Ridkonst vs. ridteknik?

A

annsan

Vad tycker ni, har Akademisk ridkonst fått ett bihang/utbrytare där man satsar mera på den faktiska tekniken och glömmer konsten?
Reflektioner???:eek:

Sv: Ridkonst vs. ridteknik?

Vad tycker ni, har Akademisk ridkonst fått ett bihang/utbrytare där man satsar mera på den faktiska tekniken och glömmer konsten?
Reflektioner???:eek:

Menar du att det inte finns teknik inom konst?:confused: Även det mest tjusiga konstverk har kommit till genom teknik.

Jag menar att konsten i ridningen glöms bort, att det sköna, vackra och uttryckfulla nästan försvinner, då vikten läggs vid korrekt teknik och petitesser.
Lek blir till blodigt allvar, prestationen tar över!

Självklart krävs det en viss teknik för att skapa ett konstverk, men för att riktigt sätta känslor i omlopp - vilket de flesta konstnärer vill, beröra människor, krävs just en konstnär, en personlig touch!
:idea:

Förstår du vad jag menar nu?
:p

Jag tycker nästan tvärtom...;)

Ridkonst är i mina öron fritt från lek och fullt av allvar och regler. Konst blir det ju först när någon annan person betraktar "konstverket" och är inget jag upplever tillsammans med hästen.

Teknik och petitesser är viktiga - men jag håller med dig i att det inte får ta över känslan och ffa GLÄDJEN i ridningen.

Men teknik, känsla o "petitesser" krävs det ju i dressyr om man ska kunna dansa med hästen.
För att ha det mysigt på tur i skogen krävs ingenting.

Jag tror jag förstår vad du menar Annsan!:idea:

Att inte forcera och slita sitt hår för att snabbt klättra på sin stege. utan att hålla sig i en utbildningstakt där man även på steg ett och sedan regelbundet under utvecklingens gång får uppleva glädje, mjukhet och uttryck.

att inte i månader pressa på i frustration för att lösa de problem man brottas med, för att de problemen kanske inte ens kan lösas med ridteknik. utan på andra håll. (tex behandlingar.. inte allt kan ridas tillrätta..)

att även de första försöken till en övning ska kunna innehålla ett drag av det vackra. som även andra som klarar att se förbi det rent perfekta tekniska kan uppfatta och uppskatta. Om än bara ett steg.

Att behålla positiviteten hos både häst o ryttare.

Inte trimma på med avancerade rörelser som kanske kan verka tekniskt korrekta, men där hästen och även ryttaren tappat bort glädjen och lättheten på vägen. (kadaverdisciplin..!?)
För ser det lätt ut och känns lätt, då borde det ju vara rätt. Ser det forcerat eller tungt ut, tror jag att det är fel.

Jag tycker att man behöver tekniken som ett redskap att forma och skapa ett konstverk, men det uttryck som ska fullborda det måste finnas med i hela processen.
Det är inget som man lägger på som en slutfinish.

Att man heller inte kan avsäga sig behovet av teknik och tajming, för då blir det kludd oavsett hur bra inställning man har.

Ofta kan man som konstnär vara riktigt nöjd med de första penseldragen, och blir rädd att förstöra då nästa lager ska på. För att den perfekta närvaron inte finns med varje sekund av arbetets gång.
Det blir en oerhörd utmaning att bibehålla rätt känsla och ha de rätta verktygen och tekniken för att skapa det man har förutsatt sig att skapa. Att behålla kvalitet hela vägen för att kunna uttrycka det man känner.

Med ridning har man ju dessutom en levande varelse med egna kvalitéer under sig. Inte bara penslar och färg att hantera.

Fast för att komma till det stadie där man kan använda tekniken för att uttrycka känslorna, måste man ju få traggla med sina nybörjarhänder. Öva och öva och tillåtas göra fel.
Men som med ridning är det ju med konst, att fel inställning eller förlamande prestationskrav tar död på det vackra.

Men vi har nog i allmänhet svårt att strunta i omgivningen och ta saker i vår egen sköna takt! Så vi hinner uppleva alla kvaliteer och inte bara ta någon annans ok som en markering att
nu går vi vidare till nästa steg.
Lära sig i ryggmärgen hur det ska kännas och sedan våga ha hästen som vägledare. För jag tror att de ofta bjuder på nästa steg i utvecklingen då de känner att de kan.

Och då kan man som du sagt, leka med energierna. Testa saker och se vad man får för svar.

Hm, nog tillsnurrat nu kanske..:p

Ridkonst är i mina öron fritt från lek och fullt av allvar och regler. Konst blir det ju först när någon annan person betraktar "konstverket" och är inget jag upplever tillsammans med hästen.
Oj, nej!:eek:
Då har vi ju helt meningslös ridning hos oss. Bara granarna o kanske katten som får uppleva konsten då den uppenbarar sig!:cry:

Nej jag tror nog att ekipaget upplever konsten starkare än publiken. precis som konstnären går igenom en stark process då han skapar något bra.
För publiken har alltid varierande utbildningsgrad och kan sällan alltid uppskatta det som är äkta konst.
Tex finns det många som inte alls begriper sig på konst. För att de inte satt sig in i vad det innebär att skapa den.

För publiken har alltid varierande utbildningsgrad och kan sällan alltid uppskatta det som är äkta konst.
Få i publiken har alls samma kunskaper som de deltagande- menar nu tävling på hög nivå.

Sen att sitta hemma o tycka att man minsann rider minst lika bra som dem- är en annan historia.

Jag tycker att konst blir det först när man är rikltigt bra. Jag brukar inte kalla 3-åringars teckningar för konst heller.
Ridkonst för mig är något som är konst, svårt, vackert och berör. Att få det där otroligt svår att se lätt och lekande ut är konst.

Så för mig är ridkonst inget som jag eller Greta i skogen håller på med. Vi är inte bra nog helt enkelt för att det vi gör ska kallas konst.

Och att man fokuserar en hel del på teknik tycker jag är bra. Vi behöver lära oss rida i det här landet. För hästarnas skull. Ridningen ska inte vara på deras hälsas bekostnad, för att vi ska ha kul.
Det ska vara hälsosamt, för båda parter. Både mentalt och fysiskt. Då blir det roligare.
Och för att komma till riktigt bra och hälsosam ridning måste man behärska en sjuhelvetes massa teknisaker och ha känsla. För en hel del människor kommer inte känslan av sig själv, utan måste läras in via teknik.

Och att man fokuserar en hel del på teknik tycker jag är bra. Vi behöver lära oss rida i det här landet. För hästarnas skull. Ridningen ska inte vara på deras hälsas bekostnad, för att vi ska ha kul.
Det ska vara hälsosamt, för båda parter. Både mentalt och fysiskt. Då blir det roligare.
Och för att komma till riktigt bra och hälsosam ridning måste man behärska en sjuhelvetes massa teknisaker och ha känsla. För en hel del människor kommer inte känslan av sig själv, utan måste läras in via teknik.
Håller bara med!
Det annsan nog menade var att det slutar vara hälsosamt och blir mer krävande än lätt.

Jag tycker att konst blir det först när man är rikltigt bra. Jag brukar inte kalla 3-åringars teckningar för konst heller.
Ridkonst för mig är något som är konst, svårt, vackert och berör. Att få det där otroligt svår att se lätt och lekande ut är konst.

Så för mig är ridkonst inget som jag eller Greta i skogen håller på med. Vi är inte bra nog helt enkelt för att det vi gör ska kallas konst.

Som vanligt inte mycket att tillägga:bow: Håller med, självklart.

. För en hel del människor kommer inte känslan av sig själv, utan måste läras in via teknik.

"Du kan lära dig tekniken i hur en kyss skall utföras, beskrivet av andra - men aldrig känslan, den måste upplevas..."
Så tror jag det är med ridningen oxå!

Som sagt tekniken är viktig, men ibland tror jag att det går överstyr på en del håll, kanske baserat på okunskap.
Att måsta lära sig alfabetet för att läsa, ja, det håller jag med om. Men - måste A komma före B och C.
Kanske är det lättare att lära sig D och E först, så kommer Cet lättare???
Tänkvärt Eller???

Senast ändrad av en moderator:

"Du kan lära dig tekniken i hur en kyss skall utföras - men aldrig känslan..."
Så tror jag det är med ridningen oxå!

Absolut måste man ha känsla i ridning. Men det räcker inte långt utan teknik, och det kan du väl inte säga emot. Vissa är naturbegåvade, visst, men även de måste ha teknik samtdigt om det ska bli konst.

Men, kan man fortfarande kalla det "ridkonst" när tekniken blivit det essensiella i arbetet.
När Placeringen av var en hov sätts krävs vara precis och perfekt blivit viktigast av allt?
När Stång, Pisk och Sporrar blivit nödvändigt för den Sk. utbildningen?
När försöken att återskapa det som citat; "är oåterkallerligt", blivit till prestige?

För mig är konst vackert, teknik och kunskap är viktiga, javisst, men inte till vilket pris som helst!:mad:

För visst kan vi väl erkänna att det skiljer på vad jag, du, Arne Anka eller you name her, kallar för "Ridkonst" idag. Och varför skulle det inte göra det???

Jag vet inte om jag förstår alls egentligen, fast jag tror jag gör det, men det blir ändå förvirrat.

Det låter som om du ser dressyren som en plåga för hästen:confused:

Vill man bara ha det vackra kan man se en vacker häst i hagen utan inverkan av människan.:confused:

Exakta placeringar av hovar tror jag inte så många klarar ens. Men att hästen är rakriktad dvs spårar, ÄR viktigt, att hovarna går i rätt spår. Det är också viktigt tex i skolorna att benen (och hovarna) hamnar rätt för att rörelsen ska vara vad den är avsedd att vara.

Det låter lite romantiskt, som om du tror att all den vackra ridning man kan se sker utan inverkan av ryttaren. Så ser det ju ut, när det är bra, men oavsett vem som rider när det är VACKERT, så lovar jag att ryttaren inverkar. OCh bakom ligger teknik och träning i det oändliga.

Men snälla människa, det låter som om du tolkar det hela väldigt hmm, personligt.
Jag är inte på nåt sätt korkad, utan väldigt klarsynt!
När ridkonsten, det som kallas för AR var ny i sverige, tycker jag att det lades fram som ett "nygammal" revolusionerade ridsätt. Långt i från all prestige och press!
Här sätter man hästen i focus.
Vad jag fundrar och reflekterar över är följande ; Har den inriktningen ändrats med åren; Har prestigen smugit sig in även här??

Det skadar väl inte att även titta på sig själv och se sina fläckar.
Det förekommer faktiskt maktmissbruk även blad AR tränare/ryttare, tro det eller ej!
Rider regelbundet mina fyra hästar för tränare som varit med från början i "ARsvängen", så jag är inte nån utomstående ovetande som behöver hutas åt, utan vill ha en vettig reflektion från insatta på annat håll. Utan översittarfasoner! TACK!!!

Och föressten VARFÖR kan inte häst OCH ryttar vara vackert??
Måste resan dit vara plågsam?
Vad håller du på med då, måste jag fråga???

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag fundrar och reflekterar över är följande ; Har den inriktningen ändrats med åren; Har prestigen smugit sig in även här??

Jag har bara ägnat mig åt denna inriktning i ett år så jag kan inte hänvisa till eget historiskt minne. Dock tror jag - utifrån mitt perspektiv och de jag träffat - att man mer ser till hästens hälsa, träningsbehov för stärkning, och möjligheter och svårigheter än till just konsten. Vad gäller prestige tror jag att det finns ett stort hävdelsebehov och jämförelsebehov hos människan varför prestigen dyker upp även här.

Inget som jag har märkt av. Just frånvaron av prestation är ett jätteplus för mig, men säkert finns det de som hamnat i det du beskriver. Detaljerna kanske blir så viktiga att de glömmer bort känslan? Detaljerna är ju viktiga med de ska kombineras med känsla. Det ena är lika viktigt som det andra.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag är införstådd på att jag troligen kommer få löpa gatlopp på buke och bli allmänt bespottad och föraktad framöver. Men på mitt jobb...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
7 358
Senast: CarEr
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 021
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar