Hund gör utfall i koppel (mot barn), när drar man gränsen?

Kan du prova att bara sätta dig på en parkbänk vid en lekpark med mycket barn? Helst ska hunden vara rejält rastad innan ( då menar jag typ sprungit vid cykel eller simträning). Mina hundar kan reagera för barn, de tycker de är oberäkneliga och svåra att läsa av. Därför tränar jag bland annat att bara sitta vid en lekpark och chilla. Hunden ska ligga ner och slappna av, det kan ta lite tid men det är målet.
Ska testa det. Saken är den att vi bor på landet och det kan gå flera veckor mellan det att hunden ens stöter på ett barn så i praktiken tycker jag inte att det är ett så stort problem och inte direkt svårt att undvika.

Ska försöka ta mig in till mer tätbebyggt en gång i veckan och gå runt dagis eller liknande, känns jävligt suspekt att gå typ varv runt ett dagis 😂 frågar någon vad man gör får man väl bara förklara som det är
 
Vadå, så du har aldrig upplevt olika typer av smärta själv?
Det är skillnad på en akut smärta som att skära sig i fingret och en långvarig molande smärta från ett knä tex .
Själv har jag gått med långvarig smärta och det ingenting som märks utanpå en men tro mig, jag känner av den och den gör definitivt att humöret blir påverkat. Ibland är det bara ett lätt molande, ibland är det kraftig värk och vissa stnder är det en huggande smärta. Vissa dagar är bättre än andra och vissa stunder är sämre än andra, varför skulle en hunds smärtupplevelse vara annorlunda? Skillnadenr att hundar kan inte tala om att de har ont.

Min hund smärtutreddes men vi fick ta bort honom då vi inte hittade nåt sätt att hålla han över ytan långsiktigt. En bekants hund som hade liknande beteende visade sig ha så kassa höfter att han aldrig väcktes upp från sederingen när HD röntgen gjordes, veterinären sa att han fattade inte att hunden kunde ha gått på det viset utan att det märktes av mer. Han var verkligen världens mysigaste hund och helt lugn hemma men de enda tecknen på att nåt inte stod rätt till var plötsliga okontrollerade utfall utan något klart samband. Vi kunde gå förbi en person typ nio gånger på promenad men tionde gången ballade han ut helt och var okontaktbar. Det gick inte att hitta mönster i utfallsproblematiken eller samband i situationen utan det var verkligen helt slumpartat. Det var inte så ofta heller, ibland kunde det gå nån dag utan problem och 90% så gick utan några problem.

Det kan finnas hur många anledningar som helst till att en hund har ont utan att man för den skull märkt av det i vardagen beroende på vilken typ av hund man har. Allt från tandfraktur till bruten tå eller som en bekants hund som länge gått med helt avsluten muskulatur i ena bogleden utan att det upptäckts förrän långt senare. Det är verkligen inte svårt att missa smärta hos hundar, de kan ju tyvärr inte prata med oss och tala om vad som gör ont.
Hur fungerar egentligen en smärtutredning och vad kostar det?
 
Ska testa det. Saken är den att vi bor på landet och det kan gå flera veckor mellan det att hunden ens stöter på ett barn så i praktiken tycker jag inte att det är ett så stort problem och inte direkt svårt att undvika.

Ska försöka ta mig in till mer tätbebyggt en gång i veckan och gå runt dagis eller liknande, känns jävligt suspekt att gå typ varv runt ett dagis 😂 frågar någon vad man gör får man väl bara förklara som det är
Det är samma för oss. Vi åker in till närmaste samhälle med bil eller tåg och köper en glass och tittar på folk :). Viktigt är att vänta ut och helst inte gå därifrån förrän hunden slappnat av. Jag tänker på att du beskrev att du skulle gå runt med hunden, märker du att hunden ”går igång ” av kombination rörelse och barn så blir det kontraproduktivt och träningen har motsatt effekt. Då får du sätta dig still istället och även kräva stillhet av hunden
 
Vill egentligen bara understryka detta. Det är det enda, men också väldigt tydliga, tecknet på att min hund är understimulerad. Hon blir mer reaktiv och mer "arg". Annars ingen skillnad alls, tvärtom tycker jag nästan att hon går ner i varv ännu mer inne och sover bort dagarna i ren uttråkning.

Fast i mitt fall vaknar hunden på morgonen, då skäller han ofta och har "spring i benen". Man går då morgonpromenaden, han sniffar väldigt mycket och drar i kopplet. Efter en långpromnad på morgonen kommer vi hem och han lägger sig då i soffan med benen utsträckta och ofta somnar han. När vi sedan ska gå nästa promenad gäspar han och "hasar" sig upp och sedan går han utan att dra i kopplet... han går helt enkelt som jag tänker att en trött hund skulle göra, som att han åldrats 10 år på några timmar.

Ska man inte tolka det som att han är tillräckligt aktiverad? Menar inte att gå i någon slags försvarsställning men oftast ser man att lösningen på alla hundproblem är "aktivering" men det verkar inte vara någon som kan ge några konkreta riktlinjer för när man kan bedöma en hund som aktiverad
 
Fast i mitt fall vaknar hunden på morgonen, då skäller han ofta och har "spring i benen". Man går då morgonpromenaden, han sniffar väldigt mycket och drar i kopplet. Efter en långpromnad på morgonen kommer vi hem och han lägger sig då i soffan med benen utsträckta och ofta somnar han. När vi sedan ska gå nästa promenad gäspar han och "hasar" sig upp och sedan går han utan att dra i kopplet... han går helt enkelt som jag tänker att en trött hund skulle göra, som att han åldrats 10 år på några timmar.

Ska man inte tolka det som att han är tillräckligt aktiverad? Menar inte att gå i någon slags försvarsställning men oftast ser man att lösningen på alla hundproblem är "aktivering" men det verkar inte vara någon som kan ge några konkreta riktlinjer för när man kan bedöma en hund som aktiverad
När en hund är aktiverad är när den fått utlopp för det den är avlad för att göra. En hund avlad för annat än sällskap blir inte nog aktiverad av att nosa på en promenad och att en hund inte drar i kopplet betyder inte att den är trött. Då skulle jag snarare tolka första promenadens hets och drag som att hunden är understimulerad. En välaktiverad hund ”nollställs” inte av en natt.
 
Tack för sakliga svar! Varför jag inte går in på aktivering är för att han visar inga problematiska tecken hemma. En understimulerad hund tänker jag är rastlös inne, biter på saker, hittar på allmänt djävulsskapp etc. Aktiveringsdiskussion skulle ändå hamna i någon slags "hur långt är ett snöre?".
Olika hundar har olika beteenden vid understimulering. Att du inte ser några tecken hemma är inget säkert bevis.
Det jag studsar lite för är att det är en jakthundsras och du inte gör "jakt-aktiviteter".

Så- jag säger som de andra att du ska gå igenom hunden ordentigtt hos veterinär och är det OK där så satsa på någon lämplig aktivering för den jakthundstyp du har.
 
När en hund är aktiverad är när den fått utlopp för det den är avlad för att göra. En hund avlad för annat än sällskap blir inte nog aktiverad av att nosa på en promenad och att en hund inte drar i kopplet betyder inte att den är trött. Då skulle jag snarare tolka första promenadens hets och drag som att hunden är understimulerad. En välaktiverad hund ”nollställs” inte av en natt.
Fast inte ens min sällskapshund tycker livet är ok om hon bara får promenera. Sedan består den för henne viktigaste aktiveringen av att få hänga med i social sammanhang snarare än hundsport.
 
Ska testa det. Saken är den att vi bor på landet och det kan gå flera veckor mellan det att hunden ens stöter på ett barn så i praktiken tycker jag inte att det är ett så stort problem och inte direkt svårt att undvika.

Ska försöka ta mig in till mer tätbebyggt en gång i veckan och gå runt dagis eller liknande, känns jävligt suspekt att gå typ varv runt ett dagis 😂 frågar någon vad man gör får man väl bara förklara som det är
Dags att sortera ut vad som är problemet.
- att den gör oberäkneliga utfall
- att den kan misstänkas ha kroppsliga problem
- att den är understimulerad.

En hund som helst vill vila är i mina amatörögon klart understimulerad. Den har helt enkelt inga motiv att resa sig och gå ut? Ute finns inte tillräckligt roliga stimulerande saker?
 
Fast i mitt fall vaknar hunden på morgonen, då skäller han ofta och har "spring i benen". Man går då morgonpromenaden, han sniffar väldigt mycket och drar i kopplet. Efter en långpromnad på morgonen kommer vi hem och han lägger sig då i soffan med benen utsträckta och ofta somnar han. När vi sedan ska gå nästa promenad gäspar han och "hasar" sig upp och sedan går han utan att dra i kopplet... han går helt enkelt som jag tänker att en trött hund skulle göra, som att han åldrats 10 år på några timmar.
Fast du är rätt vag med vad hunden gör, hur lång är en långpromenad? över en mil antar jag. Och när är nästa promenad? Har du inhägnad trädgård så hunden kan springa själv? eller springer du med hunden? Och om hunden åldras 10 år på några timmar av en mer enkel promenad då ska du nog göra som flera föreslagit, kontakta veterinär, det är inte normalt.
 
Det här håller jag absolut inte med om. Tycker inte vi ska normalisera utfall som något oproblematiskt. Nån form av stress orsakar ju det hos hunden och det kan ju även vara stressande/problematiskt för andra hundar och även människor i omgivningen. Borde vara självklart att ta det på allvar och åtgärda det som orsakar beteendet.
Jag normaliserar ingenting och tycker inte det inte är något att bry sig om. Skrev ingenting sådant. Men vissa hundar har lättare till utfall än andra i olika sinnestämningar, sen får man jobba förebyggande med det. Målet är väl för alla att ha en hund som är lugn och går bra i koppel och inte gör något utfall alls men det är liksom inte en liv och död situation bara för att hunden skäller på någon en gång. Och när det är så faktiskt sällan som i TS fal så är det inte ett stort problem i mina ögon iallafall.

Klart man måste jobba med det dock och se till så det inte eskalerar.
 
Senast ändrad:
Fast i mitt fall vaknar hunden på morgonen, då skäller han ofta och har "spring i benen". Man går då morgonpromenaden, han sniffar väldigt mycket och drar i kopplet. Efter en långpromnad på morgonen kommer vi hem och han lägger sig då i soffan med benen utsträckta och ofta somnar han. När vi sedan ska gå nästa promenad gäspar han och "hasar" sig upp och sedan går han utan att dra i kopplet... han går helt enkelt som jag tänker att en trött hund skulle göra, som att han åldrats 10 år på några timmar.
Det låter inte helt supernormalt, om det inte är så att du totalt söndermotionerar hunden. En nöjd hund är inte en slö hund. Min hund kan vara så trött om jag går ut sent på kvällen när han har gått och lagt sig för natten typ, då kan han gäspande dra sig ut för att jag vill.
Ska man inte tolka det som att han är tillräckligt aktiverad? Menar inte att gå i någon slags försvarsställning men oftast ser man att lösningen på alla hundproblem är "aktivering" men det verkar inte vara någon som kan ge några konkreta riktlinjer för när man kan bedöma en hund som aktiverad
Det handlar inte om planlös aktivering där hunden bara springer på utan att låta hunden jobba mentalt framförallt. Och givetvis fysiskt men min erfarenhet är att få hundar blir nöjda på bara fysiska jobb.
 
Fast inte ens min sällskapshund tycker livet är ok om hon bara får promenera. Sedan består den för henne viktigaste aktiveringen av att få hänga med i social sammanhang snarare än hundsport.
Nä, så är det ju. Därav att jag inte skrev att alla sällskapshundar är nöjda med att nosa på promenader, utan att det inte är tillräcklig aktivering för en hund avlad för annat. :)
 
Jag normaliserar ingenting och tycker inte det inte är något att bry sig om. Skrev ingenting sådant. Men vissa hundar har lättare till utfall än andra i olika sinnestämningar, sen får man jobba förebyggande med det. Målet är väl för alla att ha en hund som är lugn och går bra i koppel och inte gör något utfall alls men det är liksom inte en liv och död situation bara för att hunden skäller på någon en gång. Och när det är så faktiskt sällan som i TS fal så är det inte ett stort problem i mina ögon iallafall.

Klart man måste jobba med det dock och se till så det inte eskalerar.
Fast TS själv skrev att det är ett problem. Och med tanke på antalet exempel som tas upp så uppfattar jag det som att det här är något som händer frekvent och inte bara ”någon enstaka gång i en speciell situation”.
 
Vill egentligen bara understryka detta. Det är det enda, men också väldigt tydliga, tecknet på att min hund är understimulerad. Hon blir mer reaktiv och mer "arg". Annars ingen skillnad alls, tvärtom tycker jag nästan att hon går ner i varv ännu mer inne och sover bort dagarna i ren uttråkning.
Samma här, och så jagar han sin svans, då vet jag att jag slackat lite för mycket ett par dagar och han har tråkigt.
 
Jag har en tanthund på 2,2 kg. Avlad för sällskap i flera hundra år.Han är definitivt INTE nöjd med bara promenader.
Återigen så är det inte det jag har skrivit heller… TS har ingen hund av sällskapsras och det jag skrev var att hundar avlade för annat än sällskap INTE är nöjda med det. Det innebär inte att alla sällskapshundar är det, men jag tyckte inte jag behövde förtydliga det eftersom det var irrelevant i sammanhanget.
 
Återigen så är det inte det jag har skrivit heller… TS har ingen hund av sällskapsras och det jag skrev var att hundar avlade för annat än sällskap INTE är nöjda med det. Det innebär inte att alla sällskapshundar är det, men jag tyckte inte jag behövde förtydliga det eftersom det var irrelevant i sammanhanget.
Jag tror slutsatsen här är att i och med inte ens sällskapsavlade hundar tycker att enbart promenader är tillräcklig aktivering så är det ingen hund som är ok med det som enda aktivering ☺️ Sedan vad övrig aktivering behöver bestå av är olika beroende på hund, från min bichon som kräver att få hänga med till kontoret och på fest till jakthundar som behöver få dra ut i skogen och på något sätt spåra/driva/apportera och BC som bara måste få valla.
 
Återigen så är det inte det jag har skrivit heller… TS har ingen hund av sällskapsras och det jag skrev var att hundar avlade för annat än sällskap INTE är nöjda med det. Det innebär inte att alla sällskapshundar är det, men jag tyckte inte jag behövde förtydliga det eftersom det var irrelevant i sammanhanget.
Lugn. Jag instämmer genom att exemplifiera med min lurv. Ingen polemik.
 
Fast du är rätt vag med vad hunden gör, hur lång är en långpromenad? över en mil antar jag. Och när är nästa promenad? Har du inhägnad trädgård så hunden kan springa själv? eller springer du med hunden? Och om hunden åldras 10 år på några timmar av en mer enkel promenad då ska du nog göra som flera föreslagit, kontakta veterinär, det är inte normalt.
Det kan ju också vara så att hunden fått uppleva och processa så mycket intryck att den faktiskt är trött av en promenad. Mina brukshundar brukar sova gott och länge efter en timmas promenad på nya ställen.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Emmi
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 003
Senast: Gruvan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 572
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 534
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp