Regn, tar ni in hästarna?

Sv: Regn, tar ni in hästarna?

kl

Kul när det är så många som har svarat! :D
Fortsätt skriva :bump:

Jag och de andra som har häst hos mig har våra otäckade när det regnar, de går ute dygnet runt nu. Regnar det längre stunder brukar jag gå ut och kolla dem. Lägger på täcke eller tar in om de är spännda i muskulaturen. Det är ju inte svårt att se tecknena på om en häst fryser eller inte. Jag har haft halvblod i *räknar efter lite snabbt* 16 år, och det är ett fåtal gånger de har visat tecken på att frysa. En av de nya som jag bara haft i drygt en månad har frusit en gång, hon fick komma in och torka i stallet. Då hade det regnat i några timmar. Men hon hade tidigare bara gått ute 2 h om dagen och var alldeles för tunn. Nu har hon inte visat några tecken på att frysa. Hon har vant sig vid hästlivet igen:p! Innan det så var det sommaren för 2 år sedan, då det var en massa översvämningar och skit. Det regnade och regnade och regnade och när jag kollade hästarna sista gången var det 2 av de 5 halvbloden som frös, så då fick de komma in.

Har hästarna otäckade även på höst/vinter så länge det går. När de blir runt 5-6 år brukar jag börja klippa de hästar som behöver det då jag i den åldern tränar dem lite hårdare, och då brukar jag lägga på ett tunnt fodrat täcke. Men annars klarar de sig utmärkt, de har fri tillgång på mat i hagen, går ute minst 7-21 vintertid. Men jag har stenkoll på hästarna och skulle de behöva täcke så lägger jag på det. En valack jag hade klarade sig ypperligt utan täcke. Men när han kom upp i dryga 20 år spännde han sig vid ihållande regn/snö, så då var det täcke på som gällde.

Hej hopp!

Min gamling, 28 år, är inne om nätterna året runt. Nu bete dagtid.
Får på sig regntäcke vid regn/risk för regn.
Får komma in tidigare än vanligt (nu tidigast 20) om det är pissväder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 224
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 504
Senast: Ray
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar