Rädda ryttare!

Sv: Rädda ryttare!

KL*

Nu är snart snön borta och ny sadel kommer nästa vecka.
inget att skylla på med andra ord! :D

Kan rapportera att jag gått ner en massa i vikt främst på magen, och jag känner att nu kommer det att bli roligare att börja rida.

På kvällarna efter intag har jag och hästen stått och myst och dragit av minst en shettis i pälsbollar. Jag har aldrig kunnat stå inne i boxen med förra hästen då hon blev sur om man kom nära maten.
Denna är oxå ett matvrak, men jag har ändå vågat mej in varje kväll och klappat och borstat manen. Inga tecken på surhet och verkar tycka att det är mysigt med sällskap i boxen.
Så kanske detta gör att jag nu litar mer på henne och känner att vi börjar bli kompisar.

I påskhelgen är sambon ledig och då ska vi sätta igång hästarna med långa skritturer med matsäck.

Vad glad jag blev av den här tråden! :)
Jag känner igen mig i det mesta ni skriver. Jag tänker också dessa "katastroftankar" som kan kallar dem inom KBT. Skillnaden mellan er och mig är dock att jag gett upp :) Jag kommer aldrig rida igen, satsar helhjärtat på körningen numera. För mig är dock inte körning ett andrahandsval, utan det var jag intresserad av även när jag var orädd :) Men ridningen, den har jag gett upp. Det ska vara kul att rida! Och det tycker jag aldrig att det är.

Oj ja har vart rädd väldigt många gånger, ibland så mkt att ja knappt har kunnat stå på benen när ja hoppat av :crazy: Jag har ridit mkt fulllblod som kommit direkt från banan och mkt unghästar, de är inte alltid lika kul ;) Men men lever man för hästarna är de bara o kämpa på :)

Men gud, nu vart jag avvis, snön nästan borta:eek::crazy:.. Inte här iaf:cry:... men , visst är det skönt å känna att man ändå vågar, all rädsla behöver inte bara handla om att rida, det kan precis som du beskriver uppstå pga av att pålle är si eller så... och får man knuten 1 gång är det jättesvårt att ta sig vidare..

Jag är faktiskt trygg på marken, där är jag i kontroll, på ryggen har jag så många tillkortakommanden som kan ställa till det och det bidrar till rädslan för att trilla av ... Jag måste verkligen tänka på hur jag andas, sitter och tänker när jag rider, problemet eskalerar tyvärr när jag blir rädd för då låser sig allt... det enda som rör sig i mitt huvud just då är KLIVA AV... innan jag döööör:eek:

Kamel är en snäll häst, han är egentligen inte alls bråkig, lite vindhuvig, men alltid snäll... skulle nog aldrig få för sig att bocka av mig eller nått (hoppas jag:eek:) men han kan bli lite tjurig, inte riktigt lyssna på tygeltagen och övriga hjälper och har lätt för att bli uttråkad... vilket då leder till bus, som i sin tur ger mig rädslan...:crazy:

Jag har ju förmånen att ha 2 mkt duktiga töser på ridning och deras stöd är guld värt när vi beger oss... dom ser till att jag inte kastar mig av i tid och otid vilket är en ryslig tur eftersom jag INTE tar mig upp i skogen på stoooora Kamel:o

Men men... man kan inte annat än ta en dag i taget... Vi ska också sätta igång pållarna nu så fort vädret blir lite mer stabilt...

Nja, nu var det inte så bra som det lät. Jag menade bara vägen, resten är täckt med ca en halvmeter blötsnö.
Vi har en runda på ca 8 km som man kan rida som i en cirkel här. Den börjar bli helt isfri. Sen kan man vika av från den och rida runt en sjö nån mil, men där är nog träden ivägen för solen.

Tyvärr ligger vinterhagen längst ner med ett stort berg där all snö kommer att rinna ner i den från 2 håll. Som tur är går det långsamt med töandet så än så länge har det gått rakt ner i marken.

Men så länge det är isfritt på grusvägen så får man ju vara nöjd med denna vintern.

Tänker förresten skicka pM till dej nu :)

Sådär är jag också och i och med att jag är trygg på marken så går jag brevid när jag blir rädd. Oftast går det snabbt över när jag ser hur lugn hästen är då han lullar där påsidan om mig.

Ett tips på att lura rädslan är att , om man har tillågång till ridhus/padock, leka lite med andra därinne. Vi har ofta "lekt" kadrilj, följa John och satt upp pressenningar och andra "farligheter" att ta oss igenom. Man tänker inte så mycket på hur man sitter och vad man gör, man dras med i stundens lek och upptäcker att man sitter jättebra helt plötsligt, att man inte är så nära att trilla av som man tror. Vi har planerat att köpa någon slags mjuk boll att kasta till varandra och bolla gris eller nåt.

Hämtade min sadel igår och efter en snabbkoll verkar den sitta bättre än nån annan innan, så ska bli kul att testa den.
Är inne på sadel nr 5 sen jag köpte hästen i augusti.

Så nu hoppas jag på fint påskväder och en snäll och lugn häst så att det blir en bra start på våren :)

Oj denna tråden har jag helt glömt av.

Vi har ridit en del. Försökt hålla det till 2-3 ggr/vecka. Har även beställt en ny sadel som bör komma denna vecka. RIktigt kul!

Igår var vi ute och körde min gamle häst, han är så duktig!! Blir så stolt.

Känner nu att jag vill verkligen hålla igång honom lite för HANS skull också, han börjar bli äldre och ska ha hålla till han blir 30 ;) måste han ju göra annat än skrota i hagen.

Ska strax ut och köra, önska oss lycka till!!

Tjohooo fick hem sadeln idag. Så nu ska jag ut och rida! Ska bli så himla kul!

Önskar bara det kunde sluta regna...

Sådär!
Årets första ridtur avklarad!

Trullan var taggad och travade och gallopperade på stället varannan minut, men jag blev inte rädd och vi hade en rolig ridtur.

Tyvärr dåliga kort med sambons mobil efter ridturen, för det går inte att ta kort och rida med 2 pigga pållar :)

Ser ut som värsta michelingubben oxå :o

30708058.jpg

30708052.jpg

30708057.jpg

Wow!!!!! :bow:

Bra att du red, skitbra!!! Och ni är ju hur fina som helst ju! Din hästs man är ju helt otrolig!!

När ska du rida nästa gång?

Tack!

Det blev en kort tur, då jag fick kramp i benen och ont i vrister. Ska testa med längre läder.

Nästa tur blir imorgon och sen en sväng på måndag.

Kändes väldigt bra, fast hon var superpigg och ville dra iväg hela tiden.
Och nu blev man ju sugen på att rida igen :)

30709098.jpg

Visst blir man sugen på att rida när man rider? Eller.. på att rida fler gånger kanske jag ska skriva :) Härligt!!!

Glöm inte att skriva här hur det går!!!

Manen.....:love::love:
Vill ha lång man på min Akima, men hon har ju inte anlag för lång man tyvärr. Vissa travare har ju rätt lång man, medan andra har kort och frissig, som Akima. Jag fick dock höra i går att jag skulle rycka manen på min häst... den är ju längre än en halvblodsman :grin: Jag ska testa göra ardennerfläta med hennes man. Den är för kort för det, men testa göra hade varit kul! Det kanske ser bättre ut än min travares halvlånga man i ett "halvblodsstall" :idea::angel:

Kul att se bilder! Så fin häst!!!

Även jag har varit ute nu några gånger, är nog inte riktigt så rädd som jag trodde att jag var. Fick hem en provsadel nu i veckan men jag kommer skicka tillbaka den, tråkigt för jag vill ha en sadel typ NU.

Idag ska jag rida igen, men bara lite för nu har min häst börjat ömma och hovis kommer på onsdag.

Lobell!!

REd du i dag?

Det gjorde inte jag. Min häst har typ "mensvärk" så hon var mest ledsen och hade ont :cry: Jag borde inte rida när hon inte mår helt ok så jag promenerade med henne i stället. Och flätade manen! :p

Ingen ridning idag :crazy:

Hade ju glömt vilken j*lig träningsvärk man får efter ett långt uppehåll :o
Först kändes det knappt men på eftermiddagen var jag bra mör, så vi bestämde att vi tar tar imorgon istället.
Annars kan jag väl inte gå på måndag.

Brukar bli så här efter vintern, men efter ett par ridturer blir det bättre. Man e väl tyvärr inte 20 längre :)

Ja träningsvärk....:o DET vet jag allt om, haha! Som du säger så blir det ju bättre ju mer man rider, som tur är liksom! :)

Suck.

Tappsko och snö idag :cry:

Med lite tur kan kanske hovis komma ut och ta av andra skon ikväll, så kanske det blir en sväng imorgon.

Kopierar från en annan tråd jag skrivit i, då det är lite långt :)

Ja, idag har jag faktiskt varit lite modig för att vara mej

Sen jag köpte kallblodet i augusti så har jag aldrig ridit själv på henne. Inte ens tagit in från hagen. Sambon har skött de bitarna då de oftast går väldigt bra ihop.
Så jag har smitit undan
På det så har hon dessutom varit väldigt grinig vid sadling, speciellt när gjorden ska dras. Stocksadeln har även varit omöjlig för mej att dra åt gjorden på, då den varit dubbel. Hon har huggit och surat.
Tränset har varit omöjligt för mej att få på själv, då hon dragit upp huvudet så jag inte nått.
Så sambon har servat mej.

Men nu köpte vi en westernsadel som hon verkar gilla bättre. Har även bytt bettet, som hon verkat tycka är ok.
Igår kväll när vi tog in dem så provade jag att sadla och det gick bra.

Så idag innan sambon kom hem, gick jag ner till hagen och plockade in hästen. Fastnade i leran ett par gånger
Sen sadlade jag och det gick kanon. lite öron bakåt men inget mer.
Satte på tränset på första försöket.

sen ut och hoppa upp. De andra hästarna gnäggade i hagen och det gick bra att gå längs hagen. Hon gick lugnt och fint. sen när hagen tog slut så tog det tvärstopp!
Jag testade att bara sitta och trycka på, smacka, peta med spöt. Inget hjälpte. Hon började småbacka men jag brydde mej inte så hon tröttnade. Sen ville hon gå till stallet, men då testade jag one rein stop och det verkade funka.
Fick till slut upp henne i backen upp till skogen en bit, sen tvärstopp.
Då var jag ganska nöjd så då gick vi hem.
Hon gick lugnt till stallet och stod stilla när jag hoppade av, så jag är trots allt nöjd.

Men hur fortsätter jag nu?

Det som var positivt är att mer än hälften av min gamla rädsla försvann idag.

Här är en till "rädd" ryttare!
"rädd" inom fnuttar för jag vet inte om jag är så rädd...längre :eek:

Sedan drygt en månad(!) är jag medryttare på en fantastisk häst! Och på henne kände jag mig trygg från första stund!
Nu en månad senare har vi galopperat över öppna fält (något som tidigare var förenat med dödsångest typ) ridit ut ensamma, i alla gångarter (även det öppna fältet), ridit över broar, vid forsar (jag är livrädd för vatten!) och visst, jag kan erkänna att jag höll i mig i sadeln när vi red över men mer än så var det inte...jag blir heller inte rädd om det går lite för fort, för jag VET att hon stannar så fort jag ber om det :)

Utöver detta så har vi mött buss på smal väg, sjöfåglar som farit upp och skrikit precis vid oss och bara sekunden senare hoppade rådjur ut framför...hon brydde sig inte nämnvärt, stod och tittade bara...jag trodde hon skulle vända om i 180 och fick ju såklart hjärtat i halsgropen :crazy:

Så bara på denna månad har jag vuxit enormt som ryttare - och allt tack vare denna fantastiska häst, och att jag känner att jag har fullt förtroende från ägaren, som jag själv har fullt förtroende och respekt för...

Det skulle inte förvåna mig om vi kommer ge oss på hoppning någon gång också :D

Jag tror att om man ska bli fri från sin rädsla får man inte göra sådant som inte känns bra, att inte tvinga sig själv utan ta det i sin takt och märka att det faktiskt går.
Litar man på hästen så känner man sig oftast trygg och då klarar man otroligt mycket mer än man tror!
:banana:

(för övrigt påminner hon väldigt mycket om lobells häst i utseendet :))

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka