Jo det är ju för att hormonbalans och därmed ämnesomsättning ändras som de blir så extremt lättfödda.
Det "spännande" (missförstå mig rätt!) är ju hur en tidigare svårfödd vuxen häst kan bli lättfödd, även om det är pga EMS. Den jag hade tidigare som var/blev IR så förutom som föl/åring så var han lättfödd. Vilket ledde till att han var för tjock och sen efter ett år som tjock blev han poff fet. Men där känns det som att just övervikten triggade och tippade honom över kanten att bli IR. lättförståeligt (även om IR var mer okänt då), och det skedde successivt. Men att/om de kan gå "blixtsnabbt" (veckor, inte månader/år) från smala svår- eller normalfödda till tjocka lättfödda och IR, det är mindre svårt förstå. Å andra sidan har man ju när man gjort tester sett att hästar helt utan övervikt eller tecken på IR/EMS faktiskt har varit insulinresistenta eller haft nedsatt känslighet. Ett år med sockerrikt grovfoder eller extra sockerrikt bete kanske skulle kunna göra de hästarna "pang poff" tjocka och synligt IR.
Känner igen det där med aptiten för övrigt, från min tidigare som var IR. Fanns ingen botten, inget stopp efter att han blivit (synligt) IR :S