Renrasig islandshäst?

Sv: Renrasig islandshäst?

Men vad har hon för långsammaste gångart då, näst efter stillastående? Pass?

Här är en bild på en korsning Islandshäst/Fjording:
http://www.nybynislandshastar.se/Filippanr3.jpg

Inte min häst, så jag kommer ta bort bilden om ett par dagar, ville bara visa att det knappast får goda sidor med den blandningen heller :crazy: .

Jag gissar på New Forest/Islänning då manen "Växer" uppåt som en Rhodesian Ridgeback(?) och det gör det på våran NF också:p.

Att gissa blandningen tror jag är svårt. Finns det ingenstans du kan vända dig i Danmark och efterlysa hennes stam?

Jag tycker hon var fin, trots att jag är emot korsningar överhuvudtaget egentligen:smirk:.

Vi tog bort en elak fånghäst som såg likadan ut som hästen på bilden jag bifogade, fast med värre fjordinghals, tippar att hon hade samma blandning. Gick knappt att rida och elak till tusen, så vi valde att inte låta henne snurra runt på fler ställen utan att somna in efter 3 dagar av frodigt sommarbete. Men min Islandsvalack var tokkär i henne och tidigare ägare berättade att de aldrig sett henne brunsta, men ser ni det gjorde hon när hon kom in i min islandsflock, lustigt, eller hur?;)

vilde ville:
Är både stoet och fölet till salu nu? Såg liknande korsning nämligen till salu?

Senast ändrad av en moderator:

Nej! Varken eller är till salu. Jag är väldigt storväxt, 190 l och väl 100 kg. Känner mig helt enkelt på tok för stor för en isis, så jag lät betäcka norsken med isis för att förhoppningsvis få ta del av islandshästens Temperament, gångarter och trevliga huvud. Härmed inte sagt att så blir fallet men ett försök iaf. Så jag tänker med andra ord behålla båda för mitt eget höga nöjes skull.:D

Men vad har hon för långsammaste gångart då, näst efter stillastående? Pass?

Ja, Nu skrev jag ju inte flygande pass utan pass, hon ser ut som en kamel när hon går... Som så många islandsföl som är 5 gångare gör...Hon går till sammans med en hoper islänningar och de andra fölen rör sig precis lika som hon..

Senast ändrad av en moderator:

Ja, Nu skrev jag ju inte flygande pass utan pass, hon ser ut som en kamel när hon går... Som så många islandsföl som är 5 gångare gör...Hon går till sammans med en hoper islänningar och de andra fölen rör sig precis lika som hon..

Ja nu vet jag , vi hade ett gammalt sto som hade väldigt passaktig skritt så det är väl det du menar. Vaggade som en kamel från sida till sida:D

Jag skulle också tippa på att det var kallblod i henne. Jag tkr inte att hin ser ut som en islandshäst alls faktiskt.. Men väldigt söt för det! :)

smilla5.jpg

Om man kollar på t.ex öronen på den här bilden ser man att det är ju inte typiskt en islandshäst. Men som sagt så är hon sjukt söt! :)

:D Kul med diskussioner!

Att gissa raser är inte lätt, det är jag medveten om, men ibland brukar vissa rastypiska saker slå igenom.

Islänning är ju en solklar del i henne (tyckte jag iaf, eller??), men sen verkar det finnas två uppfattningar;

- antingen ngt tyngre, typ kallblodstravare lr fjording
- eller ngt lättare, typ welsh eller new forest.

Kan ni inte motivera varför! Inte bara "det syns" utan mer, var syns det?!?

Hon är inte jättetung i sin modell, medelgrovt benad, oerhört lugn och trygg i sitt temperament, kort hals och brant bog, ngt tung huvud är de exteriöra drag jag ser.

Vad tycker ni om rörelserna? Se filmerna i några av de första inläggen!:idea:

På Smilla 2 ,om det är första hästen så är det nåt skumt i början , men jag kan inte säga vad det är. Men nåt är det.

Håller med dig om det där med öronen, de ser inte direkt Isländska ut:p. Den korta halsen verkar komma från Islänningen men den är slank och det talar för en annan tunnare ras. Manen hade jag en egen liten teori om:p som sagt. Hon har ett Kallblodshuvud tycker jag mé, men då tänker man kanske lite mer åt kallblodstravarnas exteriör och de är ju inte särskilt "Tunga" om man jämför andra kallblod. Hennes propotioner gör att man gärna tänker Welsh då hon har stor kropp och mindre hals/huvud(men som är enormt långt:angel:).

Hennes gångarter på filmerna kan man nog inte annat utläsa än att hon antingen är på G att komma upp i galopp eller haltar till lite. Hon verkar inte vara halt för övrigt så en planerad fartökning tippar jag på. För att se om hon har mer gångarter måste man se henne växla gångarter i hagen eller helt enkelt prova att ge hjälperna till tölt och se vad som händer. Som många skriver kommer det kanske inte bara om man ger "rätt" hjälper, utan måste tragglas lite för att se om det ev. kan finnas där under någonstans:smirk:

Det var min tanke...

Ser ni det korta sadelläget??? Skulle vilja hänvisa till våran eminenta Islänning.....:D

jätte söt:love:
men jag tror inte att hon är inte renrasig kanske fjording /island och något lite smäckrare någon sorts ponny eller nåt?

jag red en islands/new forest korsning en gång i tiden o jag tycker att jag kan se lite likheter..

En bekant köpte nyligen denna islands(korsning?). Hon är 5 år enligt uppgift och har inga papper.

Vi har dock funderingar på om hon egentligen inte är renrasig? Har svårt att komma på vilka andra raser det kan finnas i henne,
det brukar slå igenom tydligare, eller vad säger nì?

smilla5.jpg

smilla4.jpg

smilla3.jpg

Nu finns det stor variation på islandshästar & din ser ju trevligare ut än många kortbenta & alldeles för kraftigt byggda skogsmullar jag sett (blir väl påhoppad för den kommentaren;)så där säger jag inget om exteriören.
Har träffat många fjordkorsningar & de brukar många ggr vara kraftigare, även om färgen på din häst kan tyda på lite fjording.Annars kanske jag skulle gissa på nsv/travar inblandning, är inte omöjligt.Men akn ju i princip vara exakt vadsom helst.

jag tycker det är lite travhäst över ryggen. öronen på en islandhäst kan ju se ut lite hursomhelst, från stora trattar till små arabliknande historier.
färgen kan man ju undra över lite mer kallblod än varmblod.

Jag ska inte uttala mig om din häst är rasren eller inte men nu när vi är inne på korsningar så har jag ett föl där mamman är norskt kallblod och pappan islänning. Fölet ser exakt ut som ett islandsföl, i propotion och allt bara det att hon är mycket större, visar nu som 2 månader gammal, 3 gångarter. Nämligen pass, istället för skritt, tölt och galopp.. Har aldrig sett henne skritta eller trava... Jag tycker att det ska bli spännande att se vad det blir av henne...

Då måste det vara full fart på den lilla hela tiden?
Om den går i pass innebär det att även svävmomentet ska finnas, alltså går det nog undan.
Så du menar att h*n bara står stilla, eller i stort sett rusar fram?

Jag får inte riktigt ihop det... :confused:

Intressant! :) Var kan ni se det?

O vad tror ni om zebraränderna på benen? Tydliga på sista bilden...borde härstamma från fjordingen eller finns det andra raser med dessa tecken?

Ja. For eksempel islandshesten. En blakk hest er en blakk hest, fjordingen har ikke enerett på sebrastriper og tofarget man :)

Jeg ser ikke så mye fjording i hesten, kanskje i hodet? Det virker litt vel stort for en islandshest. Men den blakke fargen kan like gjerne komme fra en islandshest i stammen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 321
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30