Resa till Finland?

Red_Chili

Trådstartare
I sommar ska jag och Aysu resa till Finland och jag sitter därför och försöker få koll nu på vad som krävs för att vi ska få göra det.

Har tittat på både jordbruksverkets hemsida och Tullverket, men det enda jag hittar är att hundarna behöver rabiesspruta och pass. På Tullverket stod det något om att hundarna måste till flygplats, men det kan ju inte stämma då man får åka med hundarna på Finlandsbåtarna och de har tull där med.

Så ja, är det något mer jag bör ha koll på?

I sommar ska jag och Aysu resa till Finland och jag sitter därför och försöker få koll nu på vad som krävs för att vi ska få göra det.

Har tittat på både jordbruksverkets hemsida och Tullverket, men det enda jag hittar är att hundarna behöver rabiesspruta och pass. På Tullverket stod det något om att hundarna måste till flygplats, men det kan ju inte stämma då man får åka med hundarna på Finlandsbåtarna och de har tull där med.

Tror inte att det är något utöver det. Kan dock vara bra att avmaska hunden innan du åker. Avmaskade min hund innan han skulle in i Sverige från Estland, trots att det inte är krav på det.

Ska du med båt eller köra över gränsen i norr?

Jag ska åka med båt :)
Ok. En sak att tänka på när du åker båt är att möjligheterna till rastning är begränsade. Jag vet inte hur det är på finlandsbåtarna, men på Tallinks båt till och från Tallinn finns det en "sandlåda" ute på däck där man kan rasta hunden. Dock var min hund inte alls sugen på att verken kissa eller bajsa i den där lådan. Försökte lite desperat få honom att gå direkt på golvet ute på däcket då det ändå finns avrinning för vatten som kommer upp på däck, men det gick inte heller. Det slutade med att han höll sig i 18 (!!!) timmar från det att vi åkte hemmifrån tills att vi anlände i Stockholm. Det bokstavligen bara forsade ur honom när han fick gräs under tassarna i Stockholm.

Så om din hund är kräsen med toalett-underlag så finns risken att det kan bli jobbigt.

I Estland finns det ju också dvärgbandmask, så det var ett klokt beslut att avmaska honom @iNHALE :) Konstigt att det inte är krav på det!

Edit; @Kivina bidrog med fakta nedan, så jag tog bort mitt första stycke :)

I Estland finns det ju också dvärgbandmask, så det var ett klokt beslut att avmaska honom @iNHALE :) Konstigt att det inte är krav på det!

Edit; @Kivina bidrog med fakta nedan, så jag tog bort mitt första stycke :)
Tycker det är märkligt att man inte har krav på avmaskning oavsett till vilket land hunden ska flyttas. Även om sagd mask redan finns och är vanlig i landet kan jag tycka att det ändå inte skadar att försöka förhindra att man får in ännu mer av den...

Chipmärkning, pass, rabies och avmaskning är kraven.

Sverige får inte ha avmaskningskrav längre då vi har dvärgbandmask i landet (enligt gällande EU-förordning, inget som Sverige får bestämma själv) men man rekommenderar ändå att man avmaskar sin hund själv om man varit i ett land som har dvärgbandmask.

Som sagt ska hunden avmaskas 1-5 dagar innan du tar in den i Finland, men tillägger ännu att detta måste göras av en veterinär som sedan skriver in i hundens pass att den fått avmaskningen. Detta behövs dock inte när du reser tillbaka till Sverige igen. (Dock väääldigt ovanligt att hundens pass kontrolleras vid landstigning.)

Vissa båtar kräver att man bokar hytt om man har hund med sig.

Lånar tråden lite om det är ok. Vad gäller om man åker hit och dit mellan Norge, Sverige och Finland under en begränsad period? Skall på bilsemester i Nordnorge/Finland och det blir antagligen lite sicksackande över gränserna.
Chip, pass och rabies är jag med på men hur gör man med avmaskningen?
I somras när vi åkte Norge/Sverige så avmaskade jag två gånger innan avfärd så kunde vi åka över gränsen så mycket vi ville, kan man göra samma sak om man skall till Finland tro?

Är det där med avmaskning något nytt? Och vart hittar man info om det?

Det är "nytt" sedan Sverige har konstaterad dvärgbandmask. Så, avmaskning gäller till Finland och Norge (som än så länge är dvärgbandmaskfritt. kanske.) Säkerligen andra länder också.
Informationen får man söka sig till på vardera lands motsvarighet till jordbruksverket. Eller enklast: fråga på buke, alltid någon som vet :D

@Lona

Alternativt kan för hundar användas 28 dygnsregeln vid införsel från EU-länder eller med sådana jämförbara länder, om det uppgetts att pass används. Sällskapsdjuret skall före resan behandlas minst två gånger med högst 28 dygns intervall i EU-länder eller med sådana jämförbara länder och därefter upprepas behandlingen regelbundet med högst 28 dygns intervall så länge som resandet fram och tillbaka tar. Om det hålls ett längre avbrott i behandlingarna, måste behandlingsprogrammet börjas om från början. Om en hund utnyttjar 28 dygnsregeln, antecknas ett omnämnande om detta i punkten behandling mot echinococcos på djurets pass. Omnämnandet antecknas på finska eller svenska och på engelska. Dessa anteckningar om 28 dygnsregeln har börjat göras i passet efter 1.1.2012. Om passets sidor fyllts med anteckningar, beviljas hunden ett nytt pass. Det lönar sig att ha med såväl det nya som det gamla passet på resor.

Någon behandling mot echinococcos krävs inte, då hunden kommer direkt till Finland från Norge, UK, Irland eller Malta.

Så om man exempelvis pendlar mellan norge och sverige så måste hunden avmaskas var 28e dygn? Det blir ju en jäkla massa avmaskningar..

Så om man exempelvis pendlar mellan norge och sverige så måste hunden avmaskas var 28e dygn? Det blir ju en jäkla massa avmaskningar..

Så är det :). Två avmaskningar med maximalt 28 dagars intervall före första inresan, därefter minst var 28:e dag! Detta gäller alltså om man ofta åker över gränsen och inte kör det vanliga programmet på 24-120 timmar innan inresan till Norge :).

Edit: Glöm inte att det är förbjudet att föra in följande raser (eller blandningar av dessa) till Norge:
Pitbull
Amstaff
Fila brasilerio
Toso inu
Dogo argentino

Försöker svara alla, det är lite svårt att citera och tagga användare när jag sitter med iPad :)

I alla fall, jag har som sagt var tänkt ta båt och Aysu kissar lite var som helst, framförallt om stället redan luktar hundkiss. Tror alltså att sandlådan ute på däck kommer duga bra. Funderar dock på att ta nattbåt, trots att jag tycker att det är läskigt, för att hon ändå ska vara inställd på att sova då och inte behöva ut på samma sätt. Hytt kommer vi boka i vilket fall som helst, för att ha packningen på ett lite säkrare ställe och för att kunna ligga och vila under hela resan. Ska kolla upp vad som gäller kring hytter och hundar, men det borde vara lätt att ta reda på :)

Jättebra med info om avmaskning! Jordbruksverkets länk till finska sidan fungerade inte när jag kollade där... Ska även kolla upp om något av avmaskingsmedlen är sådana som har karenstid. Kan slå vad om att jag kommer råka köpa just ett sådant om det finns ett enda som har det :p I övrigt känns det som en bra plan att försöka ha henne avmaskad så långt ifrån resans datum som möjligt, så att det inte påverkar prestationen på tävlingen något om hon tex skulle bli dålig i magen av det.. Ja, jag är nojjig ibland.

Ska ta och ringa runt till olika veterinärer på måndag och se var det är billigast med rabiesvaccination. Kan tänka mig att priset kan skilja en hel del där.

Försöker svara alla, det är lite svårt att citera och tagga användare när jag sitter med iPad :)

I alla fall, jag har som sagt var tänkt ta båt och Aysu kissar lite var som helst, framförallt om stället redan luktar hundkiss. Tror alltså att sandlådan ute på däck kommer duga bra. Funderar dock på att ta nattbåt, trots att jag tycker att det är läskigt, för att hon ändå ska vara inställd på att sova då och inte behöva ut på samma sätt. Hytt kommer vi boka i vilket fall som helst, för att ha packningen på ett lite säkrare ställe och för att kunna ligga och vila under hela resan. Ska kolla upp vad som gäller kring hytter och hundar, men det borde vara lätt att ta reda på :)

Jättebra med info om avmaskning! Jordbruksverkets länk till finska sidan fungerade inte när jag kollade där... Ska även kolla upp om något av avmaskingsmedlen är sådana som har karenstid. Kan slå vad om att jag kommer råka köpa just ett sådant om det finns ett enda som har det :p I övrigt känns det som en bra plan att försöka ha henne avmaskad så långt ifrån resans datum som möjligt, så att det inte påverkar prestationen på tävlingen något om hon tex skulle bli dålig i magen av det.. Ja, jag är nojjig ibland.

Ska ta och ringa runt till olika veterinärer på måndag och se var det är billigast med rabiesvaccination. Kan tänka mig att priset kan skilja en hel del där.

Tror inte det är karens på avmaskningarna. Jag har använt mig av Milbemax. Däremot brukar det vara ganska lång karens på rabiesvaccinationen om hunden inte är rabiesvaccinerad sen tidigare! Så det skulle jag kolla upp.

Angående hytterna så är hundar välkomna åtminstone på Viking Line och Tallink Silja.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 554
Senast: Puffindog
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 868
Senast: Liran
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka