Det behöver nog inte väcka något hos alla, men hos någon. Kanske till och med bara hos skaparen. Jag skapar mycket konst som ingen annan någonsin kommer se eller ens veta finnas till.Men behöver det inte väcka något också? Tankar, känslor, funderingar?
Fast å andra sidan är det väl sällan som man inte reagerar på något sätt oavsett vad man upplever i livet. Det händer per automatik, tänker jag. Eller hur tänker ni som 'kan' konst?
Jag har inte märkt att någon sagt att viss konst ska betraktas som bra, men att många förklarar vad de själva betraktar som bra.Tack för länk, ska kolla.
Jag tänker också att betrakta räcker och om 400 av 500 tycker om något är det bra. Men så fungerar det ju inte riktigt. Problemet kommer ju när som flera här ändå skriver att viss konst "ska" betraktas som bra, för att det är den eller den konstnären med si och så lång utbildning osv som gjort konsten. Då undrar jag direkt vad definitionen för det är. För om någons konst bedöms vara bättre måste det ju finnas en bedömningsgrund?
Men jag ska kolla de länkar som delats och se om jag förstår bättre.
Utbildning behöver inte leda till "bra" konst, vad det nu är. Däremot kan utbildning utveckla ett konstnärskap och skapa medvetenhet i skapandet.
Det är klart att det finns kollektiva strömningar inom konstvärlden angående vad som prisas (tydlig här med att inte skriva "vad som är bra"!), men det handlar om många olika influenser. Marknaden spelar till exempel en stor roll som jag personligen inte tycker är bra.
Jag delar inte din uppfattning om att en konstnär bedöms efter sin utbildning. Eller efter hur många som gillar konsten. Jag tror du letar efter en objektiv mätstock där det inte finns någon att tillgå. Konst är till sin natur subjektiv, upplevelsen är subjektiv, och det finns ingen definition av bra konst.
Däremot kan medvetenheten och skapandet bedömas, i sammanhang av en utbildning. Och det är klart att vissa utbildningar anses bättre, men så är det ju i alla ämnen; Chalmers och LTH tävlar, även om de i teorin ska utbilda exakt samma objektiva ämnen. Inom subjektiva discipliner blir det en annan slags konkurrens, om vilka utbildningar som har bäst förutsättningar för och historik av att skapa nya konstnärer.