Sv: Ridning vid graviditet-vems val?
och man ska inte ha bilbälte över heller så magen är rätt oskyddad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Saken är väl den att man ska inte ha bälte över magen, utan det ska dras under magen istället. För att skydda fostret och låta höftbenen ta kraften från en eventuell smällen. Eller har jag förstått/lärt fel?
Om man beräknar sannolikheter, i förhållande till antalet timmar du kör versus sitter på hästryggen.
Jag kör bil ca 6 timmar/veckan för att ta mig till och från jobbet. (Dvs ingen "onödig risk" skrev du förut)
Är i stallet ca 4 dagar/veckan, det är ytterligare 2 timmar i bilen.
Rida gör jag i ca 45 min-1 timme, alltså max 4 timmar.
Jag kör alltså bil dubbelt så mycket som jag rider.
Och störst risk i hästvärlden tror jag inte är unga oerfarna hästtjejer, de har oftast en väldig respekt för hästarna.
Det är senare när man klarat sig från olyckor och ska framstå som "cool förebild" som olyckorna händer.
Och resonemanget att man "måste" köra bil håller jag inte med om, det finns oftast andra alternativ.
Sen generaliserar och moraliserar du så att jag knappt vet vad jag ska säga... Jag tror inte att den faktiska risken är hög, det beror på person. Jag har åkt av med dunder och brak ett antal gånger från min häst, aldrig så mycket som stukat ett finger. Men jag är också duktig på att lslappna av och landa rätt.
har du någon källa på denna uppgiften från fsbolag?
jag har nämligen hört tvärtom. Att det är utanför ridskolorna bland oss vanliga som slarvar med säkerheten som skadorna sker.
De flesta bilar idag har antingen ratt eller airbag på passagerarsidan så riskfritt är det knappast. Självklart har man bilbälte men då man inte kan ha bältet som det är tänkt kan man skadas.
Jag har åkt av med dunder och brak ett antal gånger från min häst, aldrig så mycket som stukat ett finger. Men jag är också duktig på att lslappna av och landa rätt.
Saken är väl den att man ska inte ha bälte över magen, utan det ska dras under magen istället.
.. men då man inte kan ha bältet som det är tänkt kan man skadas.
Och resonemanget att man "måste" köra bil håller jag inte med om, det finns oftast andra alternativ.
Jag tror vi tycker ungefär samma sak. Jag skulle i vilket fal som helst inte haft någon framgång om jag verkat för ett förbud.:smirk:
Det är mycket som är farligt i livet och att linda in en kvinna i bomull i 9 månader går ju inte.
Den största ändringen jag gjorde var att jag såg till att köra den osäkraste bilen.