R
Raderad medlem 94602
KH collie, hoffe,mudi ?
Hoffe är nog inte rätt här. Intensiv brukshund. Kan ha en hel del skärpa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KH collie, hoffe,mudi ?
jag upplever inte alls att kelpien (inte working kelpie) har så stor motor som du antyder. Jag har trots allt tränat med en hel del som har kelpie och tävlar på hög nivå.Arbetsnarkoman av stora mått, vet inte om jag rekommenderar kelpie som första hund. Visst kan rätt person funka med kelpie som första hund men man ska absolut veta vad man ger sig in i. Dessutom kräver kelpien mycket träning. Vill man träna hund mycket med en hund med stoooor motor och stora krav på att få jobba så är kelpien rätt hund. Den kommer säkerligen vara med på det allra mesta TS vill göra och lite till.
jag upplever inte alls att kelpien (inte working kelpie) har så stor motor som du antyder. Jag har trots allt tränat med en hel del som har kelpie och tävlar på hög nivå.
Inte speciellt mycket jakt heller. Rätt bekväma hundar att ha så länge de aktiveras (vilket TS tänker göra). Bra att ha med på ridtur också.
Det är min erfarenhet av @Milosari hundar med.jag upplever inte alls att kelpien (inte working kelpie) har så stor motor som du antyder. Jag har trots allt tränat med en hel del som har kelpie och tävlar på hög nivå.
Inte speciellt mycket jakt heller. Rätt bekväma hundar att ha så länge de aktiveras (vilket TS tänker göra). Bra att ha med på ridtur också.
Nu skulle TS också ha sin hund för att träna spår och sök. Eller eventuellt agility, lydnad etc. Kanske ska du läsa huvudinlägget?Jag känner några kelpies och bekväma hundar är väl inte det jag förknippar de med. Snarare är de riktigt bra hundar att ha om man vill träna mycket. Även för tävling då de ofta kan konkurrera bra i de flesta grenar. Enbart långa promenader räcker inte. De måste få jobba med huvudet.
Det är min erfarenhet av @Milosari hundar med.
Nu skulle TS också ha sin hund för att träna spår och sök. Eller eventuellt agility, lydnad etc. Kanske ska du läsa huvudinlägget?
Ja det klarar kelpie utan problem. Jag vet inte vad du har för urval för stooor arbetslust. Jag antar att mina bruksmallar klassificerar sig inom detta. Enligt min mening har de större aktiveringsbehov än de flesta kelpie och de kan utan problem vila ett par dagar utan att riva huset.Där står också att den inte ska riva lägenheten om man är sjuk och inte kan aktivera den några dagar. Det tolkar jag som att det ska vara en hund som kan vara med på det mesta men som lika gärna kan ha några lugna dagar utan aktivering.
De verkar ju överlag tämligen enkla så länge de får jobba lite.Jag håller med om jaktbiten. De har oftast inte så mycket jakt i sig.
De verkar ju överlag tämligen enkla så länge de får jobba lite.
Angående kelpie så tror jag problemet mer blir att få tag på en valp med de förutsättningarna, än att en kelpie inte skulle passa in i det livet.
Jag uppfattar det som att efterfrågan på kelpievalpar är betydligt större än tillgången, och när uppfödaren har många spekulanter så väljer man hellre någon som satsar på bruksprov och tävling.
Jag känner några kelpies och bekväma hundar är väl inte det jag förknippar de med. Snarare är de riktigt bra hundar att ha om man vill träna mycket. Även för tävling då de ofta kan konkurrera bra i de flesta grenar. Enbart långa promenader räcker inte. De måste få jobba med huvudet.
Fast hunden ska ju tränas mentalt också verkar det ju som?
Japp. De måste få jobba, annars blir de olyckliga. Men inte ens då blir de särskilt svåra att hantera.Det är min erfarenhet av @Milosari hundar med.
Där står också att den inte ska riva lägenheten om man är sjuk och inte kan aktivera den några dagar. Det tolkar jag som att det ska vara en hund som kan vara med på det mesta men som lika gärna kan ha några lugna dagar utan aktivering.
Sen skrev jag inte att det inte skulle funka eller passa. Jag ville bara förklara lite mer om rasen än vad du gjorde när du bara skrev kelpie. Det kanske passar TS alldeles utmärkt med en kelpie. Jag känner inte TS. Men kelpien är en aktiv ras som behöver få jobba. Generellt sett behöver kelpien aktiveras (fysiskt och mentalt) mer än genomsnittshunden.