Ridning på samfällighetsväg MED statsbidrag

Luff

Trådstartare
Jag behöver lagparagrafen. Min vägsamfällighet har fått för sig att rösta om att sätta ridförbud på vägen. Vi har statsbidrag så det är en allmän väg och därför inte möjligt att förbjuda någonting men jag vill slå dom i huvudet med lagtexten.
 
generella lagtexten om enskild väg hittar du här http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Lag--1939608-om-enskilda-va_sfs-1939-608/

Sen är det ju så att hästar räknas som fordon. Jag tror inte man kan hitta något specifikt om hästar på väg i den texten.
Det enda man skulle kunna göra är nog att hävda att den som förstör vägen ska ersätta reparation av den. Vår egen vägsamfällighet har fått en smärre summa för reparation, sedan en sopbil kört i diket härute.
 
Det är ingen enskild väg. Den uppehar statsbidrag och är därför allmän. Vem som helst kan köra där. Ingen har dessutom skadat vägen på något sätt.
 
Det är ingen enskild väg. Den uppehar statsbidrag och är därför allmän. Vem som helst kan köra där. Ingen har dessutom skadat vägen på något sätt.
Enskild väg betyder inte privat väg, utan det är alla de mindre vägar - främst på landsbygden - som är skyltade med gula skyltar. Precis som du kan läsa i Lovis länk så sköt de av vägsamfälligheter och många av dem är "allmänna" och får statsbidrag.
Här finns lite om enskilda vägar, märk särskilt "En del enskilda vägar får statsbidrag."

http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Enskilda-vagar/
 
Om jag kommer ihåg rätt så är det kommunen (tättbebyggt område) eller länsstyrelsen (övriga områden) som kan besluta om ridförbud, sedan får vägföreningen bekosta skyltarna.
 
Enskild väg betyder inte privat väg, utan det är alla de mindre vägar - främst på landsbygden - som är skyltade med gula skyltar. Precis som du kan läsa i Lovis länk så sköt de av vägsamfälligheter och många av dem är "allmänna" och får statsbidrag.

Det är jag som har lite begreppsförvirring. Stämmer att det är en enskild väg. Jag är medlem i vägsamfälligheten från födseln så den har jag koll på. En av grannarna har dock fått fnatt och vill förbjuda ridning...går ca 2 hästar där varannan dag i snitt. Nu har jag dock hittat texten Lena_B hänvisar till.
Om någon vill ge mig exempel där man lyckats med att hindra ett förbud så vore jag tacksam. Gubben är ju pensionär så han har ju tid att trassla om han vill dra det i långbänk.
 
Det är jag som har lite begreppsförvirring. Stämmer att det är en enskild väg. Jag är medlem i vägsamfälligheten från födseln så den har jag koll på. En av grannarna har dock fått fnatt och vill förbjuda ridning...går ca 2 hästar där varannan dag i snitt. Nu har jag dock hittat texten Lena_B hänvisar till.
Om någon vill ge mig exempel där man lyckats med att hindra ett förbud så vore jag tacksam. Gubben är ju pensionär så han har ju tid att trassla om han vill dra det i långbänk.
Fast jag har en fritidsled som går utan för mitt hus och den vet jag att man har försökt få att det är ridförbud på men enligt kommun och tidigare domar går det inte att sätta ridförbud och då låter det väldigt konstigt att det skulle gå att få till ett ridförbud på en allmän väg ?
 
Det är jag som har lite begreppsförvirring. Stämmer att det är en enskild väg. Jag är medlem i vägsamfälligheten från födseln så den har jag koll på. En av grannarna har dock fått fnatt och vill förbjuda ridning...går ca 2 hästar där varannan dag i snitt. Nu har jag dock hittat texten Lena_B hänvisar till.
Om någon vill ge mig exempel där man lyckats med att hindra ett förbud så vore jag tacksam. Gubben är ju pensionär så han har ju tid att trassla om han vill dra det i långbänk.
Det ska förmodligen väldigt mycket till, extremt goda skäl, för att någon myndighet ens ska tänka tanken på att införa ridförbud på någon väg. Jag kan inte ens tänka mig vad det skulle kunna vara...

Vad har gubben för skäl till att önska ridförbud? Att slippa hästarna helt eller hindra att de rider sönder vägen?
Man kan ju alltid föreslå att de skapar en ridstig bredvid vägen om det är hästarna på vägen som är problemet.
 
Det ska förmodligen väldigt mycket till, extremt goda skäl, för att någon myndighet ens ska tänka tanken på att införa ridförbud på någon väg. Jag kan inte ens tänka mig vad det skulle kunna vara...

Vad har gubben för skäl till att önska ridförbud? Att slippa hästarna helt eller hindra att de rider sönder vägen?
Man kan ju alltid föreslå att de skapar en ridstig bredvid vägen om det är hästarna på vägen som är problemet.
Skäl? Det kan bli spår....det har aldrig varit ett problem, inte ens när vi hade en galning som travtränade på vägen. Han har bara för lite att göra. Jag kommer troligtvis att skälla ut honom.
 
Det ska förmodligen väldigt mycket till, extremt goda skäl, för att någon myndighet ens ska tänka tanken på att införa ridförbud på någon väg. Jag kan inte ens tänka mig vad det skulle kunna vara...

Vad har gubben för skäl till att önska ridförbud? Att slippa hästarna helt eller hindra att de rider sönder vägen?
Man kan ju alltid föreslå att de skapar en ridstig bredvid vägen om det är hästarna på vägen som är problemet.
Men varför skulle länsstyrelsen förbjuda ridning? Är det på förfrågan av ägare?
 
Föreslå att samfälligheten förordar att hästar rider i mitten där de förstör vägen minst, syns bäst samt ser bäst.

(Sen är det inte helt fel att det skonar hästarna med att slippa gå på underlag som lutar åt samma håll jämt.)
 
Föreslå att samfälligheten förordar att hästar rider i mitten där de förstör vägen minst, syns bäst samt ser bäst.

(Sen är det inte helt fel att det skonar hästarna med att slippa gå på underlag som lutar åt samma håll jämt.)
Problemet är att det inte blir förstört. Som mest kanske det är en-två hästar varannan dag.
 
Problemet är att det inte blir förstört. Som mest kanske det är en-två hästar varannan dag.

Det vet jag väl, men det funkar för att lugna ner protesterna. Under förutsättning att man får de två ryttarna att följa detta samt ständigt göra stort nummer av detta att de visar hänsyn och att det är sååå hemskt att tex cykla i spåren efter hästar.

Det är retorik, men inte munväder.
Samfälligheten går till mötes, både till den klagande och till ryttarna, ryttarna går till mötes, både till den klagande samt till samfälligheten. Den klagande får nog vara glad för det och går förhoppningsvis både samfälligheten och ryttarna till mötes och lugnar sig.

Alla får offra lite och alla borde få det bättre.

Har ni tur blommar Gåsörten mitt i vägen sen.
 
Men varför skulle länsstyrelsen förbjuda ridning? Är det på förfrågan av ägare?
om vägsamfälligheten kan presentera ett väldigt bra skäl till varför det skulle vara förbjudet att rida just på er väg, så kan säkert länsstyrelsen ta upp det till diskussion. Jag kan, som sagt, inte komma på någon enda anledning - varken bra eller dålig - till varför man skulle förbjuda ridning på er väg, utan jag tänker bara rent hypotetiskt nu.
 
Tror att det är svårt att förbjuda ridning.
Finns ju helt privata vägar där man inte kan förbjuda hur som för att det varit nödvändigt för passage tex.

Däremot vet jag stall som får betala mer till vägunderhåll än övriga fastigheter som ett sätt att lugna ner irritation pga misstänkt ökat slitage av ridning kanske. Vissa förbjuder broddar när det inte finns isskorpa. Enbart skritt .. Samtidigt som tunga fordon kör så att det blir lervälling och vattenfyllda diken mitt i vägen i stället. Lustigt fenomen tycker jag som utomstående.
 
Senast ändrad:
Det vet jag väl, men det funkar för att lugna ner protesterna. Under förutsättning att man får de två ryttarna att följa detta samt ständigt göra stort nummer av detta att de visar hänsyn och att det är sååå hemskt att tex cykla i spåren efter hästar.

Det är retorik, men inte munväder.
Samfälligheten går till mötes, både till den klagande och till ryttarna, ryttarna går till mötes, både till den klagande samt till samfälligheten. Den klagande får nog vara glad för det och går förhoppningsvis både samfälligheten och ryttarna till mötes och lugnar sig.

Alla får offra lite och alla borde få det bättre.

Har ni tur blommar Gåsörten mitt i vägen sen.
Ang Gåsörten så är det kört. Det är en välhållen grusväg med tjockt grus i mitten. Den här gubben är inte resonabel. Hade det varit en fånig nyinflyttad så hade jag kanske tagit den trevliga vägen men den här gubben ska inte ha en tumme.
 
Tror att det är svårt att förbjuda ridning.
Finns ju helt privata vägar där man inte kan förbjuda hur som för att det varit nödvändigt för passage tex.

Däremot vet jag stall som får betala mer till vägunderhåll än övriga fastigheter som ett sätt att lugna ner irritation pga misstänkt ökat slitage av ridning kanske. Vissa förbjuder broddar när det inte finns isskorpa. Enbart skritt .. Samtidigt som tunga fordon kör så att det blir lervälling och vattenfyllda diken mitt i vägen i stället. Lustigt fenomen tycker jag som utomstående.
Här får gårdar betala mer för ägarna till gårdar sliter mer på vägen (tunga fordon), tror det är 700 kr för varje inhyrd häst och år (hästägare som kör fram och tillbaka för att komma till sin häst).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 224
Senast: Liran
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 868
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 748
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp