Ridning på samfällighetsväg MED statsbidrag

Varför är det tur om den blommar? Är den sällsynt? :confused:

Då går tillräckligt mycket hästar mitt i vägen. Nåja om det krävs eller inte vet jag inte, men de sträckor här hemma som jag red mera frekvent på så blommade den, nu när nästan inga hästar går där blommar den inte längre.
Men den är vacker!
 
Jag menar färist
250px-Faerist.jpg

Jo det vet jag, jag kalla dom for "rails", har såna neran för mig, hatar såna, många djur som har brutet benen och ingen bra HIT for snoplågen när det bli Bom Stopp.
 
Jo det vet jag, jag kalla dom for "rails", har såna neran för mig, hatar såna, många djur som har brutet benen och ingen bra HIT for snoplågen när det bli Bom Stopp.
Det är nog inte många djur som brutit benen på sådana, eftersom allt vad klövdjur heter vägrar att gå över en färist, det är ju därför man har dem. Och om man lägger rälsgallret i vägens färdriktning så stör det inte heller snöröjningen. De enda som sura då är cyklisterna som får leda sina cyklar över.
Kör själv i snösvängen ibland, det är bara att lyfta bladet lite så märks ingenting
 
Ja hej o hå. Uppdatering. Nu har vi haft årsmöte. Ingen trevlig tillställning bitvis.
Det började med vassa pikar om att det var värst vad många som kom på detta mötet då. Det finns fjorton delägare och 13 var representerade. Brukar vara kanske 10-11 st eftersom några av oss jobbar kväll och det är inget möte man vill förlora inkomst för direkt. Men jodå det skulle kommenteras.
Han är ordf och föreslogs till omval - då skulle han vänta med att tacka ja tills motionen avgjorts. Det lyckades sekreteraren avstyra.
Sen var det då motionsdags. Han var aggressiv direkt och sa att nu ska det sättas upp skyltar.
-Det är inget att orda om!
En delägare som inte visste något log glatt och höhöade. Sen insåg han att det inte var ett tidigt aprilskämt och frågade -Är det inte ett skämt?
Å sen var det halabaloo.
Jag och kassören sa varsin gång lugnt och fint att vi FÅR inte stänga av vägen för ridning och om det är föreningens önskan så måste tillstånd sökas av Länsstyrelsen innan vi skyltar. Jag och kassören har bägge pratat med ansvarig handläggare på Länsstyrelsen och hen kunde uppge ett ställe i hela Västra Götaland där man faktiskt fått tillstånd - en utsatt väg vid travbanan i Axvall. Hon sa direkt att ni kan söka men jag ser ingen anledning alls till att jag ens skulle fundera över att bevilja en sådan ansökan med tanke på vägens användning.
Men han bara brölade med tydlig adressering till mig, -Det kunde jag väl tänka mig att det skulle komma invändningar från dig!, att det kunde vi visst sätta upp skyltar för han hade pratat med gubbarna som hade hand om vägar...
Den delägare som rider regelbundet på vägen med sina tre hästar berättade att han köpt hästarna för att hans dotter mår så psykiskt dåligt och hur hon blommat upp och att hon nu inte vågade rida ifall han skulle skrämma hästarna ignonerades totalt. Andra delägare som rör sig till fots dagligen på vägen sa att dom tom hade uppmärksammat hur lite spår det blev efter hästarna trots att vägen denna vinter varit blöt.
Återigen så brölades det att det skulle upp skyltar.
Jag sa då igen att det får vi inte då det bryter mot allemansrätten mm men vi kunde väl ha omröstningen så är det ur världen.
Och sen skulle det smöras, snälla invändningar mot förbudet och förslag; Rida i mittenskyltar, tala med ryttare, skyltar bara vid tjällossning. Hur många ekipage det egentligen är resoneras det om osv.
Jag sa inget alls för det är en ickefråga och dom fick väl gå igenom processen.
Sen kläcker någon att om en häst sparkar en bil så är det bilägaren som får betala. Då blev det obehagligt; Då brölar han att den häst som skadar hans bil och inte ägaren betalar så ska han -Slå ihjäl ägaren.

Då brast det för mig och jag började lipa.
Den här mannen vande min ponny vid att han alltid skulle få en halstablett av honom genom bilrutan så ofta att ponnyn stannade och vägrade gå förbi hans bil när vi möttes på den smala vägen. Han skulle ha sin godis och det fick han alltid. Nu sitter samma man och är så arg att han hotar att slå ihjäl folk.
Och ingen har alltså varit hetsig/otrevlig mot honom alls under mötet. Han har alltid varit mån om vägen men det här är inte friskt.
Jag säger nu till honom med tårarna rinnande att jag inte kan begripa hur han kan bete sig på detta vis och hota folk så dom blir rädda och hur han kan tycka att det är ok att uttrycka sig så. Han muttrar bara att det är väl upp till folk om dom känner sig hotade.
Jag (mår nu illa och) säger att vi kan väl rösta så det blir klart.
Då går det en vända till med folk som försöker resonera med honom. -Men det är väl klart att tösera ska kunna rida på vägen, det blir ju inga märken osv.
Och så fortsätter det igen med hur han ska beskriva hur det blir spår och diskussionen halkar ut i hastighetsbegränsningar för bilar - då det är ju dom som kör sönder vägen.
Ja herregud vilken soppa.
Till slut röstar vi - och han är den ende som röstar för skyltningen.

Och jag känner mig så ledsen för att han tvingas bli så arg så han hotar folk till livet. För att föreningsdelägarna ska mesa.
 
Ja det är inte alltid en trevlig upplevelse, men ni gjorde rätt som tog det till omröstning på så sätt kan man slippa vidare problem, åtminstone de lagliga. Att man sedan har med en arg och sur gubbe att göra, är tyvärr inget någon kan råda över. Däremot skulle jag velat ifrågasätta lämpligheten med denna person som ordförande, i en förening förvaltar styrelsen föreningens intressen utifrån medlemmars önskemål/omröstningar i ert fall en väg. Vi har lite mer än så i vår samfällighet, vägar, lekplatser, garage, p-platser, belysning, grönområden osv. Så jag vet vad det innebär att vara korrekt hela vägen, det vinner samfälligheten mest på.
 
Fy f-n för att ha en sådan granne.

Det utfallet borde ju täppt till truten på honom?
Blev han omvald som ordförande?
Ja visst blev han omvald - fast han inte ville egentligen. Och det är nog tur, han skulle antagligen ställa till med än värre problem för en ny ordförande om han stod utanför processen. Jag hoppas hans svärson eller dotter kan tänka sig ta över nästa år. Däremot tänker inte jag tillåta att han dessutom sitter som årsmötesordförande nästa år som i år. Det funkade ju inte alls.
 
Fy vad trist att läsa om vuxna människor som accepterar en mobbare på detta sätt,.
En grupp människor är starkare än 1 men det krävs att alla är eniga och utesluter mobbaren.
Det är obekvämt och kräver lite av en grupp som säger nej, men ger doch bättre förutsättning till ett fungerande samarbete.
Jag hoppas att alla i gruppen får nog och tystar den som hotar!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 224
Senast: Liran
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 869
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 751
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp