Regn, tar ni in hästarna?

Sv: Regn, tar ni in hästarna?

Vi tar in och ut (och in och ut :) ) beroende på väder.

Fast jag personligen tycker att insekter är värst så är det mkt insekter så får de stå inne.Är det skyfall vill de gärna också gå in.

Jag ser alla hästar (och de har koll på mig) via köksfönstret.Ser jag att de bara står vid grinden och trycker så går jag ut och plockar in dem.

Jag har alltid varit orolig för hästarna ute i regnet men brukar tänka "skärp dig, de är hästar!" :p
Men nu när jag tog upp min häst från småland till Umeå och det regnade så tänkte jag så och när jag då kom ut till stallet så såg det ut som om hästen höll på att frysa ihjäl! :eek: Hela han skadade våldsamt fast han hade täckt på sig. :cry:
Så nu brukar jag försöka hålla koll på termometern och se om det går under 14 plusgrader och det inte ser ut som om det kommer att sluta regna. Då brukar jag försöka ta in honom en stund så han får torka. Man kan ju alltid släppa ut honom igen om det blir bättre väder.

Det är många som tror att hästen fryser för att den skakar kraftigt. Men det stämmer inte, det är ett av hästens alla finurliga sätt att hålla värmen.

Hästen har många sätt att klara kyla. Dels kan den skaka, då producerar musklerna värme utan att hästen förflyttar sig. Dels kan den söka skydd på olika sätt. Till exempel genom att vända bakdelen mot vindriktningen, då minskar den kroppsyta som kyls ner av vinden. Den kan också ställa sig tätt intill sina kompisar i hagen.
Hästar som inte är klippta kan fälla upp håren i pälsen. På så sätt hamnar stillastående luft mellan hårstråna, som fungerar som en utmärkt isolering. Givetvis ska man vintertid och vid kyligt väder sommartid ha täcke på klippta hästar i och med att hästen förlorar möjligheten att fälla upp håren mot kylan, men regn på sommaren brukar de flesta hästar klara bra och dessutom uppskatta pga av insekterna försvinner. Mina hästar går alltid och betar på sommaren när det regnar. Får bara hästarna tillräckligt med mat klarar de faktiskt väldigt extremt väder. / arrak

*kl*

Nu har det inte direkt regnat här (det regnar tydligen aldrig där jag är) men jag har ju mina hästar på lösdrift så de är ute i alla väder.
Eftersom gammeltant har sin eksem så står hon på bete med möjlighet att gå in när hon vill, men hon brukar bara gå in om hon tycker det är för varmt och flugorna är för ettriga. Jag hade väl egentligen velat att hon tänkte på att gå in när det regnar ihållande för hon blir lätt stel över ryggen när hon blir våt under längre tid. Hon har även skog att 'gömma' sig i om hon vill komma undan regnet.
Nån gång när det har varit riktigt hällregn i våras åkte jag ut och tog in henne i stallet ett par timmar, men det var nog mest för min egen skull tror jag.
Fölis och de andra i stora flocken går på stora betet och de är ute i alla väder men även de har ju skog att gå in i om det skulle vara för mycket regn.

När jag är i stallet och pysslar och det ösregnar brukar jag ta in hästen. I alla fall om det kommer en störtskur som verkar som att den ska gå över fort så jag kan släppa ut henne igen sen. Det gjorde jag i alla fall när hon gick i sjukhage och inte hade möjlighet att gå under ett träd eller i lä. Då såg hon verkligen utsatt ut. :( Kunde inte beta/söka föda så hon gick fram&tillbaka vid grinden och gnäggade.
Nu när hon går i större hage klarar hon sig bättre. Hon kan röra sig fritt och beta. Det verkar inte gå nån nöd på henne.

Hon går utan täcke (för det mesta).

Regniga dagar på sommarn är för det mesta rätt varma så jag tror inte det är många hästar som fryser. Vid ihållande regn samt blåst kanske.

Hos mig är det enormt mycket insekter hela sommarhalvåret så hästarna får gå ute när det regnar (med eller utan täcke beror lite på vilken häst det är och hur ihärdigt det regnar) för att de inte ska stå inne för mycket, vi tar ju in dem vissa stunder under dygnet för att låta dem slippa insekterna...

Eksemponnyn går ju med eksemtäcke så på henne får man byta till ofodrat regntäcke när det regnar, eksemtäcket blir ite mysigt när det regnar alltför mycket på det så det blir genomblött...

En annan häst vi har har 2mm lång (kort?), ganska tunn päls så hon fryser verkligen jättelätt, man märker det på henne... Så ibörjan av regnet så står hon fint och betar men när det regnat en stund så ställer hon sig vid grinder och huttrar.. Då vill hon gå in för då är det för kallt. Förra veckan var det 25grader när det regnade, då ville hon aldrig gå in :)

Det KAN hända att jag tar in mina islänningar om det regnar dagar i streck,
annars tar jag gärna EFTER att det regnat för det kommer så förbaskat mycket flygfän då !
Hej från hambo

Nej, jag tar inte in hästarna när det regnar. Har ingen möjlighet till det, dock vid extremväder så skulle jag försöka övertala grannen och ev baka en kaka för att få ställa dem där... Och då blir det att promenera en bra bit från betet.

Täcken får de heller inte på sig, gjorde det "misstaget" i början på sommaren att lägga täcke på min innan jag släppte ut henne i regnet, då stod hon och skakade samt såg allmänt olycklig ut (tyckte jag). Sen dess har jag låtit regntäckena ha sommarlov.

Här har det regnat oavbrutet sedan igår kväll och de såg inte missnöjda ut nu när jag var till dem på morgonen. Däremot så ger jag lite extra korn när det ösregnar, tycker lite synd om dem så jag inbillar mig att de blir gladare av det.
Funderar även på att ge mig ut och kapa lite björkgrenar så de får lite mer sysselsättning...

Mina kommer in vid regn, nu går det dock inte ute om nätterna (eller 2 går ute ibland)men drar ovädret igång åker jag och tar in dem oavsett tid (om klockan så är 03 på natten)

Det är många som tror att hästen fryser för att den skakar kraftigt. Men det stämmer inte, det är ett av hästens alla finurliga sätt att hålla värmen.

Ja, jag har hört att det är så men när min 27-år gamla shettis står och skakar i regnet i sin korta päls, är det då inte bättre att lägga på ett täcke så hon inte behöver använda mer energi än vanligt bara för att hålla värmen? För med täcket på slutar hon skaka genast.
Eller tänker jag fel? :)

:D
hahah ja, det där försöker jag intala mig! :D Antagligen är det bara jag som hellre skulle vara inne och sova, hästarna kanske har det hur skönt som helst ute i sommarregnet! :D

viskar försynt....
...hästar är vattentäta.... ;)

Kalla däremot vill de inte bli - vem vill det. Men har de mat, och är friska så mår de lika bra i regn som i uppehållsväder. De har funnits i årmiljoner utan regntäcken och stall. Det är bara de senaste åren vi börjat pjåska.

Jag brukade titta på dem. Fryser hästen så mata, täcka eller ta in. Mår den bra så låt den njuta av regnet. Inte sällan så är regn den enda stund de är fria från insekter och jag har haft flera som vägrat komma när man skulle ta in vid regn, men glatt kommit i uppehållsvädret för att slippa insekterna.

*kl*

Någon skrev tidigare i tråden om hästar på lösdrift som sällan gick in i ligghallen vid ruskväder. Så var mina tidigare, de stod ute i vilket väder som helst och jag tyckte väl det var lite märkligt ;) Men vet inte vad som förändrats, sedan några månader tillbaks går de gärna in om det ösregnar, och står inne tills det blivit bättre väder. Så de sköter det bra själva!

Någon skrev att hästar inte fryser när de skakar, jag har hemskt svårt att se att det skulle vara så. Har sett hästar vara kalla så att de skakat vid några tillfällen, och då lägger i alla fall jag gärna ett täcke på.

Men om hästen måste skaka för att hålla värmen då borde den "frysa", eftersom att den behöver skaka för att hålla sig varm?

Men om hästen måste skaka för att hålla värmen då borde den "frysa", eftersom att den behöver skaka för att hålla sig varm?

Jag tror också att de fryser o de är därför de skakar, så då tkr jag att man antingen ska lägga på ett täcke eller ta in, de ska inte behöva skaka sig varama:)

Så länge det är över 10 plusgrader är jag inte särskilt orolig för att dom blir blöta såvida det inte blåser. Dom är otäckade, är ute nästan hela dygnet. Tar in dom på eftermiddan för att befria dom lite från insektstrycket. Har haft en rätt regnig period nu, dock med uppehåll då och då och häromnatten formligen öste det ner så marken var riktigt genomblöt. Då tog jag in dom vid 1.30 så dom skulle få chansen att sova torrt. Kollar väderprognosen för vår by dagligen så jag har en hum om vad som komma skall...

Skulle regnet bli ihållande utan uppehåll får dom gå in, torka upp och sen ut igen med regntäcken på.

Håller helt och hållet med!

Vet inte hut många gånger jag har hört, både av unga men framförallt från äldre bönder, att "hästar fryser inte".

Men eftersom de måste skaka så måste dom ju frysa, annars hade dom ju inte skakat... Den dummaste kommentaren jag hört var dock att "om det är kallt så springer hästen för att hålla sig varm" ... Som om det skulle hjälpa mot kylan att bli svettig (detta gällde vintertid när det var kyligt och blåsigt) ...

Dessutom så har jag läst att det är vetenskapligt bevisat att alla djur med hud kan känna kyla, såväl som värme, smärta, tryck osv. Det var i något engelskt program på TV så kan tyvärr inte ge något länk eller något som backup =/

Min går på lösdrift och är ute i ur och skur. Det är när det är runt nollan och blandat regn och blötsnö så åker det på täcke. Annars går hon utan.

De kan gå in i en lada i hagen men den används nästan bara när det är mkt insekter. Då är de där inne mkt men här om dagen så låg de och sov ute i regnet och såg ut att bara mysa

Nej, de går ute om det inte regnar mer än ett dygn i sträck + kallare temperaturer, då kan det vara lönt att ta in dem för att torka, för hovar och päls om inte annat. Och så får de ligga torrt en stund om de vill.
En av dem har täcke vid regn men han har stora problem i ryggen.

De har träd eller träd som hänger över staketet i sommarhagarna. Den de går i nu ha de massor av stora bokar och gran att skjula under.

Har själv en väldigt vattentät nordis som galant hade klarat sju svåra år med drivis och hällregn så honom behöver man inte oroa sig för direkt ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 224
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 504
Senast: Ray
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar