Radiotjänst har skickat räkning

Jag tror att det enda fungerande är att lägga en fast avgift på alla medborgare som dras via skattsedeln och går direkt till typ radiotjänst (utan att passera statsfinanserna, så att oberoendet kan kvarstå), eller nåt annat bolag som fördelar pengarna.
Avgiften bekostar både SVT och Sveriges Radio, som vi alla har tillgång till - men givetvis kan välja om vi vill utnyttja det.

Så blev det hör i Finland. Sjukt bättre. Det kallas medieavgift. Alla har tillgång till olika medier och därmed ska avgiften betalas eftersom alla betalar blir avgiften mycket billigare. Jag är nöjd.

Fast det är inte tittandet du betalar för.

Man betalar för innehav av TV-apparat och/eller TV-box. Har du en apparat - oavsett om den är trasig - så är du skyldig att betala. Står den ute i ett förråd - du är skyldig att betala. Har du fått en TV-box av hyresvärden så är du skyldig att betala.
Jag vet, det är ju därför jag betalar men det känns inte mindre fånigt för det.

Vad skulle hända om man skulle få för sig att polisanmäla ett sånt hot? De kan ju inte på fullaste allvar mena att de har laglig rätt att kliva in på privat mark och spionera på folks tillhörigheter genom deras fönster, och sedan använda eventuella observationer som bevis för att kräva folk på pengar. Jag kan köpa om de knackar på dörren och observerar en TV i bakgrunden när den inneboende öppnar. Men att säga att de varit utanför hans hus, och sett en TV borde väl ändå inte hålla som bevis eftersom sättet detta "bevis" införskaffats på är olagligt, eller?

Jag tänker snarare, hur tusan ska de veta att det är en TV?? Och inte en skärm? TV mottagaren kan man ju enligt tråden ta bort själv.

Så det där med spioneri fungerar inte riktigt längre.

Att man spelar upp program från svt räcker inte, för det mesta finns ju på svtplay iaf, som är tillgängligt för alla online.

Om nu någon skulle tro att radiotjänst är ett företag i kris för att allt färre i internets tidervarv som betalar licens, så tror ni fel.
Det är inte ett vanligt företag utan Public Service är till för att att följa de lagar som vi har i landet om oberoende media.
Uppdraget är alltså att se till att lagarna för TV följs.

Var som tur var inga problem för mig att säga upp, skickade bara ett mail och berättade läget, hade precis betalat räkningen och kom på att jag egentligen inte behövde betala den. Fick tillbaka det jag hade betalat in eftersom man betalar i förskott
Ja precis, hur svårt kan det vara?
Det finns ju en enkel väg ur det hela.

Jag hatar RT och tycker TV-avgiften är en kvarleva från stenåldern. Dessutom producerar de så mycket skit numera som jag inte tycker går under public service så jag ifrågasätter om vi ska ha det ens.

SVT är ett svart hål pengamässigt. Lycka till att få insyn hur pengarna används. För ett antal år sedan jobbade en kompis där på ett kortare projektjobb. Innan var kompisen positivt inställd till public service och licensavgiften. Inte efter.

Ett exempel på pengaförstöring var några gamla uvar som VÄGRADE gå utbildningar för att lära sig ny digital teknik. När de skulle redigera något fick materialet skickas iväg och göras analogt, de redigerade och sedan gjordes det digitalt igen. Det är en svindyr process. Jag anser att de skulle ha kickats direkt, jobbar man med något sådant så måste man hänga med i den tekniska utvecklingen. Det är inte enda exemplet på hur de felspenderade pengar.

Just nu stör jag mig sjukt mycket på att de ringer från dolt nummer. Jag tycker det är oetiskt. Hur som helst har jag slutat svara när någon ringer från dolt nummer.
Ja det är riktigt fult.
Men det är ju bara att låta bli att svara.
Det finns ingen svarsplikt på telefon.

Lyckligtvis förlorade de åtminstone försöket att göra apparater med internetuppkoppling licenspliktiga. Finns inget annat företag som skulle komma på tanken att ta betalt för möjligheten att gå in på deras hemsida oavsett om man väljer att göra det eller inte.
Det är inget vanligt företag.
Det är Public Service och det har faktiskt på alldeles riktigt sina egna lagar.
Här är lagen om avgifter.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ling/Lag-198941-om-finansiering-_sfs-1989-41/

Jag hatar RT och tycker TV-avgiften är en kvarleva från stenåldern. Dessutom producerar de så mycket skit numera som jag inte tycker går under public service så jag ifrågasätter om vi ska ha det ens.

SVT är ett svart hål pengamässigt. Lycka till att få insyn hur pengarna används. För ett antal år sedan jobbade en kompis där på ett kortare projektjobb. Innan var kompisen positivt inställd till public service och licensavgiften. Inte efter.

Ett exempel på pengaförstöring var några gamla uvar som VÄGRADE gå utbildningar för att lära sig ny digital teknik. När de skulle redigera något fick materialet skickas iväg och göras analogt, de redigerade och sedan gjordes det digitalt igen. Det är en svindyr process. Jag anser att de skulle ha kickats direkt, jobbar man med något sådant så måste man hänga med i den tekniska utvecklingen. Det är inte enda exemplet på hur de felspenderade pengar.

Himmel! För det första är det inte radiotjänst som producerar public service, det är Svt och SR som gör och jag betvivlar att du har koll på utbudet - för det ska du veta - det är ett fantastiskt utbud som serveras under parasollet public service i sverige! Jag använder mig av svtplay och det är en guldgruva! Helt fantastiskt vilken service detta är.
Radiotjänst är indrivarna, de som jagar in kulorna. Inget annat.

Sen har du fel angående övergången till digital teknik. Digitalt material har inte skickats iväg för att göras analogt för att bearbetas för att sedan bordas digitalt! Var i helaste friden har du fått det från? Jag sitter just nu på en lokalredaktion på svt och när jag läste upp det du skrivit gapflabbade hela redaktionen - det är ett helt gäng här som verkligen vill veta var och när detta skedde! :eek:

Sen kan jag hålla med om att det i svts korridorer har vandrat gamla bakåtsträvare precis som det gör i alla yrken och arbetsplatser - förändring är för visssa individer mer traumatiskt än för andra - titta bara här på buke så snart Gunnar pillar med något i kontrollrummet - poff så är det en brinnande tråd under bukehjälpen där folk undrar vad som händer och en del ska aldrig mer sätta sin foooot här på forumet.
Förändringar är jobbiga för alla mer eller mindre, men att Svt skulle komprimera digitalt material till analogt och sen blåsa upp i digital form med vad det innebär i förlust - det måste vara ett tidigt aprilskämt!

Jamen som det här. Hur jävla idiotiskt är det inte? Jag har blivit upplyst om samma sak: om du har en trasig, icke-fungerande TV som står i källaren så ska du betala. Hur kan nån rättfärdiga nåt sånt? Det är ju så enfaldigt så man häpnar.
Det är politiker och lagråd som har kokat ihop den soppan.
Jag hänvisar till min länk till lagen i fråga.

Jag tror att det enda fungerande är att lägga en fast avgift på alla medborgare som dras via skattsedeln
Jag anser nog att det skall finnas en väg ur det hela.
Men den kanske inte på rätt sätt i dag?
Om jag fick bestämma så skulle den vara inkomstprövad.
Av varianten att alla som lever på CSN eller andra typer av stöd skall slippa betala.
Och så de med en inkomst under existensminimum.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig...
Svar
9
· Visningar
585
Senast: Coop
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 459
Senast: Amha
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV