Sv: Rädda ryttare!
Kl
Har inte läst eller följt tråden, läste bara TS inlägg.
Jag har hållt och håller lektioner på islandshäst, för barn, ungdomar och vuxna i alla olika stadier.
Fick en dag ett samtal av en kvinna som ville komma och rida privat lektion på hennes häst, hon berättade att dom var väldigt ängslig när hon skulle rida sin häst.
Han (hästen) var pigg och lite lätt på tårna, och hon var rädd, och kände obehag när hon skulle rida.
Så när hon kom till mig, började jag med att kolla på hur hon red hästen, hur hon var som person och hur hästen var.
Hon satt och spände sig på hästryggen, blåhöll i tyglarna och spände hela överlivet, plus att hon dorg upp benen och spände dom.
Hon kom förstås i obalans och kände sig mer osäker och otrygg.
Jag bad henne släppa på tyglarna, så hästen fick länga på halsen och överlinjen, känn rytmen och gunga med hästen sa jag åt henne!
Sätt händerna på höfterna, knyt en knut på tyglarna och lägg dom på manken.
Skritta med händerna på höfterna, läng på benen, släpp stigbyglarna, om du känner dig osäker låt någon stå i mitten och linlöpa hästen sålänge du känner dig otrygg.
Prata lugnt med hästen, detta brukar lugna både häst och ryttare.
Låt dig inte luras av känslan "att ha kontroll" genom att korta tyglarna, och omedvetet luta dig framåt och dra upp benen.
Bry dig inte om vad andra gör, eller säger åt dig.
Du måste själv känna vad som känns rätt för dig, och din häst!
Koncentrera dig på att känna dig lugn, inte stressa upp dig, och låt bara hästen gå med långa tyglar och lugna ner sig lite.
Och framförallt, känn ingen press på att du "måste" race galoppera, eller dra iväg i ökad trav.
För hästen mår inte bättre av det, om inte du känner dig trygg.
Men däremot ska du inte sitta och mjäka heller, pröva dina vingar, trava lite, vad är det värsta som kan hända?
Att ramla av, jovisst, men det gör vi alla, tusen och tusen gånger
Lycka till!
Kramar från Snekkja