Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Lönn Men är vårdens förstaval vaginalt verkligen en fråga om resurser? Det utgår väl från vad som anses bäst för barnet.
Det är lite obegripligt för mig hur en stor bukoperation ens kan upplevas som att man har kontroll.Jag tror dessutom att det handlar om en övertro på kontroll. Allting vi kan påverka och bestämma över ska vi också påverka och bestämma över. Inget ska gå fel och kroppen ska helst inte påverkas alls efteråt. En vaginal förlossning ter sig smärtsam och okontrollerbar, en operation med ett litet ärr efteråt kan vi däremot acceptera.
I de senare fallen handlar det ju inte om gravida kvinnor som "kräver" kejsarsnitt, utan om att på medicinska grunder besluta om planerat snitt vid riskgraviditeter ich riskförlossningar.Bådeock handlar det om antar jag men det vet de inom den professionen bättre. Skulle det enbart handla om vad som är bäst för barnet skulle de väl i princip aldrig bevilja ett planerat snitt utan medicinsk motivering men det gör de ju? Sen är ju riskerna för barnet med ett kejsarsnitt idag oerhört mycket lägre än för bara ett tiotal år sedan.
De fokuserar nog en del på vad som är "bäst" för kvinnan också, återhämtning, risk för långsiktiga skador mm.
Både ja och nej anser jag. Jag var förlossningsrädd när jag skulle få sonen men hade ändå beslutat att jag skulle föda vaginalt. Tyvärr så kom han inte ut den vägen och det var typ 22 timmar av rent helvete innan dom beslutade om att ge upp för snitt. För mig kändes det som att gå igenom två förlossningar. Till nästa barn skulle jag därför vilja ha ett snitt beviljat även fast jag vet alla risker med snitt osv. Jag vill inte behöva gå och oroa mig hela graviditeten för att få en sån hemsk förlossning igen utan kunna njuta och känna mig trygg.Det är lite obegripligt för mig hur en stor bukoperation ens kan upplevas som att man har kontroll.
För mig - och då har jag hög smärttröskel - tog det fyra veckor att komma igång så pass att jag tog min första lilla rastningspromenad med hunden jag hade då. Runt kvarteret, på mycket vingliga ben. Det är inte min idé om kontroll över min kropp.
Nja, det är knappast en resursfråga.Bådeock handlar det om antar jag men det vet de inom den professionen bättre. Skulle det enbart handla om vad som är bäst för barnet skulle de väl i princip aldrig bevilja ett planerat snitt utan medicinsk motivering men det gör de ju? Sen är ju riskerna för barnet med ett kejsarsnitt idag oerhört mycket lägre än för bara ett tiotal år sedan.
De fokuserar nog en del på vad som är "bäst" för kvinnan också, återhämtning, risk för långsiktiga skador mm.
Nja, det är knappast en resursfråga.
Att barnets bästa står i centrum motsägs inte av att annat också vägs in i bedömningen, tycker jag. Stark förlossningsrädsla kan säkert vara en faktor att väga in.
Andelen snitt ökar i Sverige och var för ett par år sedan drygt 17%, visar en snabb googling. Ökningen förklaras bl a med att förstföderskorna blivit äldre och atf BMI ökat.
Nope, det var som sagt bara en snabbgoogling.Har du hittat om de har någon statistik för fördelningen inom de snitten? Dvs. hur stor andel som är urakuta, akuta, planerade pga. medicinsk orsak och planerade pga. ej medicinsk orsak? Det intressanta ur TS frågeställning är ju hur den andel som görs utan "medicinsk orsak" förändras. Jag gissar att den har gått upp en del de senaste 10-20 åren men kan ha helt fel.
Fast det har nog inte ifrågasatts. Vad vi pratade om var ju huruvida ekonomi låg bakom att vaginalt är förstahandsalternativ.Angående kostnaden för kejsarsnitt vs vaginal förlossning så är kejsarsnitt ungefär dubbelt så dyrt, ca 52 tkr per vårdkontakt medan vaginal förlossning kostar ca 26 tkr/vårdkontakt. Detta är snittet för alla rapporterande sjukhus till SKLs KPP databas.
Fast det har nog inte ifrågasatts. Vad vi pratade om var ju huruvida ekonomi låg bakom att vaginalt är förstahandsalternativ.
Kan man inte tänka sig att snitten ökat för att man under sista åren börjat prata om alla förlossningsskador? Sånt var det väldigt tyst om för några år sedan. Hur kvinnors underliv slits sönder och heller inte får någon direkt vård för det.
Tror inte det bara är pengar och resurser som styr utan även att män i vården vill undvika att skära i friska människor. Det är en operation trots allt. Sedan tror jag det finns en rädsla för att inte få plats på BB i storstadsregioner. En rädsla för att föda hemma eller i en taxi. Ett planerat snitt är planerat. Men jag är kluven till om det verkligen är rätt att försöka övertala kvinnor med förlossningsrädsla att föda vanligt. Ex en tidigare komplicerad förlossning måste få vara en anledning. Det måste finnas en trygghet för dessa kvinnor att våga skaffa ett barn till. Ska man då gå en våga föda kurs när man tidigare lovats kejsarsnitt. En annan orsak till att snitt en ökar tror jag är att förstföderskor blir allt äldre.
Detaljstyra går inte men ibland finns en valmöjlighet. Visst går det mode i kejsarsnitt. Att försöka "bevara" kroppen och att vaginal förlossning eller även ammning för den delen är något omodernt som vi inte behöver göra.Sen är det mode i det också. I USA föds 32 (!!) % a alla barn genom snitt. Vi är väldigt influerade av amerikansk kultur. Många följer instagram, bloggar och tv-serier där snitt är det enda alternativet, en vaginal födsel finns inte ens på kartan.
Jag förstår båda lägren. Å ena sidan har det ju faktiskt uppdagats att förlossningsskador inte har tagits på allvar, att många kvinnor lidit i tysthet, att kvinnor som haft problem känt sig "gnälliga" och inte blivit tagna på allvar för sina "kvinnoproblem" när de sökt sig till vården osv. Och det behövs en förändring på synsättet på sjuka kvinnor, absolut!
Men sen finns det å andra ingen annan del av vården där man ska in och detaljstyra. Ingen går för att operera in en pacemaker och har synpunkter på hur det ska göras, utan man litar på sin kirurg och utgår från att det görs på det bästa sättet, rent medicinskt.