Rida in 2 åringar ?!?!

Sv: Rida in 2 åringar ?!?!

KL

Själv ridit in 2-åringarna på hösten, vilket man idag måste göra för att kunna hålla sig framme med sin häst om den ska kunna göra bra ifrån sig på 3-årstest, hingstvisningar etc.
Läs gärna i senaste Ridsport special med tema hållbarhet. Där står det bla att hållbarheten INTE äventyras av att inridning påbörjas då, det är andra faktorer som visat sig förstöra hållbarheten på hästarna. Rätt givna saker enl min mening men bra att det tas upp.

Det är just det som är sk horsemanship - att veta hur pass länge man ska rida, hur fort man ska forcera utbildningen, vart man ska rida, när verkar det som om hästen har "växtvärk", viloperioder mm mm

Bra inlägg!!!
Absolut är HUR det görs väldigt viktigt!

Tyvärr finns det ju gott om ryttare som börjar sent och tränar alldeles för mycket inför 3 och 4-års tester/visningar och det blir skador på hästarna. Vet många 4-åringar som inte får ledigt alls på hela sommaren innan kvaliten :mad:

Det viktigaste är att unghästarna invänjs av ryttare som har känslan för individen och kunskapen. Vissa fungerar utmärkt att sitta in tidigt medans andra inte är mogna varken fysiskt eller mentalt.

KL

Själv ridit in 2-åringarna på hösten, vilket man idag måste göra för att kunna hålla sig framme med sin häst om den ska kunna göra bra ifrån sig på 3-årstest, hingstvisningar etc.

Måste man verkligen det? Eller är det något vi har intalat oss för att hänga med i hetsen?

På treårstestet är det ju hoppningen/gångarterna och typen som premieras, ridprovet handlar ju bara om att bli godkänd eller inte och där krävs ingen form av hästen. (Hingstvisningar har jag själv ingen erfarenhet av, så där kan jag inte uttala mig.)

Bra definition på horsemanship! :bow:

Min åsikt är nog att man i princip måste rida in dem som 2 åringar om man tänkt att ha en väl förberedd häst inför testerna som 3 åringar. MEN jag skulle aldrig sätta igång och rida in en 2 åring som ser "omogen" ut för sin ålder. Hade ett sto för ett par år sedan som hade haft borrelia som liten och hon tog tid på sig med att växa i sin kropp. Den damen gick inte att rida in som 2 åring efterom hon såg ut som en åring. Denna häst var ingen mening att ens tänka sig några 3 årstest med. Jag hoppar i sådant fall hellre över evenemangen :)

För de som håller Islandshästar låter oftast att rida in som 2 åring horribelt tidigt. Man har ju trott att Islandshästen är senare i sin utveckling men när jag för något år sedan träffade en som bl.a. forskar på SLU, sa att det är mycket som tyder på att så inte är fallet.

Att det kan vara bättre att försiktigt börja rida in tidigt har det gjorts en undersökning på islandshästar att andelen hästar som utvecklade spatt, var det ett mindre antal bland de som rides in tidigt, fanns dock en statistisk osäkerhet, då talar vi om sent på 3:e året. Men generellt rids Islandshästen in senare än de flesta andra ridhästar och enligt försäkringsbolagen hör islandshästen till de som är minst skadedrabbade och har längst livslängd.

När vi talar om mognad är det ju både fysiskt och psykiskt. Det är mycket som tyder på, enligt senare forskningsrön, att hästen inte är färdig kroppsligen förrän vid 8 års ålder, hur påverkar vi hälsan och livslängden när vi kör igång hästen tidigt? Skulle vara intressant och kolla medelåldern på toppresterande hästar inom de olika disciplinerna och hur länge de toppresterade och hur länge efter de var friska och kunde användas fullt ut?

Vi har också en mental mognad att ta hänsyn till. Jag ser en väldigt stor skillnad på en 3 åring och en 6 åring mentalt, rent generellt. Sen är det nog som hos oss människor stora varianter hur tidigt vi utvecklas intellektuellt.

Jag tror att många inte reagerar på att rida in som 2 åring beror på att det är så vedertaget och det är en bra anledning att pressa fram tidig prestation för att få avkastning på sin investering, hästen. :cool:

Min inställning, baserat på de fakta som finns om hästar, tycker jag det är på tok för tidigt att sitta upp på en 2 åring. Gränsen för mig går nog vid tidig 4 årsålder, kanske först lätta uppsittning vid sen 3 årsålder om hästen klarar det.

Vill avsluta med Tage Danielssons kloka ord:

-- Om jag tänkte som fan,
kanske tänkte hela dan
på mitt liv och fann
en slags mening som var sann,
ja, då får jag inte glömma en förbannat viktig grej,
att då gäller denna sanning bara mig."

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

När hästen är 2år så anser jag den vara bebis. Våra två åringar går i unghäst flock i stor hage, på lösdrift och får vara "barn". De hanteras endast vid verkning, avmaskning, vaccinationer och eventuella hagbyten eller om de lyckas rymma nångång.

Min häst satt jag in när han var 3år, på sen sommaren och sedan fick han vila och blev sedan inriden i november-december (2månader).

Hästarna ska ju ändå ridas så mycket i sitt liv, så varför börja redan när dem är 2år? Plus att dem inte ser ut som hästar då heller, när dem är 3år börjar dem likna en häst i kroppen...

Min 2 aring (blir 3 i june) ar INTE redo att bli riden, han vaxer fortfarande och ar inte mentalt redo for det alls. Dock arbetas han fran marken, och det blir som lek for honom. Och inte mer an en timme per vecka totalt.. Vi arbetar ocksa (om man kan kalla det) genom att bara vara ute och promenera.. Satter tex en gjord pa honom, eller barbacka pad med stigbyglar som dinglar och danglar. Han har trans med bett med grimma over sig.
Dock skulle det aldrig falla mig in att rida honom. Han kommer till varen bli inkord, och sen massor av korning och kunskap over nasta sommar. \Nar han ar/blir 4 borjar vi med sadeln.
Mitt sto ar 4 nu och har precis borjat bli arbetad under saddle. Hon har ocksa blivit arbetad fran grunden. Igen inte mer an en timma per vecka. Men mkt promenader och dylikt. Sommar 11 hoppas jag kunna rida henne ngn timme per vecka.
Jag forstar inte varfor folk ska ha sa brattom med sina unga hastar. Visst kan man, men i vilket skick ar hasten nar den ar 15 eller sa? Kan den halla att bli riden upp i sena 20s? Sen ar det val beroende pa rasen ocksa. Och araber ar ju kanda for sen utveckling men lang hallbarhet.

Vi har just lämnat i väg vår åring ( blir 2 år i Februari ) Till vår galopptränare för inridning . Om allt går bra ( vilket det brukar göra ) så ska hon kvala runt början av April och sedan börja sin tävlingskarriär . Utav 12 hästar har vi bara haft 1 som behövde komma hem på tillväxt .

Hej från hambo

*KL*

Läste en annons om en ponny, blivande 2åring, den var ledd med ryttare på o skulle börjas köras in, man kunde få den inriden oxå om man ville. Detta innebär alltså en 1½åring, ponny, tror det var en kat D. Ska se om jag hittar annonsen igen

var på föreläsning igårmed vet werner o bo tibblin om hästen utveckling och hållbarhet. Det var en mkt intressant clinic. Werner sa fler än en gång att man ska från det att hästen är riktigt ung tills den är 3-4 år regelbundet göra saker med den för att stärka senor, ligament, så de är härdade till de större uppgifterna som kommer mkt hastigt sen när den ska gå championat osv. Men med de sagt menade han inte med belastning. dvs, ingen longering eller inspänning i onödan. Utan att man kan gå ut o gå, vänja den vid saker, gärna köra in den, låt den dra en sulky eller annan lättare vagn på vägar rakt fram. Löshoppa gärna lite då och då, ta unghästen som handhäst etc. För gör man såna saker från att hsäten är 1½ år så minskar skadorna väsentligt när hästen är 4-6 år, den åldern som de skall utvecklas mest för att man ska vara väl framme i championaten. Han sa även att man ska vara försiktig med att rida hästen i låg fort utan att hästen kommer bakifrån, ryggen måste svinga! För att de vanligaste skadorna på unga hästar är frambensrelaterade, mkt ledinflammationer.

Jag har en 1½ årig welsh cob, hon går prommenader, hon har löshoppats ibland, hon är tränsvan, mkt socialttränad med att inte vara med flocken (hon har dock aldrig brytt sig), hon är van vid tömkörningsgjord med svanskappa, så nu har jag tömkört henne 2 ggr med ledare med grimma och träns under, det går väldigt bra. Stanna o gå kan hon då jag har lärt henne det på prommenaderna, svänga gör hon bättre o bättre :) Mitt mål innan vintern kommer riktigt är att hon ska kunna svänga bra! när våren kommer tänkte jag att hon kan börja dra däck o annat som skramlar, lättare saker o dra. Men jag kör nog inte in henne då mitt intresse för körning har minskat. nästa höst skall hon vara insutten, o de ska gå att skritta ut på henne i sällskap, utan nåt krav. sen på våren som 3 åring skall jag förhoppningsvis trava henne lite korta pass ute, löshoppa lite mer, förbereda för 3 årstest. Sen innan hon blir för stark galoppera. Det är min plan, men den gäller ju bara om hon inte växer för mkt. Jag har fått ta lite pauser i saker o ting när hon har vuxit mkt. På henne är det väldigt lätt o se för hennes 8-9 mässiga gångarter skulle knappt få en femma, sen slår hon ihop hovarna o knakar lite. Dock har inte alla såna hästar som så tydligt visar när de växer som jag har, därför är det väldigt svårt att veta vad o när man ska göra saker o ting! Har man en sån häst så tycker jag att man ska ta saker varsamt! hellre att man är ett år efter i utbildning än att man aldrig kommer dit..

Precis så är det ju, man rider in sina 2-åringar om man har ett specifikt syfte med det. Har man evenemang att arbeta emot så bör man börja i tid just för att inte vara tvungen att forcera (hårdträna) på slutet för att kunna vara med i konkurransen. Att "speta på" när tiden löper ut gagnar ingen växande häst.
Låt mig nu skriva in en bit av artiklarna (citerat ordagrant) om "tema hållbarhet" från Ridsport special nr 2, 2010

" på människor finns mycket forskning som visar just hur väl kroppen anpassar sig till träning och hur detta stärker barn och ungdomar, jämfört med kamrater som sitter still och hur den effekten finns kvar hos individen som vuxen. Det typiska som får kroppens rörelseapparat att svara på träning är snabba, oväntade och omväxlande rörelser, precis som när barn och unghästar själva leker. Denna typ av studier visar, som en av artiklarna här säger, att en häst som är sent tagen kan hämmas på sikt (vi talar här om inridning och tidig utbildning)."

Och jag håller förstås med ;)

Senast ändrad:

" på människor finns mycket forskning som visar just hur väl kroppen anpassar sig till träning och hur detta stärker barn och ungdomar, jämfört med kamrater som sitter still och hur den effekten finns kvar hos individen som vuxen. Det typiska som får kroppens rörelseapparat att svara på träning är snabba, oväntade och omväxlande rörelser, precis som när barn och unghästar själva leker. Denna typ av studier visar, som en av artiklarna här säger, att en häst som är sent tagen kan hämmas på sikt (vi talar här om inridning och tidig utbildning)."

Och jag håller förstås med ;)

Om man ska jämföra så, så borde det vara allra bäst för hästen att gå tillsammans med andra unghästar i storflock, i en hage med varierande miljö (skog, fält, dalar och kullar, stock och sten osv. Då rör dem sig som bäst och lite hela tiden!

Det måste vara mycket bättre för deras fysik än att stå på box halva dygnet (som måste hästar faktiskt gör!) och vara i en mindre flock med ca 5 individer och medelstor hage, och sedan tränas/ridas in några dagar/minuter i veckan.

Våra 1-3 åringar är i riktigt stora hagar, med både skog, äng, kullar, dalar, osv. Är ute dygnet runt året om och just nu är dem 13 individer 1-4år (unghingst hagen).

Min inställning, baserat på de fakta som finns om hästar, tycker jag det är på tok för tidigt att sitta upp på en 2 åring.

Håller med. Möjligen kan en mycket lätt ryttare sitta lite på hästen och skritta några steg lite då och då under ett par minuter bara för att vänja unghästen vid att det inte är farligt att någon är där uppe en liten stund. Ren miljöträning alltså.

Det finns så mycket annat man kan göra med sin unga häst. Varför inte köra in den? En inkörd häst/ponny kan ju redan väldigt mycket när det är dags för inridningen.

Kan ta som exempel min första ponny ( welsh sec B) som vi körde in lite försiktigt när han var två år och fortsatte köra honom för en lätt rockard, regelbundet men bara kortare turer.

När han var tre så var det bara att sitta upp och rida. Vi ledde en gammal häst framför honom de två första gångerna. Tredje gången red jag ut på honom själv och det var precis som att rida en äldre häst förutom att han inte riktigt visste vad skänklarna var för något.

Han kunde redan tygelhjälper, att man stannar när det tas ett lätt tag i tyglen och det sägs "proo" och att man travar när det smackas. Dessutom hade han ju lärt sig att matte brukade vara och mecka både framför, bakom, på sidorna och tom undertill.

Vi hade gått ut och promenerat med honom när han hade sadeln på ett antal gånger innan uppsittningen, och som sagt han var ju van vid selen sedan innan så sadel var inte heller nån stor grej för honom.

Det kändes säkerligen inte konstigt för honom att hon plötsligt satt uppe på ryggen också.:angel:

Självklart blev det bara korta ridturer i början och på den tiden var jag hyfsat liten och tanig så jag var ju inte särdeles tung för honom.

Men vi hade igen att han togs försiktigt som ung. Resultatet var en häst som levde tills han var 27 1/2 år och som var fullt ridbar till han var 25 och funkade i perioder efter det. ( Han fick på ålderns höst problem med åldersrelaterad fång pga av matsmältningen började vajja på honom. Mens annars var han kärnfrisk i stort sett. Hade väl nån hovböld nån enstaka gång iofs.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 605
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama