Men
@Sporthorse det finns väl ingen som förnekar att skador vid förlossning kan ske eller förskönar vaginal förlossning utan snarare är det så att vad man är mest rädd för är olika saker.
Inte riktat till dig nu Sporthorse.
Förlossningsrädsla har alltid funnits i alla tider och på varenda kontinent. Vad man är mest rädd för varierar dock. En är mest rädd för snitt, andra för att gå sönder vid en vaginal förlossning, för att göra bort sig vid förlossningen, för att kroppen ska förändras, för att de själva eller barnet ska dö och det, att dö i barnsäng är fortfarande en realitet i många länder även om vi på det planet har kommit långt i Sverige. Det finns tusen olika saker man kan vara rädd för och det är inget konstigt. Det är nog få kvinnor som är totalt orädda inför tanken på att föda barn men vilken rädsla som är störst varierar och såklart även hur stor rädslan är. Börjar man skrapa på ytan hos äldre generationer så kommer historier fram om helt vidriga förlossningar och helt förståeliga förlossningsrädslor. Rädsla för att ens ha ett samliv eftersom det kunde resultera i ytterligare en graviditet och förlossning var inte ovanlig förr. En kvinna jag känner har sju barn, första född på 40-talet. När hennes barnbarn skulle föda sitt första barn uttryckte hon sig på ett sätt som gjorde att jag förstod att de sju barnen hade inte kommit till världen på något enkelt och smidigt sätt. Hon blev tidigt änka och även om sorgen var stor så innebar det att hon slapp föda fler barn. Hon levde ensam resten av sitt liv.
Kvinnor har äntligen fått en röst nu, det är ett stort steg att förlossningsvården har fått fokus på sig. Bara då för 29 år sedan när jag fick mitt första barn ansågs bedövning utöver möjligtvis lustgas som något svaga tog till även från barnmorskornas håll på det bb jag födde. Min första förlossning höll på i 78 timmar. De ändrade till och med inskrivningsdatum i journalen i efterhand, kanske för att det inte skulle se så illa ut i statistiken eller kanske för att en förlossning inte får pågå så länge. Det är fullkomligt vansinnigt att en förlossning ska pågå så länge och de borde såklart snittat istället. Nu utsatte de både mig och mitt barn för enorma risker genom att varken ha koll på tiden förlossningen hade pågått, inte titta till oss eller ens komma in när vi ringde på klockan och jag kan bara tacka min lyckliga stjärna (och en fantastisk barnmorska som när hon gick på sitt pass blev helt förfärad över det faktum att jag hade hållt på så länge, hon räddade verkligen livet på mitt barn) för att vi inte strök med och att barnet inte fick några större men av förlossningen. För att de överhuvudtaget lyckades återuppliva barnet. Det här var på nittiotalets babyboom och förlossningsvården stod helt handfallen inför den stora mängden barn som föddes. När mitt barn föddes i maj hade det redan fötts fler barn på bb där än vad det brukade födas på ett helt år.
När en bekant födde barn för 17 år sedan på samma bb var frågan mer vad hon ville ha, förlossningsbrev var självklart och så snart hon kom till bb var frågan om de skulle sätta ryggbedövning och det fanns alltid någon till hands. Där och då fick jag faktiskt hopp om en bättre förlossningsvård. Så bra var det ju inte.
Att just viljan att få planerat snitt ökar har nog lika många orsaker som kvinnor men en gemensam orsak tror jag är obehagskänslan av att inte veta hur det kommer bli, när det kommer bli och var och att endel helt enkelt ser en operation som en bättre väg än att föda vaginalt. Vi är numera så vana vid att kunna planera allt i våra liv men när det kommer till graviditet, att ens bli gravid, och förlossning är vi lika utelämnade som alltid och bara det faktumet skrämmer väldigt många.
Jag hoppas att fokuset hamnar rätt när förlossningsvården planeras framöver. Att det inte sitter några höhö-gubbar som anser att kvinnor har i alla tider fött barn och hur löjligt det är och hur upphausat det är runt förlossningen. Att föda barn är det farligaste man kan göra i modern tid och självklart ska förlossningsvården spegla det. Det är fullkomligt orimligt att inte veta om man ens får plats på närmaste bb eller om personalen kommer ha tid med en. Självklart ska man kunna känna sig trygg i ett av de mest utelämnade tillfällena i livet. Man ska få den information man behöver och man ska få den vård man behöver. Vill man hellre ha snitt efter att ha fått den informationen så ska det inte vara några problem precis som det inte ska vara några problem att få det mitt i om man känner att man inte fixar mer och det utan något snittkontrakt. Bara ordet är helt vansinnigt för det borde vara så självklart att kvinnan själv är den som har rätt att sätta stopp. Vi lever i en välfärdsstat. Kvinnor som föder barn ska självklart kunna göra det tryggt och säkert. Vi betalar ett högt pris nog ändå både fysiskt och psykiskt.