Råttor, sällskaps- eller skadedjur?

Sv: Råttor, sällskaps- eller skadedjur?

Det är nog mest höet och spånet, kan det inte vara det?

Hö och spån kan framkalla allergier ja. Men råttor ska inte ha varken hö eller spån så blir man allergisk av det så är det bara att byta till annat som är bättre även för råttorna (toa-lätt, aspflis, alflis, osv). Eller ja, byta kan man ju göra redan innan, om inte för sin egen skull så för råttornas iom att hö och spån enbart ger nackdelar iom ohyra, ammoniak, damm osv.

Hos råttor (och alla andra pälsdjur) så är det stövet och/eller kroppsvätskor man reagerar på.

Fast jag reagerar på råtturin när det blir mängder, då kliar mina armar och dom blir alldeles knallröda. Men så länge jag bara reagerar på urinet så tänker jag ha dom, det går ju faktiskt att tvätta händerna.

Säger som Zebran, hö ska inga råttor ha. Det är inte anpassat för dom, däremot spån är en fråga för sig. Vissa hävdar att det är farligt för råttor och minskar deras immunförsvar och vissa råttägare använder enbart spån men som inte märkt nånting. Själv kör jag med toa-lätt i mina burar, det fungerar ypperligt förutom att det kan damma precis när man byter.

Redfordanger ; Har aldrig hört talas om att folk är mindre allergiska mot rexarna. Var det honor eller hanar du hade? Hanarna är mer allergiframkallande och det är lättare för allergiska att ha honor.

Fast jag reagerar på råtturin när det blir mängder, då kliar mina armar och dom blir alldeles knallröda. Men så länge jag bara reagerar på urinet så tänker jag ha dom, det går ju faktiskt att tvätta händerna.

Jag är inte helt säker på att det där var riktat till mig men för att förtydliga mig själv så är ju urin en av alla kroppsvätskor man kan reagera på ;)

Nä råtturin är väldigt allergiframkallande, det är tydligen en "yrkeskada" hos många som jobbat i labb.

Aha.
Ja, de hade ju vänligheten att inte kissa på henne, så det var ju tur...
Lyckligtvis har ingen i familjen oturen att vara allergisk mot våra pälstussar till vänner.
Det måste vara ett öde värre än döden.
Jag rekommenderar i alla fall mina bekanta varmt att ha råtta, mycket trevliga djur.

Redfordanger ; Har aldrig hört talas om att folk är mindre allergiska mot rexarna. Var det honor eller hanar du hade? Hanarna är mer allergiframkallande och det är lättare för allergiska att ha honor.

Kastrerade killar!
Jag har inga belägg för vad jag säger annat än erfarenhet!! :)

För övrigt är kattsand en mycket bra botten att ha i buren, tycker jag - men att de inte skall ha hö hade jag ingen aning om...
Mina (jag har bara haft killar, både okastrerade och kastrerade) byggde i och för sej mest bon av det, då kanske det inte är vidare farligt...
Annars åt de gnagarmat utan för mycket fett, maskrosor och matrester. Jag gav dem inget kött, annat än en och annan kattmatstorris som godis.
Klätterstedt och Klåberg (rexarna) blev fem år gamla.

Ang kattsand så beror det ju på vilken sorts kattsand man har. Toa-Lätt och Majsans Remiss tex är ju kattsand egentligen, men bestående av papperspellets vilket går utmärkt att använda. Annan kattsand däremot är hårt, uttorkande och ofta dammigt och därför inte bra att ha mer än i toalådan.

Hö är inte farligt, men däremot får råttorna skabb och löss av det. Dock kan man ha det stående så inga råttor eller möss kommer åt det i 1 månad, då dör kvalstren och höet är fritt fram att använda, under förutsättning att det inte är dammigt förstås.

Såg nyheterna för ett par dagar sen och där var det inslag om att råttor ökat som sällskapsdjur! :eek:

De pratades om råttagility, hon klappade sin råtta, hade de över axeln o.s.v.

Höll på att kräkas av den långa svansen och av klorna.

Vad tycker ni? Skadedjur eller sällskapsdjur?

Jag har haft ca 30 råttor som sällskap.
Det är ett helt underbart sällskapsdjur som jag verkligen kan rekomendera. Mycket trevligare än alla andra smådjur.

Liknande trådar

Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Lingon
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 727
Senast: Fraegd
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 428
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden