Renrasig islandshäst?

M

Mi Casa

En bekant köpte nyligen denna islands(korsning?). Hon är 5 år enligt uppgift och har inga papper.

Vi har dock funderingar på om hon egentligen inte är renrasig? Har svårt att komma på vilka andra raser det kan finnas i henne,
det brukar slå igenom tydligare, eller vad säger nì?

smilla5.jpg

smilla4.jpg

smilla3.jpg

Vad säger ni Islandshästkunniga? Jag har knappt sett en islänning tidigare så jag är grön inom detta område...
(obs! Hon är tunn för tillfället, vi har har bara haft henne några dagar).

Sv: Renrasig islandshäst?

Inte renrasig säger jag, någonstans finns en förälder som också är gatukorsning, av vad är det svårt att uttala sig om. Men din häst ser ut att ha åtminstone 3 om inte 4 olika raser i sig.

Ser ut som korsning Fjording/Islandshäst:d
Men skulle nästan lika gärna kunna vara en ren Isis..;)
Vad visar hon för gångarter i hagen??(Nyfiken):D:banana:

Vad söt:)

Jag tycker dock inte att den ser renrasig ut. För att vara säker på vad det är för raser borde man väl kunna ta dna prov på den?

Jag gissar också på korsning, det ser "felbyggd" ut på flera ställen... :crazy: (sorry) söt, men jag har aldrig sett en islänning med de proportionerna.
Av alla islandskorsningar jag träffat har avkomman oftast varit mest lik sin mamma, förutom vår egen korsning som faktiskt ser renrasig islänning ut trots att mamman är en korsningsponny på typ 115cm :o:angel:

Vet man inte ens vem som är mamma till denna?

Tack för alla svar! Jag har verkligen ingen koll på islänningar men då stämmer troligen de uppgifter vi fått, dvs att hon är en korsning.

skuggi: Japp, hon är def. ingen stjärna exteriört! :angel: Men en mycket snäll och sympatisk häst, blir förhoppningsvis en trevlig skogsmulle....:)

Kollade rasbeskrivningen för islandshäst och tyckte inte den stämde särskilt väl! Hade hon varit renrasig så hade hon varit ett dåligt exemplar! ;)
Det är en import, därav bristfällig information om stam.

fettso: Länk till film fr hagen; http://s47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/?action=view&current=PICT0067.flv

Här e hon på väg in i galopp, men ser heller inte riktigt ren ut eller är det bara taktfel?

http://s47.photobucket.com/albums/f192/Thesselisan/?action=view&current=PICT0066.flv

Boj: Någon gissning på raser? Tycker att det är svårt att se ngt särskilt. Fjord tror jag inte, väldigt vanligt i danmark iof sig men nja....

Vad säger ni om färgen?? Fuxblack? :angel:

Hon har zebraränder och stripes i manen, kanske fjord trots allt?

Söt hon är :)

Rödblack skulle jag kalla henne, och jag gissar på att ena föräldern är en fjordkorsning av lättare typ, och andra föräldern islandshäst.

Lycka till med henne :)

Ja jag tror också att det finns welsh med i bilden.

Intressant! :) Var kan ni se det?

O vad tror ni om zebraränderna på benen? Tydliga på sista bilden...borde härstamma från fjordingen eller finns det andra raser med dessa tecken?

Vissa islänningar har också det, så att ränderna härstammar från fjording skulle jag inte sätta min hatt på.
Vissa drag i kroppen ser ut som welsh.

Hur hög är hon? Jag kan inte direkt påstå att jag ser fjording i henne, däremot kallblodstravare, speciellt i ansiktet.

Zebraränderna finns på många blacka hästar, om inte de flesta, är inget särskilt för fjordingar mao. Min musblacka islänningar ha zebraränder tex :)

Hur hög är hon? Jag kan inte direkt påstå att jag ser fjording i henne, däremot kallblodstravare, speciellt i ansiktet.

Zebraränderna finns på många blacka hästar, om inte de flesta, är inget särskilt för fjordingar mao. Min musblacka islänningar ha zebraränder tex :)

Hon är ca 141-143 cm hög. Fjordkorsningar är oerhört vanligt i danmark, däremot har jag inte sett så många korsningar med kallblodstravare.

Intressant med zebraränderna! Då kommer de ju troligen från islänningen i henne....:)

delvis kl*

Stämmer in i travarkören!

Och ang. zebraränderna, ålen och de lite mörkare benen/huvudet så finns dem i alla blackfärger, mer eller mindre tydligt.

Intressant! :) Var kan ni se det?

O vad tror ni om zebraränderna på benen? Tydliga på sista bilden...borde härstamma från fjordingen eller finns det andra raser med dessa tecken?

Hästen är rödblack, och ål, zebraränder och mörkare huvud är så att säga en del av den färgen (liksom alla andra blackfärger). Och att hästen är black behöver inte betyda att den har fjordhäst i sig. Blackanlaget är relativt vanligt hos islandshästar, så det kan mycket väl vara därifrån det kommer. Min helt renrasiga islandshäst är t.ex. musblack. Med zebraränder och allt....

Jag ska inte uttala mig om din häst är rasren eller inte men nu när vi är inne på korsningar så har jag ett föl där mamman är norskt kallblod och pappan islänning. Fölet ser exakt ut som ett islandsföl, i propotion och allt bara det att hon är mycket större, visar nu som 2 månader gammal, 3 gångarter. Nämligen pass, istället för skritt, tölt och galopp.. Har aldrig sett henne skritta eller trava... Jag tycker att det ska bli spännande att se vad det blir av henne...

Skrittar den inte ens i hagen mellan gräsståna?

Nej har aldrig sett henne skritta och då har jag ändock suttit timtal och tittat på henne... Spännande sa min kompis från island när han var över på besök.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 321
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30