Radiotjänst har skickat räkning

Jag sa upp radiotjänst när det blev så att man bara måste ha tv-mottagare för att betala. Förut räckte det ju med dator/mobil för att man skulle vara tvungen att betala. Jag har en tv, men inga tv-kanaler, tvn är kopplad till datorn.
Var som tur var inga problem för mig att säga upp, skickade bara ett mail och berättade läget, hade precis betalat räkningen och kom på att jag egentligen inte behövde betala den. Fick tillbaka det jag hade betalat in eftersom man betalar i förskott :up:

Jag sa upp radiotjänst när det blev så att man bara måste ha tv-mottagare för att betala. Förut räckte det ju med dator/mobil för att man skulle vara tvungen att betala. Jag har en tv, men inga tv-kanaler, tvn är kopplad till datorn.
Var som tur var inga problem för mig att säga upp, skickade bara ett mail och berättade läget, hade precis betalat räkningen och kom på att jag egentligen inte behövde betala den. Fick tillbaka det jag hade betalat in eftersom man betalar i förskott :up:

Fast nja, TV är en TV-mottagare, oavsett vad du använder den till. Värt att tänka på ;)

Den agenten måste nog ha varit ny på jobbet. Du ska betala TV-licens även om du använder TVn som skärm till datorn. Står iaf på Radiotjänsts hemsida.

Fast nja, TV är en TV-mottagare, oavsett vad du använder den till. Värt att tänka på ;)
Jag sa precis så till radiotjänst och det gick bra att säga upp ändå, då det inte finns något tv-abonnemang eller liknande in till huset :) Men se vidare svar till iNHALE nedan :rofl:

@iNHALE Oj ja då kanske hon gjorde fel :nailbiting: Jag får helt enkelt byta tillbaka till vanliga datorskärmen :rofl:
Men det är ju egentligen ganska konstigt att det är så, bara för att en person äger en tv så betyder det ju inte att man har några kanaler (jag har liksom inte ens ettan här).

Jag sa precis så till radiotjänst och det gick bra att säga upp ändå, då det inte finns något tv-abonnemang eller liknande in till huset :) Men se vidare svar till iNHALE nedan :rofl:

@iNHALE Oj ja då kanske hon gjorde fel :nailbiting: Jag får helt enkelt byta tillbaka till vanliga datorskärmen :rofl:
Men det är ju egentligen ganska konstigt att det är så, bara för att en person äger en tv så betyder det ju inte att man har några kanaler (jag har liksom inte ens ettan här).

Det ska faktiskt inte spela någon roll. Var alltså tacksam för att de agerade mänskligt och inte paragrafrytteriaktigt :)
Du betalar TV-avgift eftersom du har möjlighet att ta emot sändningarna. Inte att du faktiskt gör det.

När jag precis flyttat tillbaka till Sverige så blev jag rätt fort uppringd av RT. Agenten gjorde väldigt klart för mig att jag måste betala TV-licens oavsett om jag har en 70" TV med 2000 kanaler, eller om jag har en sönderslagen tjock-TV med spräckt bildrör som står i källaren. Så man måste betala oavsett, även om TVn är sönder och inte går att använda.

Apropå att de kollar in genom fönster. För ett par år sedan var det en för mig okänd person som klev in på min uteplats (jag har kompostgaller runt den så antingen måste personen klivit över eller öppnat, det går alltså inte att hamna där av misstag) och tittade in genom fönstren. Först blev jag rädd men sen förbannad så jag ställde mig precis i fönstret och bara glodde tillbaka och då försvann personen. Jag misstänker Radiotjänst :cautious:

Men det är ju urfånigt om man ska betala trots att man inte kan få in någon kanal :banghead:. Liksom man kan ju bo i ett hus där det finns el och man vill kunna kolla på dvd, men inte har varken tv eller internet.

Men det är ju urfånigt om man ska betala trots att man inte kan få in någon kanal :banghead:. Liksom man kan ju bo i ett hus där det finns el och man vill kunna kolla på dvd, men inte har varken tv eller internet.
Ja, jag tycker också att det är riktigt dumt. Men det är ju bara att gilla läget tyvärr :rofl: Tycker det är konstigt att man ska behöva betala för något man inte vill ha eller nyttjar, men jag kan ändå se att det är bra att vi har radio och tv som inte är påverkad av reklam/vem som betalar, så jag är lite kluven.
Samtidigt är det ju helt galet hur de bär sig åt för att få in avgiften!

I torsdags kväll fick min dotter samtal på mobilen från en mycket otrevlig människa som trots att dottern tydligt och klart sa "nej, jag har ingen tv, nej vi har ingen tv i hushållet" (jag stod bredvid och hörde) - så säger människan "då registrerar jag dig på ett tv-innehav från idag och räkning skickas snarast" och sen la han på luren. Min dotter stod bara och gapade.
I fredags ringde hon upp radiotjänst, och jodå, det var anmält tv-innehav men de kunde absolut inte makulera på något sätt, räkning är på väg ut och först då kan hon överklaga och "information om hur överklaga finns på hemsidan"..
Jävla idioter säger jag. Jag är så kokande arg. Jag har under alla år jag haft tv betalat licens, när jag skrotade den trodde de inte på mig och jag har för mig att jag beskrev på centimetern när exakt i vilken container tv:n låg i på returpunkten och att jag hotade med tv-team och janne josefsson och virala facbookinlägg med bilder på mailkonversationen innan de rev mitt "innehav". Nu ska vi behöva kriga igen för att ett miffo till telemarketingförsäljare antar jag tagit till desperata metoder för att uppnå någon jevla kvot eller nåt. Upprörd, jag? Ja.

Polisanmäl dem för bedrägeri, eller t o m säljaren som ringde din dotter.

Lyckligtvis förlorade de åtminstone försöket att göra apparater med internetuppkoppling licenspliktiga. Finns inget annat företag som skulle komma på tanken att ta betalt för möjligheten att gå in på deras hemsida oavsett om man väljer att göra det eller inte.

Kan man inte få in kanaler genom gamla TV-antenner som man hade förr utanför huset ? Jag hade TV1, TV2 och TV4 på så vis.

Jag har ingen TV och har haft mina duster med Radiotjänst genom åren.

Just nu stör jag mig sjukt mycket på att de ringer från dolt nummer. Jag tycker det är oetiskt. Hur som helst har jag slutat svara när någon ringer från dolt nummer.
Jag får ibland samtal från dolt nummer (räddningstjänst bla.) och då går det fram 3 signaler, sen lägger dom på och ringer upp igen. Så fick vi lov att göra när bla. ett callcenter började med dolt nummer och jag svarar aldrig på "okodade" dolda nummer.

Jag tycker att alla ska stödja public service i Sverige, inte bara de som råkar ha en TV. Har i alla år varit för tv-licensen och Radiotjänst men nuförtiden tycker jag att det är crap on a stick faktiskt. Lägg ner skiten.

Man kan ta bort själva mottagaren för signaler, då är det inte längre en tv utan en bildskärm som går utmärkt att använda för att kolla på DVD.

(vi har ingen tv-mottagning där vi bor, grannens träd står ivägen för parabolen vi satte upp för snart 15 år sen och sedan många år gett upp hoppet om. Och den nära nog antika antennen på husets tak måtte ha blåst ur sitt läge i någon av de stora namngivna stormarna, för det går inte längre att få in nån kanal därifrån heller...)

Agenten gjorde väldigt klart för mig att jag måste betala TV-licens oavsett om jag har en 70" TV med 2000 kanaler, eller om jag har en sönderslagen tjock-TV med spräckt bildrör som står i källaren.
Jamen som det här. Hur jävla idiotiskt är det inte? Jag har blivit upplyst om samma sak: om du har en trasig, icke-fungerande TV som står i källaren så ska du betala. Hur kan nån rättfärdiga nåt sånt? Det är ju så enfaldigt så man häpnar.

Jag tycker att alla ska stödja public service i Sverige, inte bara de som råkar ha en TV. Har i alla år varit för tv-licensen och Radiotjänst men nuförtiden tycker jag att det är crap on a stick faktiskt. Lägg ner skiten.
Jag tror att det enda fungerande är att lägga en fast avgift på alla medborgare som dras via skattsedeln och går direkt till typ radiotjänst (utan att passera statsfinanserna, så att oberoendet kan kvarstå), eller nåt annat bolag som fördelar pengarna.
Avgiften bekostar både SVT och Sveriges Radio, som vi alla har tillgång till - men givetvis kan välja om vi vill utnyttja det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig...
Svar
9
· Visningar
585
Senast: Coop
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 459
Senast: Amha
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse