämlikare samhälle. Om kvinnorna får ta och ges mer ansvar i arbetetslivet och avlastar männen där, medan männen får ta och ges mer ansvar i hemmet och avlastar kvinnorna där, så kanske vi får likvärdiga medellivslängder till slut. Och så slipper pensionsförsäkringarna ta hänsyn till kön (vilket de iofs säkert inte gör, men borde göra ur en krass försäkringssynpunkt).

Det är även så att gifta kvinnor har en kortare medellivslängd än singelkvinnor.

Ja men det är väl självklart.
De åker ju i bilen som Mannen kör.

Eller vad de nu följer med på för tokerier där mannen skall ta ansvar för säkerheten.

Nu har jag inte läst alla inlägg... men så här var det för mig:
När jag väntade mitt första barn jobbade jag mycket med min häst, jag red bl.a. in henne! Min man sa inget om det men nu i efterhand så kan jag bara säga att det inte är något jag skulle göra om!
Allt gick bra, både inridning, graviditet och förlossning, men innan man satt sitt första barn till världen vet man faktiskt inte vad det handlar om!
Livet är så skört... och barnet man har i magen har man faktiskt ett ansvar för. Jag lovar att du kommer förstå framöver... :love:

Nu har jag inte läst alla inlägg... men så här var det för mig:
När jag väntade mitt första barn jobbade jag mycket med min häst, jag red bl.a. in henne! Min man sa inget om det men nu i efterhand så kan jag bara säga att det inte är något jag skulle göra om!
Allt gick bra, både inridning, graviditet och förlossning, men innan man satt sitt första barn till världen vet man faktiskt inte vad det handlar om!
Livet är så skört... och barnet man har i magen har man faktiskt ett ansvar för. Jag lovar att du kommer förstå framöver... :love:

Jag tror som sagt att det faller sig rätt naturligt när man väljer att sluta rida och istället longera, tömköra gå promenader med sin häst. Dock förstår jag inte resonemanget hos vissa som ställer av hästen direkt när de testat positivt, DET känns väldigt överdrivet i min värld. Och det handlar inte om att jag inte skulle känna ansvar över det barn jag bär, utan helt enkelt för att jag vill fortsätta leva som vanligt så länge jag känner att det fungerar och känns okej. Att vara gravid är ju knappast detsamma som att ha en sjukdom förutsatt att man mår bra under tiden...

Jag tror som sagt att det faller sig rätt naturligt när man väljer att sluta rida och istället longera, tömköra gå promenader med sin häst. Dock förstår jag inte resonemanget hos vissa som ställer av hästen direkt när de testat positivt, DET känns väldigt överdrivet i min värld. Och det handlar inte om att jag inte skulle känna ansvar över det barn jag bär, utan helt enkelt för att jag vill fortsätta leva som vanligt så länge jag känner att det fungerar och känns okej. Att vara gravid är ju knappast detsamma som att ha en sjukdom förutsatt att man mår bra under tiden...

Jag håller med dig - det fanns inte i min föreställningsvärld (och faktiskt inte i min mans heller) när jag blev gravid att jag skulle sluta rida på stört. När man sedan väljer att sluta (eller om man väljer att rida ända fram till förlossningen) beror ju på en massa saker - hur man mår, hur stor magen blivit, vad det är för häst man rider på, om man själv (eller den blivande pappan) känner sig orolig osv.... Jag tror att det är bra att man pratar både om detta och om "livet efter förlossningen" innan man skaffar barn tillsammans. Det ökar liksom chanserna att man blir överens....

Jag tror som sagt att det faller sig rätt naturligt när man väljer att sluta rida och istället longera, tömköra gå promenader med sin häst. Dock förstår jag inte resonemanget hos vissa som ställer av hästen direkt när de testat positivt, DET känns väldigt överdrivet i min värld.

Det beror kanske på vilken häst man har, kan jag tänka mig.

*påhak*

Min första barnmorska tittade allvarligt på mig vid inskrivningen och sa "Nu har du väl slutat rida?"
Jag konstaterade bara att det inte var förhandlingsbart (barnets far såg lika förvånad ut som jag).

Andra gången kom frågan aldrig ens upp - inte samma barnmorska, men de visste ändå vem jag var sen innan :)

*hoppar in i diskussionen*

I mitt fall har vi försökt bli gravida i över 1,5 år. Jag har tidigare gjort en operation i livmodern, så den är ganska ärrad, och tidigare embryon har inte kunnat fästa utan jag har haft ett antal tidiga missfall.

Nu är jag i sjätte månaden och känner en tilltagande obehagskänsla inför ridningen av två skäl:
1. Min härliga häst som aldrig vill skritta utan hellre töltar, taktar, piafferar eller vad man kan kalla det när vi är ute i skogen, och en ridbana som min man fällt tusen tallar över:angel: så jag inte kan rida där just nu.
2. Min stora mage som förändrar min balans till det sämre, något som min hyperkänsliga häst märker och vill ha förändring av. Jag antar att jag kompenserar min framtunghet på ett sätt hon inte gillar, och det gör att vi tappar vår fina kontakt vi jobbat upp.
Då är det nog bättre att försöka köra in henne och arbeta med annat från marken ett tag.

Därför har jag bestämt mig för att sluta rida. Vår foderhäst är världens snällaste, men jag känner ändå att jag inte vill ta risken längre. Det här är kanske min enda chans att få barn. Det vore dumt att ta risker då, särskilt som jag har någon (min man) som kan motionera foderhästen. Min egen häst är han lite för mycket nybörjare för.

Min man skulle aldrig förbjuda mig att rida, däremot kraftfullt påtala sin åsikt i frågan...:smirk: och han kommer nog att bli glad när han förstår att det inte blir mer ridning innan bebis kommer. Han har inte sagt något, men jag känner honom tillräckligt väl för att veta hur han tänker.

Jag tror att jag resonerar annorlunda än vissa andra kvinnor eftersom jag haft så många missfall, och jag skulle aldrig drömma om att diktera för någon annan kvinna vad hon ska göra och inte under sin graviditet. Men om man rannsakar sig själv, vad är det som gör att en man förbjuder ridning, är det att han är hård och diktatorisk, eller är det ens egen attityd som driver honom till dessa krafttag? Han kanske bara vill att man ska ta hans oro och omsorg på allvar?

Man kanske inte direkt ska demonisera mannen utan fundera lite mer över sin egen roll i kommunikationen, och om en relation verkligen går ut på att man ska få sin egen vilja igenom i alla lägen.

För att tänka lite positivt kan jag säga att det var när min häst fick ont i ryggen och inte kunde ridas, utan jag fick arbeta henne från marken i två veckor, som vi verkligen började få en bra relation. Man kanske inte alltid måste rida för att komma framåt i utvecklingen... Och umgänget med hästen kanske är lika viktigt som att sitta på den...:idea:

*slutsvamlat*

Och det är den typen av påverkan som stör mig något ohyggligt! Auktoriteten bestämmer utan att ha en aning om hur riskfyllt det egentligen är.

Och det är den typen av påverkan som stör mig något ohyggligt! Auktoriteten bestämmer utan att ha en aning om hur riskfyllt det egentligen är.

Jag blev så förvånad över frågan att jag först inte hörde vad hon sa. Sen sa hon nåt om att "ja, det skumpar ju så mycket när man rider, det kan ju inte vara bra för barnet."

"Ja, när du rider kanske" (tänkte jag)

"Nej, det stämmer inte" (sa jag)

Och sen sa jag att ridningen inte var förhandlingsbar och satte punkt.

Kan du förtydliga hur du menar? Menar du om man slutar rida från dag 1?

Allt beror väl på omständigheterna. Har man haft problem med att bli gravid, blivit inseminerad, haft missfall eller vad som helst och har en osäker unghäst hemma, hade man kanske valt bort ridningen så snart man blivit medveten om graviditeten.

Jag vet en elitryttare som gjorde just så, efter att ha haft trassel med sin förra graviditet.

Ja, det håller jag med om. Å andra sidan undrar jag hur många ryttare som vet att ridning står för 25% av alla sportskador som drabbar kvinnor. Det är för mig en ganska stor procent.

Ja, det håller jag med om. Å andra sidan undrar jag hur många ryttare som vet att ridning står för 25% av alla sportskador som drabbar kvinnor. Det är för mig en ganska stor procent.

Men det måste ju ställas i relation till vilka sporter kvinnor utövar och i vilken utsträckning, eller hur? Med tanke på att ridning är Sveriges näst största sport (efter fotboll), och majoriteten av de som rider är kvinnor, så är kanske ridning den allra största kvinnosporten. Och då kanske 25% inte ens är mycket, vad vet vi....?

Allt beror väl på omständigheterna. Har man haft problem med att bli gravid, blivit inseminerad, haft missfall eller vad som helst och har en osäker unghäst hemma, hade man kanske valt bort ridningen så snart man blivit medveten om graviditeten.

Jag vet en elitryttare som gjorde just så, efter att ha haft trassel med sin förra graviditet.

Det är väl fullt begripligt att folk handlar olika baserat på vad de har för tidigare erfarenheter. För mig, som snabbt blev gravid och som inte haft några problem med varken mig själv eller hästen, så var det naturligt att fortsätta rida.... Varken jag, maken eller barnmorskan tyckte något annat. Men jag kan som sagt förstå (åtminstone på ett intellektuellt plan, kanske inte riktigt känslomässigt....) att andra väljer att göra på annat sätt. Utan att någon av oss "har rätt" eller "har fel"!

Och då kanske 25% inte ens är mycket, vad vet vi....?

Läste detta precis, apropå att ridolyckorna i England ökat med 65% de senaste åren, beroende på att fler rider:

"A consultant at Stoke Mandeville Hospital told BBC Inside Out that riders risk a serious accident once in every 350 hours spent riding. In contrast, a motorcyclist would expect to have a serious accident once in every 7,500 spent on a motorbike. This would make riding a horse 20 times more dangerous than riding a motorbike."

Man ska förstås komma ihåg att motorcykelolyckor, albeit de mer sällan inträffar, i allmänhet är betydligt allvarligare beroende på högre hastigheter, hårdare underlag, risken att bli överkörd, mm. Men ändå!

Det är väl fullt begripligt att folk handlar olika baserat på vad de har för tidigare erfarenheter. För mig, som snabbt blev gravid och som inte haft några problem med varken mig själv eller hästen, så var det naturligt att fortsätta rida.... Varken jag, maken eller barnmorskan tyckte något annat. Men jag kan som sagt förstå (åtminstone på ett intellektuellt plan, kanske inte riktigt känslomässigt....) att andra väljer att göra på annat sätt. Utan att någon av oss "har rätt" eller "har fel"!

Javisst! Det är precis det jag menar.

Det där var kontroversiellt. Har du någon säker källa? Jag har skrivit om detta flera gånger och alla studier jag har sett pekar på motsatsen. Både mäns och kvinnors hälsa gynnas av att leva i en parrelation.

25% av vaddå? Och vilken typ av skador? För några år sen var ridning enligt riksidrottsförbundet den tredje största sporten för kvinnor efter gymnastik och fotboll, hur ska man se på relation till antalet utövade timmar tex? Fast det vore intressant att se mängd skador i olika sporter och vilka skador. Finns det något sammanställt eller var fick du siffran ifrån?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 637
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat