TS skrev i första inlägget: -"Jag vill gå hundkurser för att få en lydig hund som funkar i olika situationer. Kantarellsök verkar trevligt, lika så andra typer av sök och spår. Men eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av hundgrenar så skulle jag även vilja testa lydnad, agility och rallylydnad och kanske rikta in mig på något av dessa istället. "
Alltså en nybörjare som är nyfiken på det här med hundträning, men inte vet vad hen vill satsa på, eller hur mycket. Dessutom har TS häst, hur mycket tid och ork kommer det att finnas för hundträning? TS kanske blir jätteintresserad och villig att lägga det mesta av den lediga tiden på hunden. Eller så blir det hästen/jobbet/livet som går före, och intensiv hundträning får stå tillbaka.
Fast samtidigt så ska ju hunden motioneras med hästen och de dagar den inte gör det ska den få 1-2 h långpromenad + mental träning och rastningar. Jag kan nog ärligt säga att min brukshund i snitt får ungefär det.
Inte att förringa brukshundars kapacitet eller så, men en rejäl ridtur i varierande tempo + mental träning och att följa med lite överallt tycker jag ändå gör en ganska nöjd hund, speciellt om man kollar på typ kelpie och kh collie.
Då tycker jag det är viktigare att de 1-3 ggr i veckan får bli riktigt ordentligt trötta än att man håller sig till något minimum om dagen. Sas.
Men det är nog bara TS som kan svara på hur mycket och hur hårt hästen rids, hur mycket tid som ska läggas på hundens mentala träning och vad hunden gör i övrig tid på dygnet. Det gör ju också skillnad om hunden är med mycket och utsätts för en del intryck under dagen eller om man sitter inne för det mesta.