Sv: Ridning vid graviditet-vems val?
Vad jag hörde (kan ha varit på akuten när jag brutit ett finger vid, ehum, hästhantering) eller möjligen kan ha läst på någon hemsida (typ Agria) var att majoriteten av skador tillsammans med hästar sker när man är på marken och drabbar just fingrar. Apropå risker för foster då. Men jag har som sagt ingen källa.
Jag vet inte vad försäkringsbolagen definierar som ridning, men detta hittade jag på If:s hemsida. Jag uppfattar det i a f som att ridning är den farligaste sporten både i procentuella och absoluta tal:
Dåligt skydd för många i farligaste sporten
Ridning är tillsammans med fotboll Sveriges största ungdomsidrott och den i särklass största kvinnosporten. Samtidigt är det den farligaste. Trots detta har en stor del av de aktiva inte ett fullgott försäkringsskydd om en allvarlig olycka skulle inträffa.
Totalt rider cirka 500 000 svenskar. Ridning är idrotten med flest allvarliga skador och flest dödsfall. Årligen skadas cirka 13 000 svenska ryttare i häst- och ridolyckor. Över tusen personer får skallskador varje år och i genomsnitt dör fyra personer. Ridolyckor drabbar mest unga flickor vid utomhusritt. De olycksdrabbade har ofta bara några års ridvana, men även många ryttare på hög nivå skadas svårt eller förolyckas.
- De flesta hästägare är noga med att försäkra hästen, men personskyddet glöms bort. En stor del av ryttarna, både på motions- och elitnivå, har ett otillräckligt försäkringsskydd, säger Markus Norling, ansvarig för personförsäkringar på If.
Barn kan drabbas särskilt hårt eftersom de inte har de försäkringar som vuxna ofta har via sin arbetsgivare, samtidigt som kommunala skolförsäkringar inte alltid täcker barnens fritid. Om man är ung och får skador som ger men för livet och som gör att man kanske bara delvis eller inte över huvud taget kan komma ut i arbetslivet, kan detta få stora ekonomiska konsekvenser. Men även för vuxna kan en allvarlig olycka slå hårt mot privatekonomin.
- För den som är aktiv inom ridsport blir det särskilt viktigt att ha en egen barn- eller olycksfallsförsäkring. Detta är något som få aktiva är medvetna om, säger Markus Norling.
- För att minska riskerna med sporten tycker vi att man bör införa obligatorisk hjälm för alla ryttare upp till 18 år, på samma sätt som det är lag på cykelhjälm upp till 15 år och krav på bilbälte när man åker bil. Många slarvar med hjälm när de rider. Ett lagstadgat hjälmkrav skulle grundlägga en vana hos unga att alltid bära hjälm vid all ridning. Det skulle också vara en markering av allvaret och riskerna med ridning utan hjälm, säger Markus Norling.
Ridning är en spännande sport och en bra och utvecklande fritidsaktivitet. Men det är av största vikt att alla ryttare är medvetna om riskerna med sporten och ser till att ha ett komplett försäkringsskydd om olyckan skulle vara framme.