Rädda ryttare!

Sv: Rädda ryttare!

Så kul kan det bli när man hittar rätt häst! :)

Jag tror min är rätt, men iom att jag varit så feg sen jag köpte henne, så måste jag nog börja om från början när det gäller ensamridning.
I sällskap är hon snäll men lite busig och gillar att springa :)

Vad söt!

Här är min

29013412.jpg

Fina hästar ni har!

Lobell, vad bra att du red!! :) Nästa gång ska du rida några steg längre:D Vill hon inte gå såå testa att vänta ut henne? Hon kanske är ganska otålig och vill sedan komma i väg och inte bara stå och glo.

Jag har ju också ridit lite och känner mig också jättenöljd med mina turer! Förra veckan red jag första rundan i skritt, andra rundan testade jag lte trv och tredje rundan skrittade vi till skogen/parken och red runt träd där- började hyfsat lätt för henne och när jag märkte att hon inte påminde om en 24 meters lastbil längre utan mer om en liten smidig mini cooper att svänga så gjorde jag det lite svårare med mer snäva svängar och mer tankearbete! Vi hade nog båda två precis lika kul och jag pratade med henne hela tiden :) Sedan skrittade jag ut en längre runda med henne och när jag kom tillbaka till skogen igen gjorde jag om serpenteinerna, volterna och slalomen runt träden, för att sedan skritta hem igen :) UNDERBART!!!

Längtar tills jag ska rida denna veckan!!! Hoppas att det går lika bra för oss då! Hon är så mycket lugnare, tryggare och gladare:D

Vad ska jag göra denna veckan?

MimiFly; vad kul att du har medryttarhäst! Rädsla är intressant, när det går bra blir man ju helt hög, känner du också det? Kul att du vågar galoppera, det har inte jag gjort direkt. Men det kommer kanske :D

Eftersom hon parkerade bredvid hagen med kompisen stående på andra sidan staketet, så hade hon inte bråttom att gå oavsett att jag väntade ut henne :)

På onsdag är sambon hemma på dan, så tänkte testa igen och se om det går bättre om han går med bredvid.

Det jag tyckte var viktigast var att jag fick se att hon inte blev stissig eller nervös när vi var ensamma , utan lugn och helt enkelt envis, men inget spring eller nervösa saker för sig.

Jag kan faktiskt känna igen mig mycket i hur ni känner. Ni är nervösa, rädda m.m att hästen ska springa iväg med er. Jag var precis likadan FÖRUT! Jag är bara 18 år och har en varmblodstravare som har väldigt mycket "fart" i sig. Han försökte sticka iväg med mig väldigt mycket till för ca 1 år sen då jag bestämde mig för att skärpa till mig och visa att det är jag som har kontrollen. Genom att ta och ge tyglarna hela tiden och istället för att luta sig framåt, luta sig bakåt. Sitt ner i sadeln och var avslappnade och försök ta kontrollen. Ju mer ni gärna vill stå lite i sadeln, gör bara att hästen springer på framåt, sätt er ner och visa att det är du som rider hästen och inte hästen som rider dig =)

De är ju faktiskt lite lika! :D
När jag blir spänd (nu känner jag det) så "slutar" jag andas, spänner mig, lutar mig framåt, håller krampaktigt i tygeln som naturligtvis kortats upp nu mer så gör jag precis tvärt om!

Sjunger en stump för att inte glömma andningen, sträcker upp mig, släpper efter på tygeln och "släpper" kroppen - det funkar för hästen slappnar av och situationen blir inte alls lika obehaglig för någon av oss!:)

(om det ändå är något jag vet att jag kan behöva lite stöd för att klara av tar jag tag med ena handen i sadeln så sitter jag i alla fall säkrare om det skulle vara något)

:bump::banana:

Vi har hållt igång för fullt sen i torsdags.
Våra småkillar på 2 och 3 kom på att de ville rida, så nu har vi haft knatteridning i 5 dagar i rad :)

Och när jag sett hur snälla och lugna hästarna är med de små, så har jag blivit av med lite rädsla ytterligare. Hästarna står helt stilla och väntar på att vi sätter dem i sadeln, går sakta med långa tyglar och är helt underbara.

Jag och sambon tog en ridtur över en hage och för att komma dit fick vi hoppa över ett stort dike :eek: och min blev så glad att hon galopperade efter diket. Så det blev att åka lite.
Sen bar det av in i skogen och de tyckte att det var så kul att hitta nya stigar. fast jag var mindre road när vi åkte runt bland leran.

Har tagit små turer och turats om med bonusdottern som är ridsugen. När jag kollar henne rida min häst så ser jag ju hur snäll hon är.
Tror det handlar om att få matte att sätta gränser plus lite vårglädje!

30787547.jpg

30787548.jpg

30802029.jpg

Åh ja känner igen mej så väl!! Vill aldrig rida ut själv. man vet ju lixom inte vad som kan hända. o allt detta tänket kom efter ja fick min son för 13mån sen.. dock har ja inte haft min nuvarande häst så länge ca 1,5mån men idag ska ja ge mej ut i skogen o på grusvägarna själv!! säkerhetsväst, hjälm o sporrar o ja är så taggad=) Så ja tror de kommer gå bra.. man måste bara övervinna sin egen rädsla o de är ju olika från person till person hur man gör

Hoppas att det går bra!

Jag börjar bli mer och mer sugen på att testa att rida själv. Tyvärr har jag inte haft barnvakt och sambon jobbar mycket.

Men, jag har tagit mod till mej och mailat en tränare som ska komma ut och visa mej grunderna på marken. Kanske detta gör mej tuffare i ridningen oxå.
Eventuellt att hon får komma ut och ge mej lite lektioner på hästen oxå.

Sen funderar jag på att anmäla mej till en av hennes endagars-kurser i akademisk ridning.
Får se om jag vågar. Jag är inte så förtjust i att låta andra få se mej rida :o
Den är i så fall i juli, så kanske jag ändrar mej efter lite mer ridning i sommar.

Nu väntar jag på att bestämma dag för träningen :)

Får jag bara visa en grej från senast jag red? (den ridturen "började" med att hon blev rädd för något, min kompis fick ta tag och leda förbi oss och sedan gick det som det gick...)

Och det gick så här (:D):

Så trots att jag började ridturen med att bli rädd så vågade jag ändå släppa loss, och på hemvägen sedan kom vi förbi denna sak utan större problem! :bump:

Underbart Syrran... hade lätt velat deltaga i träningen med du.... Ojojoj, vad roligt vi skulle haft det....:love:

Ja :) Du får komma ner

Nu kunde vi förstås inte på samma dagar nästa vecka, men kanske det blir veckan därpå.

Ikväll blev jag trött på mej själv.
Vi skulle bara ner och borsta över hästarna lite, och då kände jag att jag ville ta en liten ridtur innan det blev mörkt.

Vi sadlade, och jag som haft såna problem med sadling innan jag köpte westernsadeln gör det nu utan problem. Hon står jättefint. innan högg hon efter mej och sambon fick ta över.
Tränsningen har jag oxå haft problem med, men antingen är det sadelns förtjänst eller att jag bytt bett, men det går på andra försöket nu, vilket är en förbättring.

Iallafall så hoppa jag upp medans sambon medvetet stod kvar inne en stund för att se vad jag gjorde. Hon började gå bortåt vägen och jag drev på lite och sen kom vi väl en 100 meter ensamma med lite stopp, men inget tjafs utan mycket beröm och allt borde ha känts kanon.
Då börjar mina ben att darra och jag ville bara vända om. Sambon kom då bakom så vi fortsatte en bit på vägen ändå. Hon gick en bit bakom hans häst och var jätteduktig, och det enda jag kan tänka på är att stiglädrena var för långa och mitt nya träns konstigt. Jag fick för mej att hon skulle sticka iväg i trav men tvingade mej att luta mej tillbaka och ha långa tyglar. Hon gick med pigga steg, men hade nog ingen tanke på att springa.

Efter en stund vände vi då det blev mörkt , och jag kände mej så kass och hade ångest att jag känner så med en så snäll häst.
Usch!

Idag red bonusdottern och jag på stallplan medans sambon mekade.
Det blev lite tråkig ridning med koner vilket hästen inte gillar, men hon är ganska duktig då man kan rida med långa tyglar och bara behöver tänka vart man ska.

Idag kändes det inte obehagligt alls och hon var riktigt snäll och duktig :love:

Och ja, bonusdottern har längre ben än mej så det ser lite lustigt ut. Jag orkade inte länga dem när vi bytte.

30953643.jpg

30953644.jpg

30953645.jpg

Kl
Har inte läst eller följt tråden, läste bara TS inlägg.
Jag har hållt och håller lektioner på islandshäst, för barn, ungdomar och vuxna i alla olika stadier.
Fick en dag ett samtal av en kvinna som ville komma och rida privat lektion på hennes häst, hon berättade att dom var väldigt ängslig när hon skulle rida sin häst.
Han (hästen) var pigg och lite lätt på tårna, och hon var rädd, och kände obehag när hon skulle rida.
Så när hon kom till mig, började jag med att kolla på hur hon red hästen, hur hon var som person och hur hästen var.
Hon satt och spände sig på hästryggen, blåhöll i tyglarna och spände hela överlivet, plus att hon dorg upp benen och spände dom.
Hon kom förstås i obalans och kände sig mer osäker och otrygg.

Jag bad henne släppa på tyglarna, så hästen fick länga på halsen och överlinjen, känn rytmen och gunga med hästen sa jag åt henne!
Sätt händerna på höfterna, knyt en knut på tyglarna och lägg dom på manken.
Skritta med händerna på höfterna, läng på benen, släpp stigbyglarna, om du känner dig osäker låt någon stå i mitten och linlöpa hästen sålänge du känner dig otrygg.
Prata lugnt med hästen, detta brukar lugna både häst och ryttare.
Låt dig inte luras av känslan "att ha kontroll" genom att korta tyglarna, och omedvetet luta dig framåt och dra upp benen.
Bry dig inte om vad andra gör, eller säger åt dig.
Du måste själv känna vad som känns rätt för dig, och din häst!
Koncentrera dig på att känna dig lugn, inte stressa upp dig, och låt bara hästen gå med långa tyglar och lugna ner sig lite.

Och framförallt, känn ingen press på att du "måste" race galoppera, eller dra iväg i ökad trav.
För hästen mår inte bättre av det, om inte du känner dig trygg.
Men däremot ska du inte sitta och mjäka heller, pröva dina vingar, trava lite, vad är det värsta som kan hända?
Att ramla av, jovisst, men det gör vi alla, tusen och tusen gånger:)

Lycka till!
Kramar från Snekkja

Ikväll tog vi en kvällstur i skogen utanför huset.
Gick faktiskt bra och jag t.o.m lät henne trava en del sträckor i uppförsbackarna.
Sen när vi skulle neråt så tänkte jag faktiskt att jag var ett gelehallon som är platt i botten och mjuk och följsam i övrigt , och det gick bra :)

Lite kort, förlåt att jag ser ut som en köttbulle :o

30960598.jpg

30960599.jpg

30960601.jpg

Sen 2 kort på hästarnas fina :) hoppluvor de ska ha för att slippa flugorna
Sambon skäms

30960607.jpg

30960593.jpg

Senast ändrad:

Hey.

Jag kan erkänna att jag också är rädd ibland när jag rider. Jag är mest rädd för dedär att ramla av... Framförallt när jag rider på hästar jag inte känner eller unga hästar. Det började bli svår att handskas med när jag ramlade av en 4åring som jag skulle hjälpa till att rida in på skoltid. (Gick på naturbruksgymnasium innan, tog studenten första maj) Sedan dess har rädslan bara blivit större ock större och det är riktigt obehagligt. Förr var jag inte så farligt rädd för visst att tanken fanns i bakhuvudet men den var lättare att ignorera..
Nu vet jag inte hur jag ska handskas med rädslan eftersom jag inte heller har någon möjlighet till att rida eftersom jag inte har egen häst.
Nån som har nåt tips?

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka