Rädda ryttare!

Sv: Rädda ryttare!

Haha, terapi är bra, får en till att handla i en situation man helst av allt vill bort i från! All "fusk" genomskådas! :p

Skönt att höra att du också skyndat långsamt med ridningen! Jag har ofta fått höra att jag ska klara det där eller det innan en viss tid och det är för stora krav. En gång fick jag höra att innan maj ska jag rida en liten fältävlanstävling. Yeah right, maj om 10 år då eller?! Nu senast fick jag höra ett lite mer realistiskt mål, en ändå för högt för mig. Innan maj ska jag hoppa en bana med hinder på 30-40 cm. Det kommer inte gå, jag vågar ju inte!

Men jag VILL ju. Jag fattar inte hur man kan vilja något man är rädd för? Hur löjligt låter inte det??

!

Ja, tyvärr så är andra som inte förstår mest till hinders. När jag var som mest rädd så fick jag kräva av dottern att respektera det och inte skoja för mycket, driva med mig. (Om inte annat kunde jag hota med att göra henne arvslös om hon ökade farten för mycket när vi var ute tillsammans). Mina mål då kunde bestå i att rida ut själv 6 månader framåt. Fast första målet var att rida ut med någon som gick brevid utan häst. Sedan så red jag ju ut själv några meter i taget..En fälttävlan låter som överkurs fortvarande. Insett och accepterat att jag aldrig kommer att bli sååå modig att jag skulle våga tävla i något alls tror jag.

Fast att man utsätter sig för något man är rädd för tycker jag är ett gott tecken. Är ju ingen konst att vara modig om man inte är rädd! Att vara modig och göra saker man är rädd för ger en självförtroende och också nya upplevelser. Tänk vad lite man skulle fått uppleva om man bara gjort trygga saker i sitt liv! Typ, sett på tv....

Ja, tyvärr så är andra som inte förstår mest till hinders. När jag var som mest rädd så fick jag kräva av dottern att respektera det och inte skoja för mycket, driva med mig. (Om inte annat kunde jag hota med att göra henne arvslös om hon ökade farten för mycket när vi var ute tillsammans). Mina mål då kunde bestå i att rida ut själv 6 månader framåt. Fast första målet var att rida ut med någon som gick brevid utan häst. Sedan så red jag ju ut själv några meter i taget..En fälttävlan låter som överkurs fortvarande. Insett och accepterat att jag aldrig kommer att bli sååå modig att jag skulle våga tävla i något alls tror jag.

Fast att man utsätter sig för något man är rädd för tycker jag är ett gott tecken. Är ju ingen konst att vara modig om man inte är rädd! Att vara modig och göra saker man är rädd för ger en självförtroende och också nya upplevelser. Tänk vad lite man skulle fått uppleva om man bara gjort trygga saker i sitt liv! Typ, sett på tv....

Ja jag har märkt att folk har lite svårt för att ge mig den respekten jag anser mig faktiskt förtjäna som människa. Det kan göra mig jättearg! Som om alla orädda människor vore bättre människor än jag. Men då ÄR jag väl en dålig människa då! :grin:

När jag fick Akima var mitt ena mål att varje gång jag red skulel jag rida några m längre på vägen. Bara så långt som jag kände att hon var lugn på, när hon börjde spänna sig och steppa så vände jag bums, för jag blev så nervös! Tryggare att gå på mark hon var van vid! Men vi kom ju längre, precis som du!

Jag skulle nog inte heller våga tävla i något nånsin! Jag är inte riktigt någon tävlingsmänniska alls faktiskt! Och jag klarar inte av när folk glor på mig :o Jag HATAR det! Blir nervös och gör allt fel när folk vilar ögonen på mig, ser allt jag gör och verkligen har koll. När jag skulle redovisa i skolan så sa jag vid något tillfälle att de kunde vända ryggen emot så jag slapp att de tittade på mig :p

Ja modiga jag red höghuset till häst och känner mig sååå modig och mitt självförtroende är just nu så här:banana::bump:! Det behövde jag! Hur många orädda får sådan glädje när de gör saker de inte är rädda för? Jag till och med ler när jag tänker på det! :)

Vi är modiga, du och jag! Vi är som Nasse, som också gör modiga saker! :idea:

Det går bra :)

Tyvärr :laugh: kan jag inte rida i helgen då sambon jobbar och ingen barnvakt finns heller.
Nästa helg så blir jag tvungen att testa annars lär jag inte våga rida sen när snön försvinner :)

Hej hej igen:D Jodå, allt gick kanon bra... Kamel var så snäll så, jag tog dock det säkra före det osäkra å red hemma på gården:o..vi har ju tur å har ganska stort å dessutom en hel del snö å plumsa i så det var det jag å Kamel gjorde... var jätteskönt att komma upp och underbart att se honom så stabil.... :love::love: ska nu försöka att se till så det inte går 8 veckor till innan jag sätter mig upp...för precis som du säger "syster" är det framtiden jag också får tänka på....
Det jag inte gör nu lär jag inte kunna göra när asfalten är framme:crazy:

Kul att det gick bra! Nu kommer säkert nästa tur att kännas bra oxå, och sen går det på naturligt.
Jag har beställt ny westernsadel som kommer om 2 veckor lagomt till sambons lediga helg, så då kommer jag inte undan.

Härligt... vi tar myrsteg ensam men i universum tillsammans....:p... Ja, faktiskt så ser jag fram emot nästa tur, jag har lovat mig själv att ge det tid, fixar jag inget annat än just gården får det väl bli så... bättre rida på gården än helt strunta i det, jag vet ju att jag tar mig ut sedan när modet och tryggheten kommit tillbaka...:D

Skönt att man inte är ensam. För 3 veckor sen var jag med om en ridolycka, min häst vart rädd och gjorde en tvärvändning, jag ramlade av och landade rätt på min axel som hoppade ur led. Har ramlat av många gånger men aldrig såhär. Efter det känner jag mig osäker,för den smärtan va de värsta jag nånsin vart med om och vill ju förståss inte va med om det igen, men hästar är ju de bästa jag vet. tycker de är så synd om min stackars häst hon behöver ju springa på ordentligt ibland å ha kul men matte är ju för feg. För nu när den har vart ur led en gång så är de ju stor risk att det händer igen om jag faller på den. Helt plötsligt börjar man inse hur faligt det är med hästar och vad tur man har ibland. Förr va man ju lyckligt ovetade på ett sätt vilket va skönt. Sen har man ju inte råd å tid å va sjukskriven heller. Aja de är bara upp igen å träna balans å förtroeende på volten. är de nån annan som har hafft sin axel ur led?

För några år sedan var jag och min foderhäst med om en olycka där hon dog. Efter en tid köpte jag min första egna häst. Efter bara några veckor så upptäcktes det att hon hade en tandskada som krävde operation. Pga av komplikationer tog det nästan ett år innan jag kunde börja rida henne. Hon var nu rädd för allting, blockerade sig fullkomlligt och kastade sig handlöst iväg för att fly. Bl a så skenade hon en gång med mig. Har åkt av och skadat mig ett antal gånger.
Dessutom så varnade en del människor mig för henne pga hennes härstamning, e Phaeton. Jag läste bl a här på Buke att sådana hästar som var efter Phaeton skulle avlivas. Jag blev fullkomligt livrädd för henne!!! Jag drömde mardrömmar om att hon försökte ha ihjäl mig! Försökte jag rida ut så var vi båda så livrädda så vi darrade.
Fick ett tips om att ta ut en kiropraktor och det visade sig att hon hade en hel del låsningar i kroppen. Min egen teori är att de uppkommit i uppvakningsboxen efter operationen.
Efter att hon blivit behandlad och att vi ridit för en tränare som haft en ängels tålamod så har jag nu insett att min häst är underbar och att hon inte har kunnat lita på mig som ledare, jag var ju ett asplöv. Hennes uppförande har varit en reaktion på min rädsla.
Jag har känt mig så dum som inte ens har vågat galoppera på min egen häst. Det kändes underbart att läsa era upplevelser och målsättningar. Vad skönt att jag inte är ensam!!
Mitt mål är att vi ska våga rida ut i skogen plus att våga fatta galopp. Håll tummarna för oss!!

Idag kände jag suget efter hoppning för första gången på hur länge som helst! fick en hoppkick helt plötsligt :eek:
så jag ställde fram ett hinder och ... kom i TRAV och hoppade över det !:eek:
så stolt jag var ! Jag brukar knappt våga komma mot en bom i skritt annars. Men nu utan tvekan så kom jag i trav på direkten!
det kändes magiskt. att äntligen hoppa av glädje :D

Grattis :banana:....du klarade det :bump:............
vad kul :bump:..........nu kan det bara gå framåt.........Visst är det en härlig känsla när man äntligen övervinner bara sådär :)..........

Så nu :bump::bump::bump: övervinner du fler hinder......

Härligt, kul att höra! Bra jobbat! :bow:

Perfekt som du säger om man faktiskt känner sig sugen på att göra det och för stunden inte tycker det är några konstigheter. Så kanske den känslan går att framkalla fler gånger! :)

Idag kände jag suget efter hoppning för första gången på hur länge som helst! fick en hoppkick helt plötsligt :eek:
så jag ställde fram ett hinder och ... kom i TRAV och hoppade över det !:eek:
så stolt jag var ! Jag brukar knappt våga komma mot en bom i skritt annars. Men nu utan tvekan så kom jag i trav på direkten!
det kändes magiskt. att äntligen hoppa av glädje :D

HÄRLIGT....:banana::banana:...det man gjort 1 gång kan man göra 2 gånger:p

För några år sedan var jag och min foderhäst med om en olycka där hon dog. Efter en tid köpte jag min första egna häst. Efter bara några veckor så upptäcktes det att hon hade en tandskada som krävde operation. Pga av komplikationer tog det nästan ett år innan jag kunde börja rida henne. Hon var nu rädd för allting, blockerade sig fullkomlligt och kastade sig handlöst iväg för att fly. Bl a så skenade hon en gång med mig. Har åkt av och skadat mig ett antal gånger.
Dessutom så varnade en del människor mig för henne pga hennes härstamning, e Phaeton. Jag läste bl a här på Buke att sådana hästar som var efter Phaeton skulle avlivas. Jag blev fullkomligt livrädd för henne!!! Jag drömde mardrömmar om att hon försökte ha ihjäl mig! Försökte jag rida ut så var vi båda så livrädda så vi darrade.
Fick ett tips om att ta ut en kiropraktor och det visade sig att hon hade en hel del låsningar i kroppen. Min egen teori är att de uppkommit i uppvakningsboxen efter operationen.
Efter att hon blivit behandlad och att vi ridit för en tränare som haft en ängels tålamod så har jag nu insett att min häst är underbar och att hon inte har kunnat lita på mig som ledare, jag var ju ett asplöv. Hennes uppförande har varit en reaktion på min rädsla.
Jag har känt mig så dum som inte ens har vågat galoppera på min egen häst. Det kändes underbart att läsa era upplevelser och målsättningar. Vad skönt att jag inte är ensam!!
Mitt mål är att vi ska våga rida ut i skogen plus att våga fatta galopp. Håll tummarna för oss!!

Usch, förstår precis att du är rädd efter sådana upplevelser. Rider du ut tillsammans med andra? Det kan ju vara en bra början och släpp galoppen den kommer automatiskt när du känner dig mera trygg. Låt hästen galoppera i löslongering/longering/hagen så länge och känn att du har kontrollen i skritt och trav så både du och hästen känner er trygga med varandra först.

jaa jag är jätteglad :D:bow:
får väl se hur det kommer gå idag. Jag ska rida ut i skogen Själv idag för första gången på evigheters evigheter :banana:

Lycka till vblpower. Längtar till jag ska våga detsamma- Har i allafall ridit själv i paddocken. Tränar one rein stop. Går bra i skritten. Försöker hitta lugnet o balansen, bara njuta av de små stunder det känns bra. Vi tuffar sakta framåt

Jag var otroligt rädd för min förra ponny.. Han hatade att rida ut ensam & fick ofta för sig & sticka hem.. Tillslut vågade jag inte rida ut ensam tan var tvungen be min mormor följa efter med han shettis hästkompis.. Men efter sju år var ja törtt på det.. Jag lät mig inte han vinna över mig längre än gång ja red ut med en kompis & hennes häst när vi skulle hem för de stod i ett annat stall .. Ha ville givetvis med den hästen men ja lät mig inte visa att jag var rädd längre.. tillslut gick de & få hem honom & efter det har han gått prima & rida ut själv med.. Visste han försökte lite men han visste att de inte gick.. Tyvärr blev han ungefär ett halv år efter sjuk & fick fång & var tvungen & avlivas... :(

Nu har jag en foderhäst & går på ridskola.. Hon är en riktigt bestämd dam & kan sticka hem när man rider ut med henne.. Har hittils ridit ut med henne bara en ggn & då gick de bra(vi red själva oxå) Är inte längre rädd sen jag visade Ajax utan det jag mer tänker ifall hon nu skulle få för sig då hon kan då hon är väldigt stark om de på ridskolan ska se & tro & tycka värst att någon som jobbar där är ridskolechefen som äger henne ska se, det är mer det ja är rädd för nu isåfall...

*kl*

Jag ger upp, finns ingen ridskola i närheten som erbjuder privatlektioner på kvällar eller helger. De få som ö.h.t erbjuder privatlektioner gör det bara dagtid vardagar när det inte är ordinarie verksamhet och det fungerar inte med jobbet och dessutom hade det blivit för dyrt att ta ledigt ett par timmar utan lön för att åka och rida. Jag orkar inte rida i grupp just nu rent mentalt och de flesta har 12 elever i grupperna och det är inte värt att betala för. Har inte hittat nåt privat alternativ till privatlektioner heller. Så jag får väl fortsätta att rida islandshäst och ta lektioner ibland, synd för det hade varit kul att komma igång med stora hästar också.

Du ska se att både du och pålle får en härlig stund tillsammans.... Vi hejjar på dig=)

Uteritten gick asbra:D! Jag red förbi läskiga saker som jag aldrig skulle ha vågat rida förbi förut. Men hästen skötte sig jättebra! Och vi travade tillomed lite :d

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka