• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare AlexS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 125
A

AlexS

Hejsan!

Jag inser att det säkert finns hundratals trådar om detta men jag skriver ändå med hopp om individuella tips =)

Jag och min sambo har bestämt oss för att utöka familjen med en hund, men har kört fast lite i rasletandet.

Vi bor i ganska stor lägenhet inne i stan. Skulle gärna ha en ganska stor hund men inser att en sådan säkert kräver mer utrymme än vad vi kan erbjuda, så en medelstor letar vi efter. Båda har lite "egenhund-vana", (jag hade en hund i familjen och även min sambo). Är ute i stallet 4-5 dagar i veckan där hunden är mer än välkommen. Vi kommer givetvis arbeta med lydnad och miljöträning men det är nog en sällskapshund vi söker. Gärna en med ganska lite jaktinstinkter då jag vill kunna ha hunden lös när jag är ute och rider.

Jag har varit väldigt inne på amstaff, engelsk staff, pincher men jag har fått så väldigt många svar om att dessa är svåra hundar. Hade själv en boxer när jag var yngre och han var väldigt krävande men det gick ju att få fason på honom med en massa träning... och träningstid är definitivt något jag vill och kan lägga ner på hunden. Några förslag?

Väldigt lång beskrivning ser jag nu... hoppas någon orkar läsa:D

Alexandra

Sv: Rastips?

Jag har en amstaff och lever precis som du.
Han är extremt lätt att ha med att göra, när det gäller allt!!
Lite envis emellanåt men världens härligaste hund!

Jag skulle utan tvekan skaffa en till :love:

Om man kan få fason på en boxer och har insett att det är träning som är vägen dit, så skulle jag tro att man även är erfaren och kunnig nog att även få ordning på en amstaff, staffe eller pinscher. Dock kräver en amstaff att man är medveten om vad man har i kopplet.

Annars är ju dalmatiner hundar som ursprungligen avlades fram för att springa bredvid häst? Rodhesian ridgeback är också trevliga hundar och kanske snäppet mer... sansade (?) än staffarna. Jag tror inte någon av dem kan sägas ha mer jaktinstinkter än pinscher.

Utgår ifrån att ni då föredrar korthåriga hundar.

Tack! Då låter det som att jag inte ska sätta dessa hundar åt sidan än, en amstaff har alltid varit lite av en dröm. Det är ju en hel djungel av hundraser där ute! Rodhesian har jag kikat lite på, verkar som en väldigt trevlig hund och är dom mer sansade så kanske dem är något att titta närmare på. Hur är Dobermann? De är i mina ögon bland de vackraste hundraserna som finns!

Dobermann har jag förstått är en ras som tyvärr blivit allt sämre rent mentalt, det ska tydligen vara mycket svårt att få tag på en mentalt stabil sådan. Men jag håller med om att de kan vara rysligt snygga... Jag skulle dock hellre gå på pinscher faktiskt.

Sen tänkte jag bara inflika också att om du planerar att kunna hunden mycket lös, på ridturer och ute, så är det enklare om det är en ras som inte "skrämmer" folk. En lös amstaff eller dobermann kan framkalla ordentliga reaktioner även om den är lydig. Det finns också större risker om man möter andra hundar med en lös amstaff själv.
Är det något man är medveten om och är villig att anpassa sig efter så behöver det inte vara ett problem, men ändå något att kanske tänka lite på.

Jag har en amstaff/staffe tik på 2 år, och en staffetik som är 15 veckor. Jag bor i lägenhet och har häst inackorderad på en ridskola.
Har aldrig ångrat mig över mitt val av hund! Staffe är en jättebra ras om man vill ha en aktiv hund, som är lättskött, tillgiven och snäll vid barn.
De kräver ju en del motion och lite mental stimulans men inte mer än man rer ut som "vanlig svensson" (då menar jag en person som kanske jobbar heltid, har barn, häst).
Och det härligaste tycker ju jag är att de är så otroligt tillgivna och människokära. Kvällarna i soffan innebär alltid mycket mys, med två staffar som ligger mer på mig än bredvid ;) Dock är det ingen hund man ska ska skaffa om man vill ha mycket egentid, för när man är hemma då får man räkna med att ha en hund i hasorna nästan hela tiden!
Sedan kan det ju ta en stund att lära dom att vara själva hemma, då de är så pass sociala. Men jag tycker det har funkat bra ändå, bara man börjar med korta stunder (vilket man gör med vilken annan ras som helst också).

Sedan är det klart att det finns fördomar, och rädda människor. I stallet där jag har min häst rider det många barn och mina hundar brukar vara med. De får oftast sitta uppbundna utanför boxen och en del föräldrar backar (tyvärr) och vill inte låta barnet hälsa, och det får man respektera. Men jag försöker alltid förklara att de är snälla och jätteglada i barn och då får barnen hälsa och förhoppningsvis har föräldern ändrat inställning något.
Folk som byter sida när jag kommer och går har jag varit med om också (dock mindre nu när jag har en lite gullig valp också, hehe..).

I den lilla stad där jag bor finns det tyvärr några som har amstaff som egentligen inte ska ha hund (tex folk med missbrukarproblem) och det späder ju på det dåliga ryktet. Trots det har jag faktiskt aldrig varit med om att någon av dom hundarna skulle vara aggresiva eller dumma när jag möter eller hälsar på dom.

Mina hundar har fått träffa många andra hundar redan från början och det har aldrig varit några problem.

Det första "problem" jag har stött på med min tvååriga tik har blivit nu när en schäfer har flyttat in till området. Den skäller hela tiden, när det går förbi utanför fönstret, när den möter andra hundar, andra människor.
Och min hund hatar den verkligen. Då har jag för första gången sett "kampbeteendet" hos henne, då hon morrar, skakar och börjar tugga fradga när hon ser den.
Häromdagen blev vi utskällda när vi mötte den, och jag fick verkligen hålla i kopplet då min hund verkligen hade "mord i blicken" och ville fram till den.

Det är verkligen jättetråkigt, för jag har aldrig sett det beteendet innan. Detta är något vi försöker jobba på.

Hur som helst, nu blev det långt det här, så rekomenderar jag både amstaff och staffe varmt! Lycka till med hundköp :)

Inne i stan får nog hunden vara kopplad, lite för rädd för att andra hundar ska hoppa på min (blivande :D) hund. Fast det kan iof hända även i koppel men det känns ju iallafall som att jag har gjort min del då.. Dock är det ju svårt att koppla under ridturer... Också väldigt värt att tänka på, det är ju inte jättekul att skrämma folk som är ute på en mysig promenad i skogen! Tack!

Att många människor hyser agg/är rädda för sk. kamphundsraser har jag förstått. Det är väl något jag får leva med om jag väljer en sådan hund.

Jag har lite att fundera på... Tusen tack för hjälpsamma svar alla!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 496
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 727
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 350
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 545
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka