Sv: Rasfunderingar
Hur är de mentalt? Har träffat några som inte varit så trevliga mot andra hundar och även verkat reserverade mot människor. Har även träffat ett par som varit trevliga mot mig, men vet inte hur de är mot andra hundar.
Impa som individ är helt otroligt trevlig mot alla människor! Hon funkar med alla, är inte rädd för något, och är gärna med husse på jobb, Han bygger hus... Då har hon hörselkåpor och har bilen som hundkoja, men kommer och går som hon vill.
Däremot gillar hon inte valpar... Tror att hon är rädd för dom, Går till skenattack, men har aldrig skadat någon.
På hundkursen finns en BC tik som hon inte gillar, det är ömsesidigt
Men det är inte några bekymmer att ha dom ihop, de är ju vi ägare som bestämmer.
Annars funkar hon ihop med alla!
Hon har hundlucka, och har aldrig smitit från gården, hon är alltid med mej i stallet, och vallar inte hästarna, men har god koll....
Vi har aldrig uppfostrar henne, hon var född färdig. Lyder minsta vink, och har noll jaktinstinkt.
Katter är hon rädd...
Ett tag drömde jag om att utbilda mej innom vården, så att hon kunde bli vårdhund med mej. Hon tar gärna till sig folk som är lite annorlunda.
MEN... hon vill inte vara ensam. Vi har nog tränat dåligt, hon är så lätt att ha med var vi än är, så ensamhetsträningen har inte varit så viktig
Att lämna henne hemma ett par timmar är helt okey, hon sitter bara i fönstret och väntar. Men när vi kommer hem är hon helt slut... Och man ser att hon haft det jobbigt.
Så oftast har vi henne med, eller skaffar en hundvakt. Inga problem med det, eftersom hon gillar alla människor.
Hur rastypisk hon är vet jag faktiskt inte
Jag har bara träffat ett par tre shappisar, och dom har varit trevliga allihopa!
Efter att ha haft lapphund, bichon frise och tax måste jag säga att schappisen är den klart trevligaste
* Jenny *