Garderobslösning för lata människor?

Seabaz

Trådstartare
Sambon och jag är båda hopplösa på att få tvätten från hängställningen till garderoben/byrå med lådor...

Vi har inte torktumlare så allt hängs. Tröjor och shorts utomhus, strumpor och underkläder inomhus på ställning.
Sedan plockar vi från ställningen dagligen vad vi behöver när det är torrt.

samt kläder vi använder hemma på kvällen i veckan, läggs på den berömda stolen = för rent för tvättkorgen, för smutsigt för att ev hänga upp...

Liksom, varför har vi en garderob alls?

Totalt onödig tråd men kan någon klappa mig på axeln och säga att detta är normalt? Eller om någon har något tips?
Tvättställningen står innanför dörren från tvättmaskinen (som är på bakside-verandan). Mellan kök och vardagsrum, typ..
Är trött på att se den men kan inte tänka på nåt alternativ (lat)
 
Fullt normalt, här används bara torktumlaren och vi hänger aldrig upp tvätten annat än i undantagsfall pga orkar inte :grin:

När vi bygger om i sovrummet så kommer det bli en liten walk in closet med avfuktare så det går att hänga in saker på tork direkt i garderoben för det som hänger på galgar och sen korgar till strumpor, underkläder osv som man bara kan ösa ur rätt plagg från torktumlaren direkt till korgarna och sen ställa in hela korgen på rätt plats från början.

Att tvätta är den värsta hushållssysslan så jag vill ha så lite jobb med det som möjligt...
 
Helt normalt. Hade exakt samma när jag inte hade torktumlare. Nu måste vi plocka upp eftersom maskinerna är i ett annat hus och läggs i tvättkorgen även när de är rena, för att transporteras hem. Så vill vi ha smutstvätt i tvättkorgen så måste det plockas upp. Det brukar bli så att vi tömmer ut det på sängen, och sedan vid läggdags upptäcker vi att vi MÅSTE plocka ihop grejerna, annars kan vi inte sova. Och det är absolut enda anledningen till att det blir gjort.
 
Jag är precis likadan. Jag hänger upp tvätten på galgar - nåja, överdelar iaf. Då är det bara att flytta över de till en garderob där de kan hänga.
Nu händer det förvisso inte det heller, men ändå! När det väl händer en gång per årtionde så har det gått snabbt som attan iaf!
 
Jag bor med man och två barn = mycket tvätt.

Tvätta är inga problem men jag hatar att sortera och bära upp. ..

Men jag tyckte det blev lättare när jag började med att redan innan tvätt sortera alla kläder, t.ex underkläder, tröjor/byxor, sängkläder, handdukar, tshirt/shorts i separata högar.

För då blev det betydligt färre högar efter vikning att sortera och sen bära bort = inte lika jobbigt = då blir det lättare gjort.

Så nu när vi sorterar en påse ren tvätt innehåller den t.ex endast tshirt och shorts, så det blir bara två högar per person och lätt att ta reda på.
 
Jag bor med man och två barn = mycket tvätt.

Tvätta är inga problem men jag hatar att sortera och bära upp. ..

Men jag tyckte det blev lättare när jag började med att redan innan tvätt sortera alla kläder, t.ex underkläder, tröjor/byxor, sängkläder, handdukar, tshirt/shorts i separata högar.

För då blev det betydligt färre högar efter vikning att sortera och sen bära bort = inte lika jobbigt = då blir det lättare gjort.

Så nu när vi sorterar en påse ren tvätt innehåller den t.ex endast tshirt och shorts, så det blir bara två högar per person och lätt att ta reda på.


Sorry jag flöt iväg med hur jag löst min tvättfrustration.

Men ja, det är fullt normalt att göra som ni. Hade jag varit själv hade jag nog optimerat som ni gör, känns onödigt att lägga tid på onödiga mellanslag för att ta till och från garderob om det inte behövs.
 
Sorry jag flöt iväg med hur jag löst min tvättfrustration.

Men ja, det är fullt normalt att göra som ni. Hade jag varit själv hade jag nog optimerat som ni gör, känns onödigt att lägga tid på onödiga mellanslag för att ta till och från garderob om det inte behövs.
Mellansteg såklart 😄
 
Tvätt torkas i torktumlare/klädställning. Det mesta sorteras i lådor i kallaxbokhyllan. Varje sak separat. Vissa tröjor o klänningar hängs.
Lataste varianten ever.
 
När barnen bodde hemma öste vi in all ren tvätt i en garderob i hallen (utom sånt som måste hängas typ skjortor och klänningar). Sen fick var och en plocka ut det dom behövde allt eftersom. Funkar med sånt som överlever lite skrynklor, vilket huvuddelen av våra och ungarnas kläder gjorde.
 
Jag har satt min garderob i tvättstugan. Jag har öppna hyllor som det står lådor på. Jag rullar ihop kläderna så man ser dom ovanifrån, då blir det lätt att välja.
 
Jag har satt min garderob i tvättstugan. Jag har öppna hyllor som det står lådor på. Jag rullar ihop kläderna så man ser dom ovanifrån, då blir det lätt att välja.
Såg en liknande lösning hos en kompis till barnet. De hade också alla garderober i tvättstugan. Stora från golv till tak. Jättesmart om man har separat tvättstuga/gott om plats :)
 
Såg en liknande lösning hos en kompis till barnet. De hade också alla garderober i tvättstugan. Stora från golv till tak. Jättesmart om man har separat tvättstuga/gott om plats :)

Gott om plats har vi inte, men alternativet fungerade inte för mig. Vårt sovrum är på ett sovloft, och att jag behövde böja mig för att komma åt lådor gjorde att jag aldrig ville använda min garderob. Så vi klämde in en bokhylla i den pyttelilla skrubben som är tvättstugan 😅
 
Nar jag var ung och hade smabarn strok jag all tvatt utom underklader och jeans. Sedan slutade jag stryka barnen's "lek klader" ... nasta steg var att sluta stryka alla tskjortor och sa forsvann mer och mer strykning efter hand tills jag ocksa hade allt i tvattstugan i en hog.

Numera skoter Maken all tvatt (med ett tiotal av mina plagg undantagna da de ar krangliga) och plotsligt ligger all tvatt dar den ska. Han stryker sina egna skjortor och da slinker mina blusar som ar enkla att stryka med sa numera ar det bara mina krangliga blusar som jag maste "nod stryka" just innan jag ska ha dem och alla mina andra klader ligger snyggt vikta eller hanger pa galgar dar de ska vara.:heart
 
Det som funkar funkar, är väl det korta svaret. Att ha garderob och torkställning i ett låter som en helt lysande idé i mina öron. Lite som att bygga in diskstället i ett överskåp över diskhon.

Mitt egna kryptonit stavas "vikta klädhögar". Mina kläder hänger på galgar/krokar (det mesta) eller är nedkastade i lådor (underkläder och träningskläder). Hade jag haft utrymme så hade jag gladeligen även förvarat all hemtextil hängande. Realiteten är tyvärr att jag ogillar skrynkliga sängkläder mer än jag ogillar att vika dem.
 
Sambon och jag är båda hopplösa på att få tvätten från hängställningen till garderoben/byrå med lådor...

Vi har inte torktumlare så allt hängs. Tröjor och shorts utomhus, strumpor och underkläder inomhus på ställning.
Sedan plockar vi från ställningen dagligen vad vi behöver när det är torrt.

samt kläder vi använder hemma på kvällen i veckan, läggs på den berömda stolen = för rent för tvättkorgen, för smutsigt för att ev hänga upp...

Liksom, varför har vi en garderob alls?

Totalt onödig tråd men kan någon klappa mig på axeln och säga att detta är normalt? Eller om någon har något tips?
Tvättställningen står innanför dörren från tvättmaskinen (som är på bakside-verandan). Mellan kök och vardagsrum, typ..
Är trött på att se den men kan inte tänka på nåt alternativ (lat)
Minska mängden kläder i omlopp. Ta bort "stolen" Inte hela världen att tvätta nåt "förtidigt". Plockar ni ändå kläderna ute på torkställningen så går det väl att hänga allt där, och plocka det som ska användas, även handduken. Det som hänger kvar när nästa korg tvätt ska hängas kan väl åka med in och stuvas undan - det användes ju inte ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp