Ridning på samfällighetsväg MED statsbidrag

Här får gårdar betala mer för ägarna till gårdar sliter mer på vägen (tunga fordon), tror det är 700 kr för varje inhyrd häst och år (hästägare som kör fram och tillbaka för att komma till sin häst).
Finns ingen som bedriver hästverksamhet utmed vägen. Ett turridningssällskap passerar ca 4 ggr/år under sommartid när vägen är stenhård. Det är bara tjafs från granngubben. Inte första grejen han hittar på.
 
Finns ingen som bedriver hästverksamhet utmed vägen. Ett turridningssällskap passerar ca 4 ggr/år under sommartid när vägen är stenhård. Det är bara tjafs från granngubben. Inte första grejen han hittar på.
prata lite försiktigt med de övriga i samfälligheten, vad deras inställning är. Det kanske skulle vara alldeles utmärkt att ha den där omröstningen och låta gubben inse att han är den enda som vill förbjuda ridningen. Framförallt om de övriga faktiskt är medvetna om att man inte ens kan förbjuda ridning på vägen...
 
Jag behöver lagparagrafen. Min vägsamfällighet har fått för sig att rösta om att sätta ridförbud på vägen. Vi har statsbidrag så det är en allmän väg och därför inte möjligt att förbjuda någonting men jag vill slå dom i huvudet med lagtexten.

"Tillåten ridning på enskild väg
Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Om ridningen orsakar stor skada kan markägaren få tillstånd av kommunen att sätta upp en skylt som förbjuder ridning.

I tätbebyggt område kan kommunen reglera ridning. Markägaren kan kräva skadestånd om vägen skadas av ridning eller travträning."
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Ridning/

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980814.htm (5§)

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6492-1.pdf?pid=3800

Lycka till på vägsamfällighetsmötet! :D
 
I och med att ni har statsbidrag så får ni inte stänga av vägen. Upprepar mitt råd att ringa Trafikverket
 
Jag håller på och ringer länsstyrelsen. Spännande det här. Han kommer inte att kunna rösta igenom något för han har inte majoritet. För många delägare har häst. Men det ska jäklar inte ens röstas.
 
Jag håller på och ringer länsstyrelsen. Spännande det här. Han kommer inte att kunna rösta igenom något för han har inte majoritet. För många delägare har häst. Men det ska jäklar inte ens röstas.

Ta det så nätt bara, såna där tjurskallar kan bli riktigt trista eller rent av tokiga ifall deras egon plattas till för mkt. Ens eget ego mår förstås bra av att tvåla till men i längden kanske det inte är så lyckat? Lite jag-budskap, lite jag hör och förstår vad du säger, lite lagtext men def inte ngn röstning nej, är mitt tips.
 
Har känt honom hela mitt liv. Det är därför jag vill ha stopp innan det blir röstning osv.
 
Har känt honom hela mitt liv. Det är därför jag vill ha stopp innan det blir röstning osv.
Jag vet inte hur er vägsamfällighet ser ut, men hos oss på landet så har vi andelar, där vissa har en större andel än andra. Det hänger lite samman med hur stort nyttjande man har på vägen, och den som har större andel har också en större röst vid en omröstning sas. Vägen är även genomfart till ett annat tomtområde, de har ingen andel i vår vägförening men får betala ett årligt underhålls bidrag för att få åka på vägen. Vi hade ekipage som red på vägen, här blev det vilda protester av några få. Istället för att dra det i långbänk i domstol, vilket dessa två tyvärr hade kunnat genomföra även om majoriteten inte höll med. Så kom vi överens om att de som ville rida där betalade en mindre summa per år till föreningen, och att de red mitt på vägen.

Så jo, tyvärr kan en ensam person få igång en mycket kostnadskrävande karusell med lite otur. Så försök att vara lite pedagogisk här istället.

Från början sattes ett generellt ridförbud, men detta ändrades senare till ovanstående överenskommelse.
 
Jag vet inte hur er vägsamfällighet ser ut, men hos oss på landet så har vi andelar, där vissa har en större andel än andra. Det hänger lite samman med hur stort nyttjande man har på vägen, och den som har större andel har också en större röst vid en omröstning sas. Vägen är även genomfart till ett annat tomtområde, de har ingen andel i vår vägförening men får betala ett årligt underhålls bidrag för att få åka på vägen. Vi hade ekipage som red på vägen, här blev det vilda protester av några få. Istället för att dra det i långbänk i domstol, vilket dessa två tyvärr hade kunnat genomföra även om majoriteten inte höll med. Så kom vi överens om att de som ville rida där betalade en mindre summa per år till föreningen, och att de red mitt på vägen.

Så jo, tyvärr kan en ensam person få igång en mycket kostnadskrävande karusell med lite otur. Så försök att vara lite pedagogisk här istället.

Från början sattes ett generellt ridförbud, men detta ändrades senare till ovanstående överenskommelse.
Tro mig, det är att vara pedagogisk att få stopp på omröstningen innan årsmötet vilket är mitt syfte. Sen ska jag bita honom i vristen.....Han äger ungefär 1% och övriga delägare är enligt telefonkedja emot. Men det är en huvuddelägare jag inte litar riktigt på. Vi jobbar på många flanker. Jag väntar idag på att Länsstyrelsens jurister ska ringa.
 
Varför går det inte att hitta exempel på att någon försökt införa ridförbud och det inte gick? Riktiga platser, inte jag hörde av en bekant om en väg någonstans? Det ska ju vara extremt svårt att genomföra förbudet men ändå verkar ingen veta? Ingen som kan hjälpa mig? Förlåt om jag tjatar.
 
Tro mig, det är att vara pedagogisk att få stopp på omröstningen innan årsmötet vilket är mitt syfte. Sen ska jag bita honom i vristen.....Han äger ungefär 1% och övriga delägare är enligt telefonkedja emot. Men det är en huvuddelägare jag inte litar riktigt på. Vi jobbar på många flanker. Jag väntar idag på att Länsstyrelsens jurister ska ringa.
Du kan inte få stopp på en omröstning, för om en medlem lägger in en motion så måste ni ta upp den under ert årsmöte. Skulle ni inte göra det, så kan denna medlem bestrida årsmötet och få den ogiltigförklarad och genom det så kan ni hamna i domstol.

Kommer motionen upp, så får ni genomföra sedvanlig omröstning där jag utgår ifrån att en majoritet säger ja till ridande ekipage. Skulle då denna enda gubbe ändå tycka att det är fel, får han stämma föreningen men det kommer att kosta honom ganska mycket pengar.
 
Jag behöver lagparagrafen. Min vägsamfällighet har fått för sig att rösta om att sätta ridförbud på vägen. Vi har statsbidrag så det är en allmän väg och därför inte möjligt att förbjuda någonting men jag vill slå dom i huvudet med lagtexten.
Du behöva igen lag paragraf for dom kan inte förbjuda ridning nåt mer än dom kan förbjuda att du gå med hunden på vägen eller att vilt råka gå där.
Shit i dom.

Hästen räknas som fordon???? right.
 
Det är jag som har lite begreppsförvirring. Stämmer att det är en enskild väg. Jag är medlem i vägsamfälligheten från födseln så den har jag koll på. En av grannarna har dock fått fnatt och vill förbjuda ridning...går ca 2 hästar där varannan dag i snitt. Nu har jag dock hittat texten Lena_B hänvisar till.
Om någon vill ge mig exempel där man lyckats med att hindra ett förbud så vore jag tacksam. Gubben är ju pensionär så han har ju tid att trassla om han vill dra det i långbänk.
Samfäldigheten kan inte förbjuda ridning så tillvida att man inte kan bevisa att det orsakar skada.
I o m att man får vägbidrag ingår vägen i det allmänna vägnätet och allmänna regler för trafik på den vägen gäller.
Vad föreningen kan göra, på sin höjd är att sätta upp färistar. Men det blir väl knappast aktuellt.

Vägverket skulle dock, om man vore intresserad kunna.....
 
Samfäldigheten kan inte förbjuda ridning så tillvida att man inte kan bevisa att det orsakar skada.
I o m att man får vägbidrag ingår vägen i det allmänna vägnätet och allmänna regler för trafik på den vägen gäller.
Vad föreningen kan göra, på sin höjd är att sätta upp färistar. Men det blir väl knappast aktuellt.

Vägverket skulle dock, om man vore intresserad kunna.....

Jag skulle har P:S: det om skada, men förhoppningsvis vi som häst ägar vet att vid den allamanrätts vi försöka att undvika skada som sått åkar eller ett nylägt skågs vägg som har inte lägt sig. Färistar som grind eller bom ska inte vara så art att den allmanrätts eller räddningskännst bli forhindrad, dom ska kunna oppnas.
 
Jag skulle har P:S: det om skada, men förhoppningsvis vi som häst ägar vet att vid den allamanrätts vi försöka att undvika skada som sått åkar eller ett nylägt skågs vägg som har inte lägt sig. Färistar som grind eller bom ska inte vara så art att den allmanrätts eller räddningskännst bli forhindrad, dom ska kunna oppnas.
Väghållaren har naturligtvis rätt att fixa en färist, och den stör knappast räddningstjänsten. Men eftersom vägverket till del är väghållare genom bidrag så lär det inte hända.
 
Oh, du mena rails.
Jag menar färist
250px-Faerist.jpg
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 224
Senast: Liran
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 869
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 751
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp