Hur skall Sveriges invånare beskattas?

Inte_Ung

Trådstartare
Hur skall inkomsttagare och andra boende i Sverige beskattas?
Vi är nog överens om att inkomster av tjänst skall beskattas.
Och även om att inkomster av kapital skall beskattas.
Vinster i näringsverksamhet är vi nog också överens om.

Sedan så blir det krångligare.
Hur skall det beskattas?
Varför är vissa avdrag okej och inte andra?
Skall pengar som ligger på hög beskattas?
 
JAG skulle se positivt på att avdraget på lån försvann, alla lån för ärligt så ser jag noll fördel med det.
Vill inte ha skatt på något någon äger men högre skatt när det säljs och inte kunna skjuta på det så som det är på bostäder.
Tycket även det vore en bra idé att inkomst från ränta, aktier beskattas som lön/tjänster och så även självklart utdelning till aktieägare för ärligt så förstår jag inte varför du i ett AB kan ta ut så står del som utbetalning istället för lön och på det viset komma undan med att betala mindre skatt.

Jag och några andra hade ett tankeexperiment för ett tag sedan om att INTE ha skatt på inkomst öht och all skatt på ägodelar så som hus, bil, båt, hund, häst och mycket mycket mer. Svartjobb skulle ju inte finnas iallafall 😃
 
Hur skall inkomsttagare och andra boende i Sverige beskattas?
Vi är nog överens om att inkomster av tjänst skall beskattas.
Och även om att inkomster av kapital skall beskattas.
Vinster i näringsverksamhet är vi nog också överens om.

Sedan så blir det krångligare.
Hur skall det beskattas?
Varför är vissa avdrag okej och inte andra?
Skall pengar som ligger på hög beskattas?
Skatt ska betalas efter förmåga. Förmågan utgörs av vilka ekonomiska tillgångar man har makt över.
 
Hur skall inkomsttagare och andra boende i Sverige beskattas?
Vi är nog överens om att inkomster av tjänst skall beskattas.
Och även om att inkomster av kapital skall beskattas.
Vinster i näringsverksamhet är vi nog också överens om.

Sedan så blir det krångligare.
Hur skall det beskattas?
Varför är vissa avdrag okej och inte andra?
Skall pengar som ligger på hög beskattas?
Vi har väl knappast kommit överens om något alls. Jag kan tänka mig andra modeller och jag lär inte vara ensam. Konsten är att få rätt balans på skatten så att rika stannar kvar och betalar, vid för högt skattetryck kan en del fly landet och den totala skatten minskar.
 
JAG skulle se positivt på att avdraget på lån försvann, alla lån för ärligt så ser jag noll fördel med det.
Det finns olika avdrag för räntor på lån.

Dels det som dras mot samma inkomst-slag, inkomst av kapital, räntor från banken, vinster på fonder och aktier o.s.v. och de avdrag som får göras mot inkomst av tjänst.
Avdrag på räntor mot inkomst av tjänst kan diskuteras.

Av många orsaker, en orsak tycker jag är att det driver på bostadsmarknaden med en omotiverad höjning av priserna.
 
Skatt ska betalas efter förmåga. Förmågan utgörs av vilka ekonomiska tillgångar man har makt över.
Det är ju då en fråga hur denna förmåga skall räknas?

På dig så låter det ibland som att alla pengar som man inte behöver till sin försörjning skall gå till skatt och sedan fördelas av "STATEN" som den tycker är bäst.

Men jag tror nog inte att du egentligen vill gå så långt och jag anser att det är nedbrytande för människors vilja att försörja sig själva.
 
Jag och några andra hade ett tankeexperiment för ett tag sedan om att INTE ha skatt på inkomst öht och all skatt på ägodelar så som hus, bil, båt, hund, häst och mycket mycket mer. Svartjobb skulle ju inte finnas iallafall 😃
Fast här blir det problem för typ tant Berta som efter ett långt liv som hemmafru/lågavlönad bor i sitt hus ensam efter att hennes man dött och vars enda sällskap är en hund.

Det är redan ett problem för främst äldre kvinnor som med låg pension inte får hyra bostad pga att de inte når upp till inkomstkraven men som när de säljer kåken har pengar på banken och därför nekas det bostadstillägg som annars skulle få upp inkomsten till godkänd nivå. Skatt på huset skulle göra situationen än svårare för den gruppen.
 
Fast här blir det problem för typ tant Berta som efter ett långt liv som hemmafru/lågavlönad bor i sitt hus ensam efter att hennes man dött och vars enda sällskap är en hund.

Det är redan ett problem för främst äldre kvinnor som med låg pension inte får hyra bostad pga att de inte når upp till inkomstkraven men som när de säljer kåken har pengar på banken och därför nekas det bostadstillägg som annars skulle få upp inkomsten till godkänd nivå. Skatt på huset skulle göra situationen än svårare för den gruppen.
Ja, en hel del hål i det tankeexperimentet men var en intressant tanke att fundera runt.

Är en del som vill ha tillbaka skatt på fastigheter även nu utan att gå hela vägen som i detta tankeexperiment och samma gäller även där att det kan behöva flyttas på äldre dagar.
 
Det är ju då en fråga hur denna förmåga skall räknas?

På dig så låter det ibland som att alla pengar som man inte behöver till sin försörjning skall gå till skatt och sedan fördelas av "STATEN" som den tycker är bäst.

Men jag tror nog inte att du egentligen vill gå så långt och jag anser att det är nedbrytande för människors vilja att försörja sig själva.
Nä, det är en felaktig tolkning. Jag vill bara att vi balanserar om beskattningen så att förmågan är det som styr, inte bara inkomst föregående år. Lite mer som andra länder och lite mindre skatteparadis för de rika.

Vi har ett enormt problem globalt med accelererande kapitalkoncentration och vi behöver reglerkoefficienter skilda från noll. De behöver inte vara särskilt aggressivt skilda från noll för att systemet ska stabiliseras.
 
Låter väldigt svävande och svårtolkat, vad är ekonomiska tillgångar här? Tak över huvudet?
Kan det vara. Problemet med beskattning av fastigheter är att skatten krävdes in som likvider, vilket ställer till det för en sådan tillgång. Det går att skapa ett annat system där man får fritt val att betala med likvida medel eller ekonomisk andel av tillgångarna.
 
Jag vet inte hur men på något sätt måste man lösa problemet att det lönar sig att födas med silversked i munnen men endast i undantagsfall går att bli rik på att jobba. Idag är det rent krasst meningslöst att göra mer än det absolut nödvändiga eftersom man inte kan bli rik och oberoende av att jobba utan enbart via att äga stora mängder kapital. Dagens ekonomiska system är bara en fortsättning på den långa historien av att förtrycka de fattiga för att kunna utnyttja dem som billig arbetskraft som kan kasseras när den inte duger mer.
 
Kan det vara. Problemet med beskattning av fastigheter är att skatten krävdes in som likvider, vilket ställer till det för en sådan tillgång. Det går att skapa ett annat system där man får fritt val att betala med likvida medel eller ekonomisk andel av tillgångarna.
Så kan du inte betala på äldre dagar så får du ge bort huset till staten istället för pengar? Är det inte bättre att det betalas mer skatt när det säljs? Är ju ändå sällan det finns bara 1 arvinge så även om det går i arv så är det ju ofta att 1 behöver köpa upp syskon.
Vad händer när alla delar ägs av staten men personen lever, ska personen få bo gratis då?
 
Så kan du inte betala på äldre dagar så får du ge bort huset till staten istället för pengar? Är det inte bättre att det betalas mer skatt när det säljs? Är ju ändå sällan det finns bara 1 arvinge så även om det går i arv så är det ju ofta att 1 behöver köpa upp syskon.
Vad händer när alla delar ägs av staten men personen lever, ska personen få bo gratis då?
Precis. Tänker mig dock inte den formen av aggressiv beskattningsnivå att äldre dagar räcker för att konsumera ett hus på långa vägar, människor är ju inte i sina gamla dagar i 100 år. I princip blir det när huset säljs som det betalas mer skatt, men skatten är inte bara på vinsten utan blir beräknad på hela tillgångens faktiska marknadsvärde den dagen det säljs.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 946
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 815
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 326
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp