Rida in 2 åringar ?!?!

Miaa

Trådstartare
Kan tycka att detta med att rida in sina 2 åringar nu börjar gå för långt ?

Klarar man att själv rida in sin häst som 2 åring eller ska man lämna bort hästen och är detta rätt ?

Hittade detta på nätet och jag mår dåligt när jag ser vad denna häst är utsatt för och inte färdigväxt i kroppen ?

Eller över reagerar jag ?

http://www.youtube.com/watch?v=IAg7j-fzxh4

Mia

Sv: Rida in 2 åringar ?!?!

Ja, fy ja. :crazy: Frågan är hur bra hållbarhet det blir i längden på en häst som rids så pass mycket redan som tvååring.

Jag står på din sida, tycker det är vidrigt rent ut sagt.

+1 helt enkelt.
Skulle vara intressant att höra vilka "hästkunniga" människor det är som stödjer att en 2-åring rids på det sättet.
Det såg inte trevligt ut någonstans.

Jag förstår över huvud taget inte vad ryttaren försöker åstakomma genom att sitta så där mycket på ryggen. Om hästen nu prompt ska ridas så kan ryttaren åtminstone lätta ur sätet så häststackaren slipper gå som en kamel och rycka med huvudet.

Det vet väl helt enkelt inte riktigt vad de pysslar med.

Fast VAR står det att den är 2 år?

Inte för att den ser ut att vara särskilt mkt äldre ut och jag skulle absolut inte sitta på den hästen.

Fast VAR står det att den är 2 år?

Inte för att den ser ut att vara särskilt mkt äldre ut och jag skulle absolut inte sitta på den hästen.

Nu såg jag den att det stod en text i början på den andra filmen, missade den innan. Verkligen inget att sträva efter, jag kan inte förstå varför vissa tvunget ska ha så bråttom med sina unghästar.

Fast är det inte sånt här som händer när man nu idag tar det som *Normalt* att rida in sina 2 åringar till 3 års test ?

Att alla anser sig ha kunskapen att rida in sin 2 åring och inte ha ett hum om hur detta påverkar hästen .

Anser själv att det är skillnad på att rida in en häst och SITTA in en häst vilket man gör som 2 åring om man ska visa på 3 årstest .

För 10 år sedan reagerade man när man red in en 3 åring ? Det var då tidigt för man ansåg inte hästen färdig ?
Och gjorde man det satt man in hästen på hösten som 3 åring för förbereda den inför kvaliten som 4 åring ... Dvs börja rida den på våren .

Mia

För det första, hur rider människan???? Ska man rida in en unghäst kan man i alla fall vara ridkunnig. Hon sitter ju och skumpar på hästen verkligen, ihopsjunken som en säck, hälarna upp och bara gnuggar... :crazy:
Skrämmande.

Tycker inte att det är fel att sitta in en tvååring, tycker att det är bra med all hantering som blir en vana för hästarna, men det här var inget jag skulle skryta med och lägga ut på nätet.

Är det en annons dessutom?? Hästen har fått fina lovord från bland annat veterinär?? Ehe. För vaddå? Ja, en fullt frisk tvååring eller vaddå?? Märkligt.

Jag har suttit in våran 2 åring med sadel och även barbacka, ett par ggr mest för att bli trygg i det,
skrittat han lite i paddocken kanske en 3-4 varv, men inte mer än så.
Under vintern nu ska jag börga tömköra han lite några ggr i veckan om jag har tid över till honom (har fler hästar)
och till våren börga skritta han igen och börga rida ut på honom om han finns kvar. (ev, hittat en köpare)
Skulle inte vilka köra längre pass med honom nu el trava runt på honom, även om han har energi för flera hästar och
tycker det är kul att hitta på saker.
tycker ni det är skadligt att sitta in en 2 åring?

Jag tycker det är för tidigt att sitta på dem som tvååringar, det finns så mycket annat man kan göra för att hantera dem och för att få en bra hållbarhet; tömköra, löshoppa, lösgaloppera, promenad för hand eller som handhäst mm.

Har man treårstestet som mål så räcker det gott att sitta in dem någon eller ett par månader innan, det handlar ju bara om att de ska visa tre gångarter och vara styrbara. Personligen tror jag inte att skelettet är färdigvuxet nog innan dess.

Har för mig jag läst nånstans att det var bra att belasta dem tidigt? för att få dem hållbara? tror det fanns någon tråd här på buke om det för rätt längesen nu. Minns inte allt vad det stod längre, var längesen jag läste det nu.
Undrar hur ryggarna blir för 2 åringarna som rids in för galloppen? *funderar lite* de rids väl in som 2 åringar?
Minnet är kort :S
Intressant tråd iaf, alltid bra att lära sig nytt och intressant se hur andra ser på detta.
Något jag är nyfiken på är om det verkligen tar skada att sitta in en 2 åring?
Vet en vän som har en äldre häst, hästen reds in utomlands som 2 åring av en man.
Kanske är inviduellt, vad vet jag...

Vi rider alltid in våra som 2,5-åringar under en 7-10v period med longering, löshoppning och sadeltämjning. Sen ut på lösdrift och smälta allt i 2 månader för att sedan in och repetera allt igen under ca 2 månader och detta har aldrig varit ett problem för hälsa och hållbarhet, tvärtom!

Åhhh klippet är borttaget :(

Låter förjävligtd et ni säger.. Hade gärna vela sett klippet.

Jag håller med om att man ska belasta dem tidigt för hållbarheten, men i måttlig mängd som unga och öka gradvis. Det tycker jag dock man kan göra på andra sätt än att just rida. Nu är det ju tex allmänt accepterat att unghästar som är uppfödda på lösdrift anses bli mer hållbara, eftersom de får röra sig mycket i varierad terräng under uppväxten.

Jag håller med om lite belastning i tidig ålder MEN frågan är om man faktiskt kan klara av att veta när man belastat lagom som lekman .

Oftast så ser man när unghästarna redan har börjat växa , nu kanske matte säger är det dags för vila?!?!

Men då är det ju redan försent för man då är de redan inne i en växtperiod och skulle ju faktiskt fått påbörjat sin vila innan de satte gång i växt och det tror jag är svårt för gemene man att klara av att avgöra ?

Och videon :cry:vad kan man säga 3 stycken personer som tycker detta är okey den som red , den som tittade på och den som filmade !!
För man ska ju belasta hästen tidigare och det är ju normalt att man rider in hästarna som 2 åringar MEN för detta krävs det ju kunskap med det man håller på med ....

Dock är det ju sånt här som blir av när man inte har kunnandet och gör som alla andra.

Mia

Å andra sidan, när man lämnar iväg hästen för inridning gör man det under en bestämd tidsperiod, ofta 1-3 månader. Det är ju inbokat sedan tidigare, eftersom utbildaren förstås behöver planera sin tid. Infaller det då en växtperiod under den tiden så undrar jag hur många som tar hänsyn till det?

KL

Själv ridit in 2-åringarna på hösten, vilket man idag måste göra för att kunna hålla sig framme med sin häst om den ska kunna göra bra ifrån sig på 3-årstest, hingstvisningar etc.
Läs gärna i senaste Ridsport special med tema hållbarhet. Där står det bla att hållbarheten INTE äventyras av att inridning påbörjas då, det är andra faktorer som visat sig förstöra hållbarheten på hästarna. Rätt givna saker enl min mening men bra att det tas upp.

Det är just det som är sk horsemanship - att veta hur pass länge man ska rida, hur fort man ska forcera utbildningen, vart man ska rida, när verkar det som om hästen har "växtvärk", viloperioder mm mm

Håller med i det du skriver.

Själv tycker jag att det är ganska fantastiskt att folk skriker högt för att man sitter på en 2-åring men vägrar ta in att man måste fodra en växande fölunge/åring ordentligt och vara supernoga med vad den får i sig och i vilken form, samt gärna lämnar iväg sin oridna 4-åring -el äldre för inridning på 3 månader då hästen ska få ryttare på ryggen för första gången och efter avslutat period gå i "form" i alla gångarter med bärighet och gärna hoppa lite snygga hinder. :cool:

Jag skulle alla gånger hellre köpa en häst som jag visste var VÄL uppfödd vad gäller foder och utevistelse/motion samt inriden som tidig 2-åring men med en lång varierande inridningstid där man tagt hänsyn till växtperioder och utvecklingsstadier än jag hade köpt en häst som var inriden under 3 månader som 4-åring....

Filmen det länkas till kan jag inte se och därmed inte kommentera.

Nu är det ju tex allmänt accepterat att unghästar som är uppfödda på lösdrift anses bli mer hållbara, eftersom de får röra sig mycket i varierad terräng under uppväxten.
Tyvärr är ju inte lösdrift alltid lika med varierad terräng.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 605
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama