Regn, tar ni in hästarna?

Sv: Regn, tar ni in hästarna?

Mina går just nu ute dygnet runt utan täcken. Regnar det ihållande så tar jag in dom i några timmar så dom får torka. Dom kommer allt att få gå ute i några månader till men blir det under 8 grader så åker täckena på. Unghästen har ännu inte haft täcke så han får nog gå naken.

Så gör jag under sommaren:)

Min ena shettis är lite frusen av sej när det regnar så jag har täcke på henne om det regnar länge. Är det är regn på natten får de sova inne.

Ska bygga ett vind/regnskydd i sommarhagen oxå så behöver man inte vara lika orolig att hon ska frysa!

Jag tar inte in dem. Nu går de på bete och när det har regnat flera dagar i rad brukar de få stå inne i några timmar så de får torka lite. De frös lite i början av juni när det var 10 grader ute och det regnade varje dag i nån vecka, stoet fick då ha regntäcke på sig. Nu fryser de inte när det regnar, och behöver inte täcke.

Resten av året är det samma sak, märker jag att de fryser lägger jag på regntäcke, men de är alltid ute. De vill inte in ändå förrän på kvällen.

kl

Lite sådär OT, men hur brukar ni göra vid åska? ;)

hästarna har päls som skyddar mot regnet och därför går mina ute dygnet runt utan täcke. (nu på sommaren, på vintern står de i stall på nätterna och har regntäcke när det hällregnar flera dagar isträck, men skulle kunna gå utan täcke då också)
finns ingen anledning att ta in dem varken när det hällregnar eller åskar. det är naturligt för hästen. man se till så att det finns några trät eller något annat skydd som de kan gå in under.

Även vid åska får de stå ute. Men lite orolig för dem är jag allt, beror nog på att jag inte är så förtjust i den... Så jag tar bilen för att titta till dem, är en stor äng som jag måste förbi, vilket jag inte gärna ger mig ut på till fots eller cykel.

Min häst brukar stå och beta, har hänt en eller två gånger att hon har rört på öronen vid någon riktigt hög smäll. Överlag så verkar hon vara mer orolig när jag kliver ur bilen för att gosa och "trösta". Därför tar jag numera bara en sväng med bilen för att se så den andra hästen inte har rymt (han är lite mer orolig vid högre smällar).

Mina fyra kallblod går ute dygnet runt på sommaren, utan täcken.
De njuter av regnet.

Nästan tvärtom faktiskt... Nej, inte riktigt men ändå. Regn = inte en massa broms, knott, mygg och flugor. Våra hästar verkar väldigt nöjda med att gå och beta i regnet, i alla fall nu under sommaren när det är varmt. Jag har inte använt regntäcke på nån av mina under hela sommaren.

*Knapplånar*

riktigt komiskt blev det ett år när jag hade ställt ett gäng ettårshingstar hos väninnan veterinären.

Hon ringer förskräckt en dag och sa att det är bekymmer. Det regnade och hon hade försökt lägga på killarna regntäcken men det hade inte varit helt lätt.

Nu var ju mina killar ett mulligt gäng som gått i lösdrift hela vintern och aldrig sett ett täcke - så att tro att de frös vid närmare 20 grader och duggregn var långsökt. De var runda och fina i pälsarna och visade dessutom inga tecken på att frysa.

Jag försökte överyga henne om att just mina killar var regntäta och det blev ett tvistoämne under många år - om än under visst fniss....

När jag hade en tävlingshäst med känslig rygg hade han regntäcke eller flugtäcke hela sommaren (dessutom var han ett rullmonster så det tog en evighet att göra ren honom innan ridpassen om han gick otäckad...)

Hästar ska inte frysa - det är inte nyttigt! men om de är obekymdrade och inte visar tecken till att lida av regnet är det oftast bättre för dem att vara ute än att komma in i ett stall.

Hästar ska inte frysa - det är inte nyttigt! men om de är obekymdrade och inte visar tecken till att lida av regnet är det oftast bättre för dem att vara ute än att komma in i ett stall.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Har det regnat hela dagen och det inte ser ut att ge med sig får mina hästar (island och shettis) gå in under natten. Inte under dagen! Det är ju för guds skull sommar.
Åskar det får dom komma in.

Frågan är ju om hästarna vill komma in till boxen och bara stå fr att de hänger vid grinden? Det tror dom flesta. Men oftast serveras det ju mat när hästen kommer in i boxen, så det är nog snarare det dom står och hänger efter.

Sommar eller inte, fryser nmina hästar eller bara står o trycker så kan de likaväl gå in i boxen o stå stilla. Går de o betar o ser ut som vanligt går de kvar inne.
Tycker de är hemskt när man ser hästar ute i hagarna i ösregn som bara står o trycker med rumpan mot regnet o ser allmänt missnöjda ut.

Det är många som tror att hästen fryser för att den skakar kraftigt. Men det stämmer inte, det är ett av hästens alla finurliga sätt att hålla värmen.

Hästen har många sätt att klara kyla. Dels kan den skaka, då producerar musklerna värme utan att hästen förflyttar sig. Dels kan den söka skydd på olika sätt. /snip/
Hos människor kallas skakandet "huttra" eller "hacka tänder". Precis samma muskelfenomen. Vi försöker burra upp pälsen också, det kallas "gåshud". När vi råkar ut för det fryser vi!

Sen är det en annan sak att hästar inte fryser lika lätt som vi.

Mina hästar tål regn och får vara ute, de regnar inte bort! De som inte har personlig hårtork på "rummet" har täcke på sig...

Men seriöst man slutar aldrig att förundra sig över folk. Tror ni att hästarna regnar bort? Det är ett djur med päls som inte är byggd för att spärras in i en box. Även om de står och hänger vid grinden betyder inte det att de vill komma in, de vet inte sitt eget bästa. Tydligen inte en del hästägare heller...

Kl
stallägaren tar in dem om de verkar vilja in eller om det tokregnar, för min del hade min pålle gärna fått gå ute, finns både träd och vindskydd som de kan ställa sih under.

Men seriöst man slutar aldrig att förundra sig över folk. Tror ni att hästarna regnar bort?

Och jag förundras över folk som minsann ska låta hästarna vara ute bara för att de är hästar...
Det finns ju en anledning till att hästar från norr har mkt päls......
(Vilket vissa raser/individer INTE har!)

Alla:
Skakning är ett tecken på att kroppen är kall och behöver värmas upp!
Det är knappast något positivt för kroppen att vara spänd i timmar.

Mina går ute i ur och skur nu på sommaren. De har tät skog att söka skydd i men de väljer ju oftast att stå mitt på åkern istället.

Regnar det ihållande i ett dygn eller mer, då är det täcke på fullblodet. Annars blir han nerkyld och börjar skaka, men har aldrig sett honom göra det i hagen. Han börjar skaka när man tar in honom, så har lärt mig att inte luras av att han ser oberörd ut i hagen.
In behöver han inte gå, mer än för att torka lite innan man lägger på täcket. Han är som ett litet element men nederbörd rår han inte på, men torkar och får upp värmen riktigt snabbt igen.

Senast ändrad:

Jag blir så trött på alla dessa människor som vill ha en medalj för att -Mina hästar är minsann inga porslinshästar så dom får vara ute i ur och skur, dom överlever.??!!
Jag vill att mina hästar sak ha det bättre än att bara överleva. Jag låter inte mina hundar vara ute i oväder heller men jag tror att dom skulle "överleva".
Står hästen och huttrar och fryser, ta in den!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 224
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 504
Senast: Ray
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar