Regn, tar ni in hästarna?

Sv: Regn, tar ni in hästarna?

Det är många som tror att hästen fryser för att den skakar kraftigt. Men det stämmer inte, det är ett av hästens alla finurliga sätt att hålla värmen.

Hästen har många sätt att klara kyla. Dels kan den skaka, då producerar musklerna värme utan att hästen förflyttar sig. Dels kan den söka skydd på olika sätt. Till exempel genom att vända bakdelen mot vindriktningen, då minskar den kroppsyta som kyls ner av vinden. Den kan också ställa sig tätt intill sina kompisar i hagen.
Hästar som inte är klippta kan fälla upp håren i pälsen. På så sätt hamnar stillastående luft mellan hårstråna, som fungerar som en utmärkt isolering. Givetvis ska man vintertid och vid kyligt väder sommartid ha täcke på klippta hästar i och med att hästen förlorar möjligheten att fälla upp håren mot kylan, men regn på sommaren brukar de flesta hästar klara bra och dessutom uppskatta pga av insekterna försvinner. Mina hästar går alltid och betar på sommaren när det regnar. Får bara hästarna tillräckligt med mat klarar de faktiskt väldigt extremt väder. / arrak

Som nagon sa, det ar inte bara hastar som skakar for att bli kalla. Vi manniskor gor det ocksa. Det ar inte speciellt nyttigt, men nodvandigt for att overleva. I den varldsdel som vi lever borde det inte vara nodvandigt da man kan varma sig pa annat satt om man borjar bli kall. Det ar inte alls halsosamt for en hast som rids och tranas, dar man vill ha cirkulation och elastiska muskler. Att lata hasten ga ute i regn och rusk utan tacke ar for vissa hastar ok, forutsatt att vi inte ryktar och borstar utan later palsen och hasten fa skota sitt med fetter och "smuts". Och forutsatt att vi inte rider och tranar dem alltfor mycket, dar musklerna far anstrangas.

Vid enstaka skurer så tar jag inte in, utan har täcke på. Vid konstant regnande tar jag in.
Min står inne på natten året om.

Jag blir så trött på alla dessa människor som vill ha en medalj för att -Mina hästar är minsann inga porslinshästar så dom får vara ute i ur och skur, dom överlever.??!!
Jag vill att mina hästar sak ha det bättre än att bara överleva. Jag låter inte mina hundar vara ute i oväder heller men jag tror att dom skulle "överleva".
Står hästen och huttrar och fryser, ta in den!!!

:bow::bow::bow::bow:

Vid enstaka skurer så tar jag inte in, utan har täcke på. Vid konstant regnande tar jag in.
Min står inne på natten året om.

Jag gör som du :) Tkr de är det bästa för mina hästar:) Förutom för 3års hingsten som går på bete då såklart;)

Min går på sommarbete och fryser inte om det inte är typ 5 plus och hällregn. Det är ju hästar... inga nakenhundar... haha

Han kommer in i oktober igen... *S*

kl

nu på sommaren föredrar iaf min häst regnet framför värmen så han får gå ute, naken, han verkar inte direkt lida, går och tuggar gräs och myser.
är det riktigt jävligt väder på morgonen när han går ut kan han få ett tunnt regntäcke på sig enbart för att jag ibland är så pass lat, ex om jag ska träna eller så. men det är ju i regel inte lika jävligt regnväder nu om sommaren som höst-vinter-vår.
är det hällregn, blåst och bara allmänt jävligt går han in, oavsett om han har täcke eller inte, han går inte i en skyddad hage och har ingenstans att ta vägen för att slippa blåst och äckligt sidoregn som det ju blir då.

Min går på sommarbete och fryser inte om det inte är typ 5 plus och hällregn. Det är ju hästar... inga nakenhundar... haha

Han kommer in i oktober igen... *S*

Att din inte fryser försen då är ju jättebra men de är ju olika från häst till häst! !
Jag har tre st som alltid måste ha regntäckle när de regnar (om de nte är ytterst lite o varmt ute) Men sen de andra 4 är inte fullt så känsliga o klarar skurar när de är varmare väder men annars har alla regntäcke när de är regn o regnar de ihållande får de gå in.

mina är ute med täcken. men är det riktigt uselt väder så tar jag kanske in dom på eftermiddagen.

Mina går ute i vilket som, Det är sommar och det finns träd m.m. dom kan gå under. Visst står dom vid öppningen tar ja in dom. /unghästar/. Dom äldre hästarna tar vi in i vilket fall, 25 år gammal varv 27:P

Jag tycker att hästar ska få vara hästar. Visst tycker man synd om dom ute i regnet men oftast mår dom bäst av att det kommer regn, har man däremot en gammal eller känslig/ en häst som har ryggskador t ex tycker jag att man gärna kan ta in dom 3-5 timmar när det regnar. Unghästar tycker jag ska vara ute så mycket som möjligt, dom vänjer sig och speciellt om dom har lite hull för det hjälper ju att hålla värmen=) om man dessutm inte duschat/ tvättat av det naturliga fettet dom har i pälsen när dom går på bete så tycker jag självklart att dom ska gå nakna=)

Min C-ponny är inne alla nätter året runt. På dagarna är hon självklart ute i hagen. Regnar det mycket på sommaren har hon sitt regntäcke på sig, men får vara kvar ute. På vintern har hon också täcke, och får gå in någon timme tidigare. Hon har ett hus i vinterhagen som hon kan gå in i om hon vill och gott om träd i sommarhagen, så det går egentligen ingen nöd på henne. Men man blir ju lite blödig när regnet bara öser ner och termometern börjar vandra ner mot 0..

Jag tror ingen här låter sin häst gå ute bara för att om den uppenbart fryser - något som i mitt universum är rätt ovanligt. Jag har sett hästar frysa ett fåtal gånger sen jag skaffade mina första nån gång runt Hedenhös. Det är i så fall vanligare att de får täcke på sig bara för att - inte för att jag anser att det gör nån skada men det säger en del om människors intresse för och kunskap om hästar.

Vi tar alltid in våra om de regnar , en av dem har ryggproblem , som uppkommer när de blir kallt på ryggen på han , då slänger vi på fleecetäcke när han kommer in , och två av våra har haft korsförlaming tidigare hos förra ägare.
Så måste täcka dem elr ta in dem o täcka dem när de kommer in!
Jag har även haft hästar som gått ute i både regn & rusk men då med skog & vindskydd.

Gör lite olika.
Gamlingen går för det mesta utan täcke, men får på sig ett om det blir riktigt skitväder eller så får hon gå in.
De andra går alltid utan på sommaren, även i regn. Dom går i gräshagar alt bete.

Just nu har vi pållarna installade, men när vi hade eget gick dom ute dygnet runt på sommaren och kom in bara kvällen innan tävling.
Undantag om det regnade hela dagar i sträck fick dom komma in och sova sin REM-sömn :)

Jag tror ingen här låter sin häst gå ute bara för att om den uppenbart fryser - något som i mitt universum är rätt ovanligt. Jag har sett hästar frysa ett fåtal gånger sen jag skaffade mina första nån gång runt Hedenhös. Det är i så fall vanligare att de får täcke på sig bara för att - inte för att jag anser att det gör nån skada men det säger en del om människors intresse för och kunskap om hästar.

Jag tkr att de säger en del om människors intresse för o kusnkap om hästar när de låter hästarna gå otäckade i regn o rusk....

KL

Mina hästar går ute utan täcke... Men under sensommaren/hösten sätter jag på regntäcke om det blir alltför ruggigt väder... Dom står ute till oktober om det inte blir extremväder och självfallet så gör jag alltid en ny värdering av klimatet vid väderändring och fattar nya beslut om det behövs... men jag rusar inte ut lätt bakåtlutat för att det kommer ett sommarregn.... dom är söta men ändå inte gjorda av socker:D

*kl*

Jag tycker det är mycket individuellt hurvida hästen behöver täcke eller inte. Är det ett russ eller en nordsvensk som är "gjord" för att klara vårt klimat är det okej, men att tro att en t.ex. arab med nästintill obefintlig päls ska klara sig utan att frysa ute i regn och blåst kanske är mer knappt, samtidigt som russet/nordsvensken med all päls inte klarat av hettan i öknen som araben gör (givetvis finns det russ/nordsvenskar med lite päls och araber med mycket päls, detta var bara ett exempel).

Eftersom det är VI människor som tagit araben (eller vilken ras som helst som är anpassad till ett varmare klimat) till Sverige med ett mycket kallare klimat än det dom är ifrån från början är det ju upp till oss att se till att den inte fryser.

Jag är väldigt dålig på att framföra mina ord men jag hoppas att någon förstår vad jag vill få fram :)

*kl*

Jag tycker det är mycket individuellt hurvida hästen behöver täcke eller inte. Är det ett russ eller en nordsvensk som är "gjord" för att klara vårt klimat är det okej, men att tro att en t.ex. arab med nästintill obefintlig päls ska klara sig utan att frysa ute i regn och blåst kanske är mer knappt, samtidigt som russet/nordsvensken med all päls inte klarat av hettan i öknen som araben gör (givetvis finns det russ/nordsvenskar med lite päls och araber med mycket päls, detta var bara ett exempel).

Eftersom det är VI människor som tagit araben (eller vilken ras som helst som är anpassad till ett varmare klimat) till Sverige med ett mycket kallare klimat än det dom är ifrån från början är det ju upp till oss att se till att den inte fryser.

Jag är väldigt dålig på att framföra mina ord men jag hoppas att någon förstår vad jag vill få fram :)

Tack! Någon som får fram de jag tycker;) :bow::bow:

Vet ett stall där ägaren bara tar in stallhyran, å så ska
"hyresgästerna" sköta sig själva.
sommartid så betalas det
mindre i kallhyra, då de ska kunna gå ute. tillsaken hör, att han
totalförbjuder att ha hästarna inne speciellt länge. även om de vill betala
full stallhyra å kunna ta in dom , som de vill, beroende på vädret.
utan att säga orsak så ska han inte ha mer pengar. detta medfört att
de knappt vågat ta in hästarna för ett ens borstas å sadlas m.m.
inte ens då det ant ösregnat i flera dygn eller det varit supervarmt så har de
egentligen fått tatt in dom.
vette f¤n hur man är funtad, som kan bestämma detta, då han inte har något
med hästarna å göra, utan bara håvar in pengarna. ......:confused:
skulle ju gladeligen ta emot mer pengar, om man får chansen....:D

som jsg fattat så kanske de får stå inne nå´n timme ibland på dagen
för¨å torka lite.......annars är det ute som gäller.......
nu är jag den som föresprakar att hästasr ska vara ute så mkt som möjligt, emn det finns ju faktiskt gränser på vad man får göra utan att ge dem möjlighet, till skydd av något slag........:(

detta har givetvis medfört att alla kommer att flytta därifrån, bara de får
tag i nytt stall......:bow:

alltid regntäcke på vid regn, dock med undantag för de unga om de är 20 + och regn. men är de dagar med ihållande regn så åker de in för att få pausa. regn + blåst, in omg och hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 224
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 504
Senast: Ray
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar