Sv: Ridning vid graviditet-vems val?
Det är även så att gifta kvinnor har en kortare medellivslängd än singelkvinnor.
Det verkar alltså vara så illa så att det är mindre påfrestande och stressande för kvinnor att vara singlar och ensamma och övergivna och glo på tv i fred, än vad det är för kvinnor att dela liv och ansvar(?) för ekonomi, mat och boende med en man.
Det här borde vara en bra anledning till att vi ska skapa ett jämlikare samhälle. Om kvinnorna får ta och ges mer ansvar i arbetetslivet och avlastar männen där, medan männen får ta och ges mer ansvar i hemmet och avlastar kvinnorna där, så kanske vi får likvärdiga medellivslängder till slut. Och så slipper pensionsförsäkringarna ta hänsyn till kön (vilket de iofs säkert inte gör, men borde göra ur en krass försäkringssynpunkt).
Inte för att jag förstår hur riskbedömningen ledde till gifta mäns ökade medellivslängd, men jag följer gärna upp den tråden med en kommentar:Jag tror också att vårt arv ligger bakom skillnaderna i risk och riskbedömning mellan könen, även om strukturer säkert förstärker de dragen. Vad gäller det du skriver ovan, så har jag sett ett flertal undersökningar som visat detsamma, nämligen att gifta män och män med familj lever längre än singlar. Gifta män håller sig fräscha längre både till kropp och utseende. Även om inte dagens män inte jagar, så stressar de desto mer på jobbet, och får hjärtproblem som följd. En familj tycks dock lindra stressen, eller i vart fall hjälpa mannen att hantera den. Att ha någon att krama på kvällen har ju visat sig vara en mycket bra avslappningsmetod.
Det är även så att gifta kvinnor har en kortare medellivslängd än singelkvinnor.
Det verkar alltså vara så illa så att det är mindre påfrestande och stressande för kvinnor att vara singlar och ensamma och övergivna och glo på tv i fred, än vad det är för kvinnor att dela liv och ansvar(?) för ekonomi, mat och boende med en man.
Det här borde vara en bra anledning till att vi ska skapa ett jämlikare samhälle. Om kvinnorna får ta och ges mer ansvar i arbetetslivet och avlastar männen där, medan männen får ta och ges mer ansvar i hemmet och avlastar kvinnorna där, så kanske vi får likvärdiga medellivslängder till slut. Och så slipper pensionsförsäkringarna ta hänsyn till kön (vilket de iofs säkert inte gör, men borde göra ur en krass försäkringssynpunkt).