Renrasig islandshäst?

Sv: Renrasig islandshäst?

Jag tycker man kan skriva "pass" då det faktiskt är passgång! Det heter pass när väldigt många andra djur springer i det också, tex kameler, hundar mfl. Det hade ju därimot varit fel att skriva flygande pass! Ordet grisepass är ju något som bara vi isisfolk använder.....

*kl*

Jag tycher hon ser ut att ha welsh/halblod el likn i sog då gångarterna är lite åt storhäst...

Det va de jag menade, men då är det ju faktiskt inte korrekt att skriva pass, det är helt olika saker

Det finns något som heter passgång och så finns det flygande pass.. Det finns tävlingar i usa för passande travhästar, de går ej i flygande pass... Det finns inget i hästvärlden (mer än i sverige) som heter grisepass...Grisar är inte passgångare.. Jag sa själv grisepassare om en häst till en isländsk tränare en gång och fick en utskällning för det fanns inget som heter så... Men vi svenskar är så duktiga så vi sätter oss över de som borde kunna, islänningarna själva..

Angående ränderna på benen så behöver det inte vara pga en annan ras!
Det kan äver en renrasig isis ha... Jag tycker att det absolut inte är en renrasig islandshäst... Men... Väldigt söt iallafall...!:bow:

Det finns något som heter passgång och så finns det flygande pass.. Det finns tävlingar i usa för passande travhästar, de går ej i flygande pass... Det finns inget i hästvärlden (mer än i sverige) som heter grisepass...Grisar är inte passgångare.. Jag sa själv grisepassare om en häst till en isländsk tränare en gång och fick en utskällning för det fanns inget som heter så... Men vi svenskar är så duktiga så vi sätter oss över de som borde kunna, islänningarna själva..

Åtminstone i Danmark så är "grisepass" ett vedertaget begrepp för långsam, icke-önskvärd passgång.... så inte är vi alldeles ensamma om det i Sverige.

Beträffande passhästarna i USA, så vill jag hävda att de visst går i flygande pass, åtminstone om man definierar flygande pass som "snabb passgång med tydligt svävmoment". Eller hur definierar du gångarten?

Åtminstone i Danmark så är "grisepass" ett vedertaget begrepp för långsam, icke-önskvärd passgång.... så inte är vi alldeles ensamma om det i Sverige.

Beträffande passhästarna i USA, så vill jag hävda att de visst går i flygande pass, åtminstone om man definierar flygande pass som "snabb passgång med tydligt svävmoment". Eller hur definierar du gångarten?

Vad gäller "grisepassen" så återger jag det som tränaren sade till mig och jag får väl lov att tro honom.. Vad gäller usas pass löp så ska jag inte utala mig helt o fullt .. har bara sett hur träningen går till.. med "linor" eller vad det är mellan fram o bakben...Och det enda jag såg då var faktiskt "linorna" av förklarliga skäl..

Här går diskussionerna vilda! :angel: Om både det ena och det andra! :D

Håller mig borta från diskussionen om pass eller inte pass....;) men kan meddela att hästen gått igenom veterinärbesiktningen och att vi tar hem henne idag. Hon har varit på lite bete för att öka i vikt, får se hur hon ser ut idag.

NAMNFÖRSLAG till en rödblack islandskorsning?

Gillar SMILLA, men vi vill gärna ha något som låter islandsklingande och har någon anknytning till den röda färgen, typ Eldsflamma, men lite coolare....:D

BTW, Grattis till Brandybus för artikeln i Ridsport! Vi skall se om vår kan hoppa med! :banana:

Tycker Smilla passar henne mycket bra. Vilken häftig röd färg!

Har haft en korsning, island/new forest. Hästen var skimmel född i ?, såg ut som en älggrå färg som blektes ganska fort efter femårsåldern. Hade mkt bra gångarter och en underbar trav. Visade inga tendenser till pass el tölt.

Jag har många (minst 5) isländska tränare som har sagt att min häst har gått i grisepass :D

*stolt*

:rofl::rofl::rofl:

Jag har många (minst 5) isländska tränare som har sagt att min häst har gått i grisepass :D

*stolt*

:rofl::rofl::rofl:

Jag ska inte uttala mig om grisepassens vara eller inte vara men som jag har förstått det hela ( rätta mig om jag har fel) så grisepass pratar man om när en häst som rids bara använder passgång ex vis istället för tölt... Men när ett föl går i passgång i hagen så kallas det inte grisepass utan ses som något possitivt som visar på att fölet har anlag för att bli 5 gångare... Detta är inte något jag vet utan har hört uppfödare prata om...

Men när ett föl går i passgång i hagen så kallas det inte grisepass utan ses som något possitivt som visar på att fölet har anlag för att bli 5 gångare... Detta är inte något jag vet utan har hört uppfödare prata om...
Det beror helt och hållet på hur fölet rör sig i passgång.
Det allra bästa är om fölet visar alla gångarter, dvs skritt, tölt, galopp, trav och snabb pass med sväv.

Piggy pace på engelska. Vedertaget uttryck!

OA

O vad tror ni om zebraränderna på benen? Tydliga på sista bilden...borde härstamma från fjordingen eller finns det andra raser med dessa tecken?

Zebraränderna finns hos islandshästar med, Hördur från Gröna Gången har dem och han är till 110% renrasig islandshäst ;)

*kn*

Halsansättningen tycker jag påminner mycket om en fjording, men utöver det ser jag ingen fjording i hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 321
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • FÅRtråden