Regn, tar ni in hästarna?

N

Ninen

Sitter här inne just nu och hör hur det ösregnar där ute, det har regnat ganska länge nu dessutom. Pållarna går ute med sina regntäcken på eftersom det inte finns något vindskydd i hagen de går i just nu, några enstaka träd bara. Det är rätt varmt men jag började ändå fundera ifall jag borde ta in dem i stallet, hur kul är det att stå ute i ösregn?! :confused:

Hur brukar ni göra när det regnar mer än en liten skur? Tar ni in hästarna? Lägger täcke på? Låter dem vara "naturliga"? ;)

Försökte leta efter liknande tråd utan resultat så postade en ny tråd ..

Sv: Regn, tar ni in hästarna?

Har de täcken på går det nog ingen nöd på dem! Mina går på lösdrift och så länge det inte är särksilt kallt får de heller inga täcken (eller tas in i stallet) om det regnar. Regnar det hela dagar/nätter i rad så får den ena (som kan frysa om han inte hinner torka upp alls mellan regnskurarna) täcke på sig, men är oftast kvar ute.

Regnar de skurar så är de regntäcken som gäller, är de regn som håller i sig hela dagen så får de vara ute medans jag mockar (1timme) sen får de gå in igen, Givetvis har de regntäcken på sig då med.

Jag har alltid varit orolig för hästarna ute i regnet men brukar tänka "skärp dig, de är hästar!" :p
Men nu när jag tog upp min häst från småland till Umeå och det regnade så tänkte jag så och när jag då kom ut till stallet så såg det ut som om hästen höll på att frysa ihjäl! :eek: Hela han skadade våldsamt fast han hade täckt på sig. :cry:
Så nu brukar jag försöka hålla koll på termometern och se om det går under 14 plusgrader och det inte ser ut som om det kommer att sluta regna. Då brukar jag försöka ta in honom en stund så han får torka. Man kan ju alltid släppa ut honom igen om det blir bättre väder.

Har de täcken på går det nog ingen nöd på dem! Mina går på lösdrift och så länge det inte är särksilt kallt får de heller inga täcken (eller tas in i stallet) om det regnar. Regnar det hela dagar/nätter i rad så får den ena (som kan frysa om han inte hinner torka upp alls mellan regnskurarna) täcke på sig, men är oftast kvar ute.

Mm, precis så jag funderade, de har klarat sig bra med täcken förut men nu när det börjar bli mörkt om nätterna och regnet öser ner så skulle JAG iaf gärna komma in :D Men jag är ju ingen häst, då mina pållar är inne längre än vanligt brukar de stå och hänga över boxdörren, ser ut som att de funderar "när ska du ta och släppa uuuuut oss?" :rofl:

Det är ändå 17 grader varmt så tror de får övernatta ute i regnet ;)

Regnar de skurar så är de regntäcken som gäller, är de regn som håller i sig hela dagen så får de vara ute medans jag mockar (1timme) sen får de gå in igen, Givetvis har de regntäcken på sig då med.

Okej! Har du dina hästar ute dygnet runt annars eller kommer de in över natten?

Regnar det katter och hundar så får min gå in vid lunchtid, men ut går hon med täcke då, hon är klippt och relativt känslig i ryggen.
Hon brukar uppskatta att få gå in och äta sin lunch inne då.

Annars välkommnar vi regn och kyla, hon är piggare och är alltid mycket finare i ben osv. när det inte kokhett ute.

Jag har alltid varit orolig för hästarna ute i regnet men brukar tänka "skärp dig, de är hästar!" :p
Men nu när jag tog upp min häst från småland till Umeå och det regnade så tänkte jag så och när jag då kom ut till stallet så såg det ut som om hästen höll på att frysa ihjäl! :eek: Hela han skadade våldsamt fast han hade täckt på sig. :cry:
Så nu brukar jag försöka hålla koll på termometern och se om det går under 14 plusgrader och det inte ser ut som om det kommer att sluta regna. Då brukar jag försöka ta in honom en stund så han får torka. Man kan ju alltid släppa ut honom igen om det blir bättre väder.

Hahah, exakt sådär brukar jag med tänka! :D

Jag har en liten shettisdam ute i hagen, trots att man kanske tänker att shettisar "borde" klara kyla och rusk allra bäst så är det faktiskt hon som brukar börja frysa lättast! Brukar nästan alltid lägga på regntäcke om det kommer mycket regn, har hänt 2-3 ggr att hon har stått och skakat om hon har varit utan täcke och t.o.m. en gång när hon hade på regntäcke! Lillponnyn är dock 27 år gammal så det kan ju ha en hel del med saken att göra, jag vakar över henne som en hök nu för tiden och springer genast och lägger täcket på om hon skulle darra till det minsta :angel:

Min går ute i ösregn, dag som natt. Dessutom utan något täcke. Ser han dock ut att frysa, lägger jag på ett regntäcke.
De är ju inga porslinshästar. Klart de inte dör av lite regn! ;)

hahah ja, det där försöker jag intala mig! :D Antagligen är det bara jag som hellre skulle vara inne och sova, hästarna kanske har det hur skönt som helst ute i sommarregnet! :D

Mina hästar är inne på natten, hur så?

Min går ute i ösregn, dag som natt. Dessutom utan något täcke. Ser han dock ut att frysa, lägger jag på ett regntäcke.

Håller med dig. Lägger på regntäcke ifall det blir lite kallare och mycket regn eller om jag ska träna/tävla dagen efter då hon blir lite stelare annars :)

Okej:)
Jag är en av de där nojjiga hästägarna vars hästar egentligen skulle kunnat vara ute i lite mer regn, men när jag visar mig vid hagarna så står de vid grindarna o trycker o gnäggar när jag kommer, då tar jag in dem ,hehe:D

Mm, precis så jag funderade, de har klarat sig bra med täcken förut men nu när det börjar bli mörkt om nätterna och regnet öser ner så skulle JAG iaf gärna komma in :DQUOTE]

Det är ju lätt att man tänker så, ang att det är mörkt. Men de flesta som tar in hästarna i stall släcket ju lampan när de går sista gången för natten. Så då är det ju lika mörkt inne som ute!

Jag brukar ta in mitt russ lite tidigare än vanligt, har hon gått ute utan regntäcke tar jag in henne så fort jag kan då hon får så ont i ryggen av att stå ute i blötan. Men har hon haft regntäcke brukar jag försöka ha henne ute lite längre :)

Det är ju lätt att man tänker så, ang att det är mörkt. Men de flesta som tar in hästarna i stall släcket ju lampan när de går sista gången för natten. Så då är det ju lika mörkt inne som ute!

Ja det har du rätt i!
Tror pållarna får sova ute inatt då, säkert skönt då regnet borde ju skrämma bort myggorna och knotten också! ;)
Men fortsätter det ösa ner imorgon kan de få komma in en stund och torka upp lite :D

Min lilla ska snart börja få få in på nätterna, i alla fall när det regnar! Hon gillar inte regn och rusk, men under sommaren så brukar det funka, så länge temperaturen ligger hyffsat högt! På hösten/vintern/våren har hon alltid täcke vid regn :)

Därimot så gillar hon att vara naken när det är vindstilla, snö och värmande sol! :love:

Om det är ihållande regn tar jag in dem då den ena inte kan stå och sova utan är tvungen att lägga sig. Hon har fel på benen men funkar UA annars, hon kan bara inte stå och sova! Av omtanke av henne så tar jag in dem, annars hade jag låtit dem stå ute i dungen.

Snackar bara sommar nu

Beror på häst,dagsform och typ av regn.Våran äldre herre (som tyvärr är borta nu) fick komma in vid riktiga hällregn. Annars var det täcke som gällde.
Kallbloden går utan, de bryr sig inte plus att sommarhagen har tät skog de kan gå in i.
Varmblodet som är lite lagom muskelfattig får täcke på sig om det regnar längre än nån timma. Han visar inte att han fryser men jag tar det säkra för det osäkra.

De gånger de går i hagen med vindskydd händer det högst sällan att de går in vid dåligt väder.

Det beror på hästen..

De dagar det har regnat väldigt mkt har jag tagit in min och gammelhästen.
Unghästen har fått vara kvar ute tills hon ska in (stod inne 14-19 ca).

Om regnet håller i sig länge så tycker jag de flesta hästar brukar uppskatta att få komma in en stund, mest för att vila upp sig.
Även om de inte bryr sig direkt om regnet eller fryser så kan det ju ändå vara skönt att få sova torrt ett par timmar.

Min pålle får ha regntäcke om det regnar lr är risk för regn.
Gammelpållen får ha om det inte är för varmt, då är det bättre om hon går in och torkar. Hon har mkt päls så hon blir svettig av täcke om det blir för varmt, men fryser utan om det är för kallt/blött. :grin:
Unghästen behöver inte täcke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 224
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 504
Senast: Ray
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar