Rädda ryttare!

Sv: Rädda ryttare!

Vilken härlig peppningstråd, skall definitivt skumma igenom när jag har mer tid.
Här har ni en vuxen ryttare på 29 år som är väldigt rädd att trilla av. Har tagit upp nyligen tagit upp ridandet igen efter att ha ridit mycket som barn. Jag trillade ofta av vilket har gjort att jag nu i vuxen ålder är väldigt rädd för detta. Man har ju börjat inse riskerna med ridning.
Detta har resulterat till att jag bara rider ponnys på ridskolan, man har ju närmare till marken då ;)
Dessutom är jag kort och lätt så ponny fungerar utmärkt.

Om några år funderar jag på att köpa egen häst, är lite orolig hur detta skall gå men tänkte satsa på en äldre läromästare som är säker i alla lägen.
Hur hade ni gjort?

KL

Ikväll gjorde jag en rolig sak som stärkte självförtroendet. Säkert ingen big deal för de flesta, men för mej var det såå kul.

Jag har köpt en repnosdel till tränset så att det blir bettlöst. Min tant e ju seg att få att stanna ibland, så ville testa nåt helt nytt efter att ha provat en massa olika bett.
Så ikväll skulle jag testa på stallplan. tänkte det skulle gå snabbt och smidigt då det började mörkna, så skulle testa med ridgjorden. Men tydligen är hon bredare än D-ponnyn jag hade den till, för den räckte inte runt.
Så vad göra? Jo, barbacka.
Jag har alltså inte ridit barbacka sen jag var 12. :p och nu med ett bettlöst träns.

Jag tog fram en stol och sambon fick hålla henne , för jag fegade ur.
men sen hoppade jag ( kravlade) upp och shit vad ostadigt det var. Hade ett stigläder runt halsen som tur är, så jag kunde hålla i den också.

Denna häst brukar ha en bromssträcka på ett par meter om hon inte vill stanna. Och när hon ska gå brukar man behöva ta i rejält med benen.

Nu viftade jag med tårna, hon gick. Duttade lite med tyglen, hon svängde.
Sa - Wow, lutade mej tillbaka och hann knappt korta tyglarna och hon stannade.
I vanliga fall brukar hon när man släpper efter, ta ett par steg själv så får man stanna igen, men nu stod hon helt stilla, tills jag viftade med tårna.
sen likadant hela tiden. Behövde bara till slut säga - Wow så stannade hon!

Helt otroligt! Är helt salig att det gick så bra.
så nu ska jag öva detta varje kväll tills jag vågar mej på en trav, för då brukar hon vara trög att få stopp på.

Känns himla kul att jag vågade !

Du är INTE ensam! Jag är visserligen inte 40 utan ca 10 år yngre - men ändå.

Läs min tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1040047

Själv har jag valt att försöka ta hjälp av instruktör i akademisk ridkonst för att komma igång med ridningen igen. Det kommer nog dock dröja innan jag vågar rida unghästen igen... :cry:

Vad tråkigt. Förstår att det känns när det är hästen du vill ha.

Själv är jag ju mer allmänt feg utan mer anledning att jag tänker för mkt tror jag.

Jag hade faktiskt ute en tränare igår som håller på med AR och NH.
Vill testa lite markarbete för att se om det gör mej modigare.

Tanken är att jag ska våga mej på att åka till en kurs hon håller i sommar!

Hoppas att det löser sig för dej med din häst. Läste inte igenom hela tråden, så vet inte vad som hänt efter första inläggen.
Ska läsa lite mer nu :)

Vad roligt att det gick så bra med bettlöst!

Jag testade det på min förra stressiga häst och faktiskt så blev han väldigt mycket lugnare och mera lyhörd. Istället för att stressa upp sig och stänga av, lugnade han ner sig och blev på så viss mycket mer mottaglig för min övriga inverkan. På mig fungerar bettlöst "uppfostrande" också, ingen idé att dra i tyglarna när det ändå inte hjälper och då får jag tänka ut alternativen istället.

Jag hade lärt in one rein stop på honom och visste att jag alltid kunde ta till det om han inte skulle stanna men det behövdes aldrig.

Jag har testat one-rein stop på henne med bett, och det funkade ganska bra.

Nu ska jag testa med bettlöst och sadel, så jag vågar mej på att rida iväg också, är ju en fördel om man slipper vingla runt på henne.
Jag har ju haft problem med att rida ensam på henne, då blir det tvärstopp efter ett par 100 meter, men igår gick hon mot vägen självmant, men då var det inte läge att testa det, då jag ju inte ville ramla av.

Kanske hon upplever själva ridturen som mer behaglig utan bett, och därför kommer bli enklare att få iväg, hoppas på det.
Så ska jag bara våga få upp henne i trav och se om hon stannar också. Gör hon det lika snabbt som igår, så kommer nog en stor del av min rädsla avta.

Ja att det är bra för en själv märkte jag. istället för att dra direkt i tyglar som jag brukar, då hon oftast inte lyssnar direkt, så sa jag wow och lutade mej tillbaka och sen tog jag tyglarna, och då hade hon redan i stort sett stannat.
Så det är ju egentligen jag som ska lära mej, hon kan nog redan :)

Men vilka framsteg du gör min vän...:bow: Helt underbart..... Jag är så stolt över dina initiativ... HIPP HIPP Hurra för dig , du är å bra...:banana:

Instämmer med Cizma! :bow::bow:

Vet ni? Förr-förra gången jag red så kom det helt plötsligt ett hinder på ett fält...jag BLEV faktiskt sugen på att testa men avstod den här gången...tror dock att det inte kommer dröja speciellt länge innan jag faktiskt försöker hoppa något språng med henne sedan har jag typ övervunnit alla mina rädslor med henne, älskade häst! :love::bow:

Kul när det funkar :) Kanske du bara behövde träffa rätt häst.

Ikväll var hon envis som synden. Så länge vi var på stallplan gick allt bra, men när jag ville få iväg henne så började hon bråka som vanligt. och jäklar vad stark hon är utan bett.
I alla fall efter en stund svärande och nästan en tår, så fick jag upp henne i backen till huset. Det värsta är att hon tyckte det var kul, så det är bara en maktkamp nu om vem som ska bestämma.

Nya tag imorgon.

Vilken härlig peppningstråd, skall definitivt skumma igenom när jag har mer tid.
Här har ni en vuxen ryttare på 29 år som är väldigt rädd att trilla av. Har tagit upp nyligen tagit upp ridandet igen efter att ha ridit mycket som barn. Jag trillade ofta av vilket har gjort att jag nu i vuxen ålder är väldigt rädd för detta. Man har ju börjat inse riskerna med ridning.
Detta har resulterat till att jag bara rider ponnys på ridskolan, man har ju närmare till marken då ;)
Dessutom är jag kort och lätt så ponny fungerar utmärkt.

Om några år funderar jag på att köpa egen häst, är lite orolig hur detta skall gå men tänkte satsa på en äldre läromästare som är säker i alla lägen.
Hur hade ni gjort?

Jag hade en stabil D-ponny tant på 19 år som var perfekt att känna efter på.
Tycker absolut du ska ta en större ponny om du ändå är liten själv.
Nu efter min nya hästs envishet längtar jag nästan till ponnyn, fast om jag tänker efter så var hon lika jävlig att få iväg ensam :p fast mindre fallhöjd bara.

Är du lagom stor till en ponny så tycker jag helt klart att du ska satsa på att köpa en liten plutt! Gärna en äldre läromästare som du säger :)

Kul när det funkar :) Kanske du bara behövde träffa rätt häst.

Ikväll var hon envis som synden. Så länge vi var på stallplan gick allt bra, men när jag ville få iväg henne så började hon bråka som vanligt. och jäklar vad stark hon är utan bett.
I alla fall efter en stund svärande och nästan en tår, så fick jag upp henne i backen till huset. Det värsta är att hon tyckte det var kul, så det är bara en maktkamp nu om vem som ska bestämma.

Nya tag imorgon.

Oj, vet inte om det redan skrivits nåt om det här så ursäkta om det blir tjat. Om min häst inte vill gå från stallplan (och det ville han inte) så gick jag iväg med honom bort och red hemåt istället, ibland klev jag upp bortåt också fast först efter ett tag. Det där tjuriga; -"jag vill inte bort ensam" , verkar mest gälla stallplanen sen så glöms det bort:D:

Det där har jag oxå funderat på att göra, MEN jag använder en stol för att komma upp. Smidig som ett kassaskåp :D

Det skulle vara om jag gick bort med stolen innan då. Ska faktiskt testa nån dag.
I värsta fall får jag väl ställa ut hela köksmöblemanget med 1 km emellan om det blir framsteg :)

:rofl:

Annars kanske diken? Stenar? Nivåskillnader? Kan vara till hjälp? :)

Fnissar lite här för mig själv av era svar. Här är en till som är smidig som ett kylskåp, jag kan alltså inte kliva upp från marken och använder pall i ridhuset och sten när jag ska rida ut eller på ridbanan. När jag rider 170cm hästen så har jag stigläderna så långa som (den långa) ägaren brukar ha dem och kliver upp på pall elelr sten och då är de så pass långa att jag har fötterna så att precis tån når ner på stigbygelplattan!!! Därefter får jag böka och ändra läderna massor hål så det är min längd :) Från marken är en total omöjlighet :D

Här är ännu en pallberoende :angel: alltså, jag är ganska vig, kan mer eller mindre stå med ena benet upp på hästen i spagat, men jag har ingen som helst spändst.. så jag kommer verkligen inte upp :D Kommer inte helt osökt att tänka på när jag ramlade av min förra foderhäst, monsterhästen på 170+ ute i skogen. Det hela slutade med att min kompis muttrande fick hoppa av sin häst och försöka kasta upp mig. :rofl:

Jag blev tvungen att gå av min D-ponny i skogen förra sommaren, för vi kom lite vilse och det var svårt att ta sig fram.
När vi kom till bättre mark så kom jag inte upp :o

Sambon fick hålla båda hästarna, böja sitt ben och så skulle jag hoppa upp med vänster fot på hans lår och svinga mej upp i sadeln. Fast jag hamnade istället med båda fötterna på hans lår och hängde med ena armen runt hans hals och andra höll i sadeln. På vänster sida står en häst och glor och på höger min ponny, de undrade nog vad vi gjorde :)

Synd ingen filmade, eller tur för mej :p

Vi ska göra så att sambon kör stolen ca 1,5 km bort. Så går jag dit, sen när jag hoppat upp så hämtar han hem den igen.
Blir det ofta så får jag väl gömma den i en buske eller nåt.

tror dock att det inte kommer dröja speciellt länge innan jag faktiskt försöker hoppa något språng med henne

Se så rätt jag hade! :banana:
Idag var dagen D...vi skulle prova hoppa! Ägaren var med "utifall att" och passande nog stod en liten bana (5 hinder, 4 på långsidorna och 1 på diagonalen) på ca 40-50 cm inne i ridhuset...

Värmde upp en stund, sedan bad jag ägaren lägga ner hindret på diagonalen så det var typ 30...och så iväg! (i långsam trav, hon var lite trött idag - tur i oturen kanske) VI KOM ÖVER! :banana:

Innan passet var slut hade vi tagit oss över alla 5 hinder i någon form av bana, hoppat hindren "för sig" och kombinationerna...

Dessutom lyckades jag hålla mig kvar när jag tappade stigbyglarna mellan hinder 1 o 2 i en kombination (ett kryss på ca 40 och ett "sockerbitshinder" på kanske 40-50?) och tänkte att det minst riskabla måste nog vara att hoppa över, stanna var lite sent om jag inte ville flyga av i en tvärnit och hade vi svängt hade jag ramlat av garanterat.

Så ett jäkla mantag och vips så var vi över...då började tokhästen att BOCKA :eek:
...men jag satt kvaaar! :banana:

Och så avslutade vi med ett skutt över hindret på diagonalen för att sluta positivt.

Hon är 17 magisk den hästen! :love::bump::banana:

MEN så himla underbart... Hurra för er...:banana:

Här är det hela på G.. fötterna på pålle är fixade och premiärturen i skritt är tagen..utan missöden... MEN det ÄR tufft å ta sig tbx på hästryggen efter ett långt uppehåll.... hjärtat slår, händerna svettas och benen skakar.... fy för den lede...

Vad glad jag blev av att finna den här tråden :)

Jag är en rädd ryttare, som äger tre underbara islänningar som jag dock inte vågar rida varje dag :o :crazy:

Tänk så rädd man kan bli av att göra sig illa riktigt ordentligt... :(

Jag hoppas jag får hänga här med er o få tips, råd, stöd, pepp och peppa! :)

Ni kanske har några bra tips på övningar att träna upp balans och styrka i kroppen? Det är en av anledningarna att jag är så harig nu tror jag,
det känns som jag ska dimpa i backen utan anledning ibland :o
(just för att jag är så svag o obalanserad)

Har ingen styrka alls i kroppen, och absolut inte i bålen där det behövs,
har ingen ork att stampa ifrån o sitta upp vettigt så får hasa mig upp med pall, och balansen är verkligen kass... Tips? :banana:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka