Rasfunderingar

Fanzia

Trådstartare
Golden retriever är verkligen min ras, men jag är riktigt sugen på att ha en till ras. Kloka bukefalister kanske kan hjälpa mig i rasdjungeln. Jag har några raser jag funderar på, men tänkte vänta lite med att avslöja dem så ni inte låser fast er vid just dem utan att jag kanske kan få lite andra tips. Kommer inte skaffa någon mer hund på 1-2 år minst, men vill vara ute i tid så jag hinner läsa på om rasen och om olika linjer.

Krav/önskemål
* Ej större aktiveringskrav än mina golden har. Den kommer få samma aktivering (eller något mindre om den inte är lika intresserad).

* Ingen avancerad pälsvård. Gillar heller inte strävhåriga raser (men de har ju ofta rejält med pälsvård så...). Vill kunna hålla hunden i utställningskondition på ett lätt sätt. Borstning och kanske klippa lite på en svans eller runt tassar är ok.

* Storlek max 15 kg gärna mindre.

* Ska helst älska "allt och alla".

* Nyfiken och glad ras. Inte en ras där de flesta dras med massa rädslor eller liknande.

* Helst inte skälla galet mycket. Det är ok att skälla när det plingar på dörren eller om en obehörig kliver in i "reviret". Lite boff vid lek är helt ok, men inte skällande hela varvet runt när man kör agility exempelvis.

* Lätt att ha lös. Jag har mina hundar mycket lösa och vill kunna göra så även med en liten.

* Frisk ras. Det får gärna finnas hälsoprogram det tyder på en aktiv och förutseende rasklubb, men lätta valpningar, inga andningsproblem mm mm.

Ska bli jättespännande att se om ni kommer med några andra förslag än de jag själv tänker på. :)

Sv: Rasfunderingar

Jag säger spontant King Charles Cavalier. Min kompis hade i princip samma krav/önskemål som du, och fastnade till slut för dessa. Hon har nu en underbar ungtik. Viktigt att hitta friska linjer bara.

Faller väl bort direkt eftersom TS vill ha en frisk ras? Verkar finnas hälsoproblem typ i alla linjer på Cavalier.

Cavalieren hade kanske passat om det inte vore för hälsan. Så tyvärr.

Någon av Springer Spaniels kanske? Kan dock inget om hur mycket pälsvård det krävs om man vill ställa ut, men de borde väl passa in på kraven annars. Brukar ju älska allt och alla, inte vara särskilt skälliga, samma aktivitetsnivå som en Golden skulle jag säga och relativt friska ändå!

Sen finns även Pinscher (mellan varianten). Dock tror jag inte att de "älskar allt och alla" liknande en golden eller labbe. Verkar inte alls vara samma "skällnivå" på de som på dvärgpinschrarna.

Senast ändrad:

Det var ett bra förslag. Är dock lite rädd för hur de kan vara mot andra hundar. Men de är väldigt charmiga och trevliga mot människor.

Någon av Springer Spaniels kanske? Kan dock inget om hur mycket pälsvård det krävs om man vill ställa ut, men de borde väl passa in på kraven annars. Brukar ju älska allt och alla, inte vara särskilt skälliga, samma aktivitetsnivå som en Golden skulle jag säga och relativt friska ändå!

Sen finns även Pinscher (mellan varianten). Dock tror jag inte att de "älskar allt och alla" liknande en golden eller labbe. Verkar inte alls vara samma "skällnivå" på de som på dvärgpinschrarna.

Springer spanielsarna (eller hur det nu kan stavas om de är flera :laugh:) väger väl mer än 15 kg va? Annars är det trevliga hundar.

Pinscher kan jag inte tillräckligt om. Någon som kan om dem får gärna berätta mer om ifall de passar in på mina önskemål.

Ja du, jag är inte den bästa på att gissa vikt ;) Men en liten welsh-tik kan nog ligga runt 15 kg? :)

Det allra första jag tänkte på var mellanpudel. Men där har du ju inte direkt lite jobb om du vill ställa ut, så de går nog fet bort ;)

Basenji, släthårig Foxterrier, Whippet, Italiensk Vinthund är några andra jag kom på bara sådär. Men de flesta av de raserna är nog mer reserverade än älskar allt och alla. Kan du tänka dig små hundar, alltså under 10 kg också? :)

Schapendoes:love:

Det ser ut som om dom behöver mycket pälsvård, men i alla fall min räcker det med några tag med borsten varje vecka. :)

*Jenny*

min pappa har en phalene, tycker den stämmer in väl på vad du letar efter. Även om den är liten på jorden tar den iof större plats än en 15 kilos hund rent personlighetsmässigt. Jag är iof inte speciellt insatt i hur det ser ut med sjukdomsarbetet. Sånt är jag inte så insatt i

Jag är en sann retriever älskare och har 2 jaktlabbar:love:
Precis som du planerar jag för en hund till och velade runt länge, sedan träffade jag kompisens staffar!! Oh herregud!!! Jag blev kär:love:
Tiken till min blivande valp är underbar och om allt går som det ska är jag valpägare om 1-1,5år!!
Helt underbara roliga vovvar. Lagom stora, minimal pälsvård och ett härligt sätt.
En sån blir efterträdare till gammelman som är 10år nu.

/LL

De skäller väl rätt mycket?

Kl
Schipperke verkar bli allt mer populära, verkar fungera bra till träning också :) vet dock inget mer om rasen än att jag sett några exemplar på brukshundsklubbar.

Mops passar på alla kriterier utom att de andas hörbart. Det är inte svårt att få tag i en frisk mops, och de blir ofta riktigt gamla. De älskar människor och hundar, är lätta att ha lösa, ingen pälsvård (utom att dammsuga upp hår från golvet), glada, orädda, käcka och smarta. Helt enkelt väldigt lättsamma hundar, som ändå är väldigt roliga att ha att göra med.

De skäller väl rätt mycket?

Inte min, bara om det knackar på dörren eller om är lös ute och det springer en katt framför henne ;)

Många har denna uppfattningen om lapphundarna. Spetsar överlag är pratsamma i lek osv. Inte nödvändigtvis behöver det betyda att dom skäller. Men jo, jag har träffat många skälliga lapphundar men då har det snarare berott på att ägarna inte sagt till dom att hålla tyst.

Mops va jag helt inne på till mej själv förut, men det är surt med alla problem och sjukdomar.. Annars är de ju så söta och roliga!

/LL

Ja du, jag är inte den bästa på att gissa vikt ;) Men en liten welsh-tik kan nog ligga runt 15 kg? :)

Det allra första jag tänkte på var mellanpudel. Men där har du ju inte direkt lite jobb om du vill ställa ut, så de går nog fet bort ;)

Kan kanske finnas någon liten tik som väger så lite, men de flesta väger nog mer. Men jag är heller inte så bra på att gissa vikt. :D

Ja bortsett från pälsvården så stämmer mellanpudel rätt bra. Men jag vill som sagt kunna ställa ut och då är det liiite svårt med en pudel. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 872
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 901
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 700
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 307
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈