Radiotjänst har skickat räkning

En vän vars TV gick sönder så den stod i förrådet fick höra att hon får återkomma när hon har kastat den, hon måste betala tills dess.
Men det stämmer inte.

6 §
Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som

4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid
efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den
avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).

Källa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ling/Lag-198941-om-finansiering-_sfs-1989-41/

Så där hade den personen på RT fel.

De kan ju inte på fullaste allvar mena att de har laglig rätt att kliva in på privat mark och spionera på folks tillhörigheter genom deras fönster, och sedan använda eventuella observationer som bevis för att kräva folk på pengar.
Jag tror faktiskt att de får just det.
Men jag skall kolla i lagarna.

Jodå det står i samma lag.
Och jag är övertygad om att det finns prövade fall så att RT har prejudikat på vad de kan göra.

Så blev det hör i Finland. Sjukt bättre. Det kallas medieavgift. Alla har tillgång till olika medier och därmed ska avgiften betalas eftersom alla betalar blir avgiften mycket billigare. Jag är nöjd.
Det blir nog så här också med tiden.
Men för de allra flesta så är TV-avgiften faktiskt en totalt ointressant fråga.
Vi t.ex. både tittar och betalar och är nöjda med det.

Jag anser att de skulle ha kickats direkt, jobbar man med något sådant så måste man hänga med i den tekniska utvecklingen. Det är inte enda exemplet på hur de felspenderade pengar.
Men det är en annan fråga.
Där så handlar det om att uppdraget sköts dåligt.
Del av det hela är ju att leverera så mycket som möjligt för pengarna.

Men det där förekommer ju även i andra gamla företag med många anställda.

Jag betalar inte TV-licens, till stor del eftersom det helt enkelt är för dyrt som student. Jag har ingen TV men hade gärna haft om det vore till en rimlig kostnad. Tack och lov har jag hittills klarat mig undan med ett par mindre trevliga samtal från RT och sluppit fula fakturor.

Jag anser att TV-licensen borde vara inkomstbaserad och obligatorisk för alla. Det måste ju kosta bra mycket pengar att köra den indrivningscirkus som finns idag? Pengar som kunde spenderas bättre.
Utöver det borde det finnas bättre möjligheter att påverka utbudet genom att kunna önska/rösta på program/filmer att köpa/spela in.
Och svtplay borde utökas överlag.

Himmel! För det första är det inte radiotjänst som producerar public service, det är Svt och SR som gör och jag betvivlar att du har koll på utbudet - för det ska du veta - det är ett fantastiskt utbud som serveras under parasollet public service i sverige! Jag använder mig av svtplay och det är en guldgruva! Helt fantastiskt vilken service detta är.
Radiotjänst är indrivarna, de som jagar in kulorna. Inget annat.

Sen har du fel angående övergången till digital teknik. Digitalt material har inte skickats iväg för att göras analogt för att bearbetas för att sedan bordas digitalt! Var i helaste friden har du fått det från? Jag sitter just nu på en lokalredaktion på svt och när jag läste upp det du skrivit gapflabbade hela redaktionen - det är ett helt gäng här som verkligen vill veta var och när detta skedde! :eek:

Sen kan jag hålla med om att det i svts korridorer har vandrat gamla bakåtsträvare precis som det gör i alla yrken och arbetsplatser - förändring är för visssa individer mer traumatiskt än för andra - titta bara här på buke så snart Gunnar pillar med något i kontrollrummet - poff så är det en brinnande tråd under bukehjälpen där folk undrar vad som händer och en del ska aldrig mer sätta sin foooot här på forumet.
Förändringar är jobbiga för alla mer eller mindre, men att Svt skulle komprimera digitalt material till analogt och sen blåsa upp i digital form med vad det innebär i förlust - det måste vara ett tidigt aprilskämt!

Jag tvivlar på att min kompis ljög fast det känns som ett dåligt skämt (jag har själv redigerat film digitalt länge och det har även kompisen även om han inte jobbade med det just då).

Det är var rätt många år sedan kompisen jobbade där, ungefär när det digitala började få större genomslag så jag utgår ifrån att de värsta dinosaurierna har gått i pension nu.

De ringde faktiskt igår. Fick ett samtal från hemligt nummer. Svarade misstänksamt.

Personen i andra änden sa att det inte fanns någon licens på min adress och jag sa att det var helt korrekt. Hon undrade om det var ett misstag eller om jag glömt. Jag sa att man inte behöver licens om man inte har TV.
Då blev hon snorkig och sa att det kunde väl inte hon se att jag inte hade det.
:banghead:

De hör av sig flera gånger om året. Att de orkar.

Visst är det roligt.
Sist de fick tag i mig per telefon, påpekade jag att jag "fortfarande" inte har någon TV. Fick till svar att "ja, vi tror ju på det du säger".
Jag var rätt irriterad och svarade att

"det är det ju tydligt att ni inte gör eftersom ni håller på och ringer".

Detta var ett par år sedan och därefter har jag inte fått fler samtal.

Jag sa precis så till radiotjänst och det gick bra att säga upp ändå, då det inte finns något tv-abonnemang eller liknande in till huset :) Men se vidare svar till iNHALE nedan :rofl:

@iNHALE Oj ja då kanske hon gjorde fel :nailbiting: Jag får helt enkelt byta tillbaka till vanliga datorskärmen :rofl:
Men det är ju egentligen ganska konstigt att det är så, bara för att en person äger en tv så betyder det ju inte att man har några kanaler (jag har liksom inte ens ettan här).

Nej men formuleringen är att man ska betala om man "HAR EN TV-MOTTAGARE". Det handlar inte om hur man använder den...

Fast du måste ju köpa nån slags digitalbox för att kunna titta på TV idag. Finns inte i gamla apparater. Jag har alltså ingen TV-mottagare, men en väldigt stor bildskärm till datorn.

Antagligen vore det bra att koppla TV-avgiften till digitalboxen eller vad det nu är för teknisk apparatur man måste ha för att använda sin TV som en TV.

Om man nu måste ha en TV, menar jag.

En grej jag retar mig på är när de ringer från skyddat nummer och inte presenterar sig, vare sig med namn eller varifrån de ringer, men de är påstridiga som fan över att få veta om jag är jag för att sen fortsätta.

Antar att de lyckas ta många som inte är fokuserade på vem de pratar med när de ringer på det där viset och många skulle kanske lägga på direkt om de presenterade sig, men jag tycker det är fult gjort ändå:mad:

Oj! Vilka rötägg en del har stött på.. Jag har alltid blivit trevligt bemött de få gånger radiotjänst ringt, har aldrig varit något konstigt där. De ställer några enkla frågor med ja och nej svar och sen är det klart. De har alltid presenterat sig och varifrån de ringer.

Däremot telefonförsäljare som säljer suspekta tjänster och säger att de gör de på uppdrag av bland annat Radiotjänst.. Då är jag fan inte trevlig! Blev uppringd av en häromdagen, hen presenterade sig inte och sa inte rakt ut vad hen ringde ifrån. De hade nån slags tjänst som hade med radiotjänst att göra (jag förstod inte alls vad det var, något om att autogiro skulle gå genom dem). Rent och skärt lurendrejeri! Jag blev arg och ville ha namn och organisationsnummer. Då las det på i andra änden..

Ja, men grejen är att radiotjänst så ofta tycks göra fel.
Det är däremot ett problem som bör bemötas.
Om jag råkade ut för att avkrävas avgift för en trasig TV så skulle jag ju skicka en utskrift av lagen till vederbörandes chef.

Men det står också att man måste avanmäla den trasiga eller magasinerade TV-apparaten.

Det tycker inte jag.
Men jag är ju höginkomsttagare utan TV och betalar därmed i dagens läge ingen TV-avgift och ska heller inte betala någon.
Egentligen hade det varit mest rättvist att bara de som tittar på TV betalar, men med den cirkus vi har idag med RT borde det vara lättare att alla betalar.
Sen tror jag att tillgång till bla nyheter för alla gynnar samhället i stort och att det kan motivera att alla får betala. Men jag erkänner att jag är partisk i frågan.

När jag flyttade till sambon, som redan hade betalt sin del till Radiotjänst under typ 10 års tid på samma adress, fick jag en egen faktura från dem.
Tack!

Sambon ringde bara och påpekade att det kanske var lite onödigt att betala två licenser i samma hushåll?
Fick faktiskt den fakturan makulerad utan att betala emellan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig...
Svar
9
· Visningar
585
Senast: Coop
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 459
Senast: Amha
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?