Rädda ryttare!

Sv: Rädda ryttare!

Kul att det kändes bra! :)

Jag var överlycklig igår kväll också - allt "slit" med mental träning av mig och pålle gav till slut resultat så vi fick till ett riktigt koncentrerat och bra ridpass! :banana: Men det krävdes inte lite träning inte! Gick t o m igenom passet mentalt innan steg för steg, "gick banan" i stallet och gick det ouppsuttet också i ridhuset innan jag satt upp, har fått jobba förberedande jobb från marken flera dagar osv.

Jag har ju en sån pålle med en del hjärnspöken själv - han kan vara coolheten själv när han är trygg och lugn, inte sån som reagerar på småsaker liksom, men är han stressad eller har tappat förtroende, då är nerverna utanpå och allt går pannkaka.
Vi lägger alltid upp träningen med hänsyn till honom, att inte trigga till stress/press och bygga upp både mitt och hans självförtroende.
Har väl inte lärt mig 100% hur jag ska tackla det än även om vi redan har många knep, annars hade vi nog inte hamnat i den situationen så ofta. Men jag tror ändå det viktigaste är att jag tar itu med mina svagheter/ev. hjärnspöken så jag kan vara ett bra stöd i alla lägen och riktigt där är jag inte än.
T ex så kan man flytta rumpan när hästen blir "flyktinställd", försöka att hela tiden fokusera sig på jobbet och inte lämna nästa steg åt hästen sas, inte reagera på honom, osv, har hur många saker att tänka på som helst om det ska bli bra! :p Men lyckligtvis så när man väl gjort grovjobbet håller det i sig tills man råkar glömma bort sig och reagera på hästen av misstag t ex.

Hästarna har ju sina instinker och behov. Man kan ju liksom inte klandra honom utan försöka ge honom så bra förutsättningar som möjligt och försöka undvika att ta sig vatten över huvudet! :p Tror ändå jag fick en perfekt häst eftersom man hela tiden utmanas till att ta tag i sina egna issues! :)

Tror också jag liksom lämnar över lite av ansvaret när man rider för tränare. *host* å andra sidan så är det ibland man gör sånt som inte riktigt funkar för hästen istället (syftar på min långa radda med anpassningar för att lägga upp allt så konstruktivt som möjligt för honom) så det gäller att det är rätt tränare. Med en, som dessutom red hästen själv (så man kan inte skylla på att det inte var jag som följde direktiven menar jag! ;) ) så tog det flera veckor efteråt innan hästen öht var ridbar igen för att den blev så stressad. Och det var första och enda gången hittills som man fått se honom bocka/stegra sig under ryttare. Därför vågar jag aldrig lämna över till 100%, jag vet ju av erfarenhet mycket som funkar/inte funkar utifrån oss, bara onödigt att göra om samma missar om och om igen.

Angående att "lura sig själv", tja, så är det ju. För först håller man inte med i det positiva påståendet. Utan det kommer fram en massa motargument. Viktigt att inte förtränga dom utan notera och låta sig känna det man känner, för att kunna bearbeta det. Kanske särskilt viktigt om man varit med om en olycka och man börjar känna sig som man gjorde då eller får tillbaka minnesbilder -att inte förtränga det.
Men om man skriver ner det hundra gånger så tror jag inte man har hundra olika ursäkter! :) Till slut så har man nog lyckats övertyga sig själv! :) Jag var också skeptisk, och jag tror absolut det är grundjobbet innan (ex. avslappningsövningar/meditation/såna här affirmationer) som ger resultat, skulle man bara just i den situationen försöka intala sig "jag ÄR modig!" då är det nog rätt meningslöst utan förarbetet, man lurar sig själv för man har fortfarande motargument. (spånar bara)

Mantran? Ptja... Vad är det du tänker som ställer till det? Att det går åt skogen? Det kan ju vara självförtroendet och då är det kanske "jag klarar av att hantera alla situationer!" eller något i den stilen. Jag skulle nog ha försökt "jobba" lite innan mentalt ex. med mental träning för ryttare- ljudspåren och hitta känslan av att vara stark och modig och kunna klara av allt jag företar mig, kombinera det med en sits-visualisering (fokusera på lösningen, inte problemet) typ - nu ska jag känna att jag "sitter på bakhovarna" (det kan man inte göra om man lutar sig framåt).
Hoppas du hittar något som passar dig!

Var och red ikväll och jag överlevde. Men jag kände inte att det gick bra för fem öre, kände mig som en usel ryttare och det låste sig och jag blev spänd och alla mina kunskaper befann sig mycket långt bort . Men jag testade i alla fall att galoppera lite i ena varvet och jag hade kontroll och det var skönt. Jag tänkte inte galoppera först och när de andra galopperade i första varvet så låste det sig helt för mig och jag kände inte att jag vågade. Men sen i det andra varvet så testade jag några varv och det fungerade någorlunda, lyckades i alla fall hålla hästen i galopp och vågade driva lite. Men jag känner att jag inte riktigt fixar ridning i grupp skulle behöva ta lite privatlektioner för att jobba med mina spänningar och låsningar och få jobba lite i min takt men de få ridskolor som ger privatlektioner här runt är så dyra att det har jag inte råd med. När jag rider i grupp känner jag att det blir så mycket att fokusera på var är de andra hästarna och så att jag inte hinner jobba med att jag är spänd. Så jag måste fundera lite vad jag ska göra i framtiden med min ridning.

KL

Jaha... så då är det oundvikliga här.... Solen skiner, tiden finns och alla andra ryttare ska iväg så då måste jag ju me'.....:eek: Fjärilarna lever om i magen, det skriker i öronen,och jag har svårt å andas...:crazy: Gud, är gode knäckt faktiskt...det är alldeles för länge sedan.... förmodligen kommer jag överleva men paniken ligger alldeles under skinnet....:cry:

Det går bra :)

Tyvärr :laugh: kan jag inte rida i helgen då sambon jobbar och ingen barnvakt finns heller.
Nästa helg så blir jag tvungen att testa annars lär jag inte våga rida sen när snön försvinner :)

Var och red ikväll och jag överlevde. Men jag kände inte att det gick bra för fem öre, kände mig som en usel ryttare och det låste sig och jag blev spänd och alla mina kunskaper befann sig mycket långt bort . Men jag testade i alla fall att galoppera lite i ena varvet och jag hade kontroll och det var skönt. Jag tänkte inte galoppera först och när de andra galopperade i första varvet så låste det sig helt för mig och jag kände inte att jag vågade. Men sen i det andra varvet så testade jag några varv och det fungerade någorlunda, lyckades i alla fall hålla hästen i galopp och vågade driva lite. Men jag känner att jag inte riktigt fixar ridning i grupp skulle behöva ta lite privatlektioner för att jobba med mina spänningar och låsningar och få jobba lite i min takt men de få ridskolor som ger privatlektioner här runt är så dyra att det har jag inte råd med. När jag rider i grupp känner jag att det blir så mycket att fokusera på var är de andra hästarna och så att jag inte hinner jobba med att jag är spänd. Så jag måste fundera lite vad jag ska göra i framtiden med min ridning.

Jag förstår din känsla när "alla andra" också är på samma ställe. Jag känenr så också på helgerna. Jag blir spänd, Akima blir spänd, jag måste ha koll så jag är ur vägen och jag hatar det! Speciellt då också om jag råkar vara i vägen vid något tillfälle i mina försök att inte vara i vägen, suck!:crazy: Ibland vill jag bara gå och gömma mig och min häst i skogen så jag slipper störa någon. Ensam är bättre, jag kan prata med hästen som jag vill utan att känna mig dum eller att jag stör. Försök ta några lektioner och rid i grupp också samtidigt?

Och vet du vad? Jag tycker att det var bra bara att du faktiskt red! Du behöver inte vara besviken för du gjorde något du inte kände dig bekväm med! Bara det var jättebra! Klappa dig själv på din axel och säg till dig själv att " nästa gång ska jag..." och bestäm dig för att göra det du vill göra nästa gång!

:bow:Till dig!

Starkt jobbat! Håller med Enya - sträck på dig! Var stolt över det du lyckades med, inte gräma sig över vad som var mindre bra! :)
En känsla kan luras - kan vara smart att få ridningen filmad så man kan titta på det i efterhand. Då får man lite mer objektiv syn på den "farliga situationen" ;)

Håller med om att lektioner i grupp kanske inte låter som det bästa. (Jag gillar öht inte ridning i grupp, tappar i koncentration redan om det är ETT ekipage till i 20*60m-ridhuset samtidigt som mig! :rofl: )
Du kanske kan hitta någon att dela privatlektioner med? Oftast tar dom ju mycket mindre om man är två som rider samtidigt, och jag tror det kan vara ganska skönt att slippa pressen med jämna mellanrum av att någon tittar och "är på" samtidigt som man ändå hinner få mycket hjälp! :idea:
Gör ju sällan något om man är på samma nivå heller om man bara är två stycken, ridläraren kan ju ge separata uppgifter om det behövs.

Jag rider en unghäst som är 3½år, riden c:a 4 månader, och tar bettet ibland och går iväg.. han är egentligen ganska snäll, men testar lite då och då.. och det gör det inte lättare att han inte är riden så pass mycket att han kan grunderna helt heller och han är inte speciellt känslig heller. Därför kan jag känna mig lite osäker ibland när jag rider ut på honom..
Men jag är egentligen inte rädd för att det skulle hända något ex., för att hästen skulle skena, har hänt så många gånger och oftast så springer hästen bara hem.. eller stannar av sig själv efter ett tag.. och jag är inte rädd för att gå omkull heller, jag sitter alltid kvar (om hästen inte lägger sig på sidan).. utan jag är mer rädd för att hästen ska titta på något som inte jag vill (ex. springa iväg) och jag kan inte kontrollera situationen och det blir till en olat och att hästen fortsätter med det sen ..
Jag rider minst 3 hästar om dagen, men det är just den här hästen jag blir lite osäker på..

Jag förstår din känsla när "alla andra" också är på samma ställe. Jag känenr så också på helgerna. Jag blir spänd, Akima blir spänd, jag måste ha koll så jag är ur vägen och jag hatar det! Speciellt då också om jag råkar vara i vägen vid något tillfälle i mina försök att inte vara i vägen, suck!:crazy: Ibland vill jag bara gå och gömma mig och min häst i skogen så jag slipper störa någon. Ensam är bättre, jag kan prata med hästen som jag vill utan att känna mig dum eller att jag stör. Försök ta några lektioner och rid i grupp också samtidigt?

Och vet du vad? Jag tycker att det var bra bara att du faktiskt red! Du behöver inte vara besviken för du gjorde något du inte kände dig bekväm med! Bara det var jättebra! Klappa dig själv på din axel och säg till dig själv att " nästa gång ska jag..." och bestäm dig för att göra det du vill göra nästa gång!

:bow:Till dig!

Tack jag behövde få höra det där!!:laugh: Känns lite bättre idag, jag är stolt över att jag vågade!

Starkt jobbat! Håller med Enya - sträck på dig! Var stolt över det du lyckades med, inte gräma sig över vad som var mindre bra! :)
En känsla kan luras - kan vara smart att få ridningen filmad så man kan titta på det i efterhand. Då får man lite mer objektiv syn på den "farliga situationen" ;)

Håller med om att lektioner i grupp kanske inte låter som det bästa. (Jag gillar öht inte ridning i grupp, tappar i koncentration redan om det är ETT ekipage till i 20*60m-ridhuset samtidigt som mig! :rofl: )
Du kanske kan hitta någon att dela privatlektioner med? Oftast tar dom ju mycket mindre om man är två som rider samtidigt, och jag tror det kan vara ganska skönt att slippa pressen med jämna mellanrum av att någon tittar och "är på" samtidigt som man ändå hinner få mycket hjälp! :idea:
Gör ju sällan något om man är på samma nivå heller om man bara är två stycken, ridläraren kan ju ge separata uppgifter om det behövs.

Tack så mycket, japp det känns faktiskt som en sak jag kan vara riktigt stolt över! Fick en riktigt bjässe till häst, skulle tippa att han låg mellan 1.75-1.80 i mankhöjd så det var ju inte en direkt liten häst heller och jag höll på att dö när jag såg att jag skulle rida honom. Sen hade han både senskydd och martingal och detta är jag inte van vid längre så det blev inte rätt heller. Så ja jag är stolt över att jag fixade det. Det var faktiskt en smart ide att hitta nån att dela lektion med så långt har jag inte tänkt. Men jag har nog nån i bekantskapskretsen som faktiskt skulle kunna vara tänkbar.

Datorn blev knäpp så jag skriver om det.....

Börja med vanliga bommar på marken och jobba med markarbete....sen kan du ta typ ett cavaletti"hinder" som hästen kan bara göra ett större galoppsteg om du förstår vad jag menar....när du känner dig mer säker kan du höja lite mer och öka på när du känner dig säker........

Som sgat var jag själv har varit rädd för att hoppa och nu har min "spärr" lossnat och hoppar igen på hinder.....

Däremot är min skräck att gå omkull....jag hoppas att jag slipper det i framtiden.

tack för tipset :)
har också ramlat omkull i skogen. det som hände var att vi ökade traven lite och hästen snubbla och vi flög. men jag skadade mig inte, som tur var :) kunde fortsätta ridturen :laugh: Och det är jag fortfarande glad över att jag gjorde :grin:

Får man lov att ansluta sig till skaran av rädda ryttare?
Jag har så himla svårt att acceptera att jag har blivit rädd. Jag skjuter upp allt vad som heter ridning och det är jättejobbigt.
Samtidigt som jag är jättesugen emellanåt.
Jag har blivit rädd efter att jag ramlade av min häst när hon stegrade sig. Sedan blev jag gravid och red givetvis inte av den anledningen.
Jag har INTE suttit på henne sedan jag åkte av. Och det var våren 2008..
Jag skäms som en hund...

Känner mig faktiskt ännu mer feg sedan jag blev mamma. :o

Jag vet inte vilket som är värst, rädslan eller skammen över att vara rädd.
Hur fan ska jag ta tag i detta?
Litar på henne till 200% från marken. Snällare häst får man leta efter.

Men bara tanken får mig att börja skaka, om hon skulle stegra sig igen.. :(

Senast ändrad av en moderator:

delvis kl

Om man har en bra och trygg häst och ÄNDÅ lämnar rädslan dig inte. Då vinner rädslan över er och återligen så har man misslyckats..hua. Självförtroendet i botten och sen ska man rida igen, slappa av och ha kul? lätt va?

Ok, vill man ha härliga ridturer, våga, fatta galopp o annat som man vill, så kan jag prata mig varm om centrerad ridning. Den ger en bla "power position" och en känsla som helt enkelt inte lämnar plats åt rädslan. Du bli av med bagaget!!!

Har själv en taskig balans ibland, pga ryggfel, har ont, kan tappa balansen o jaa för erkänna då att jag...blir rädd.
Har förr tappat stigbygeln, tygeln, balansen då o då och åkt av med buller och bång men nu..:love:

Läser deras böcker, går på kurs när de kommer igen..och nästa helhelg kommer i april, längtar...och rekommenderar varmt via PM. :)

Senast ändrad av en moderator:

Sådär blev jag oxå efter mina sladdisar.
Innan hade jag ett varmblod på 1.65 som var rädd för det mesta som var nytt eller vattenpölar. Kul på hösten :)
Men, jag var inte rädd.
Fick sen 2 sladdbarn på raken och blev rädd för att rida lat och snäll D-ponny :o

Men man ska inte skämmas för att vara rädd. För vi försöker ju ändå och då är det ju egentligen modigt istället.
Vi tar ju tag i det vi är rädda för och förhoppningsvis blir vi av med rädslan så småningom.

Nu har ju inte jag ridit på ett tag pga snö, och att jag skjutit på det då jag känner mej lite skrajsen för att ta tag i det.
Men jag tänker inte börja med 2 timmars ridturer i skogen, så att risken är att man i värsta fall blir rädd, och har en timme kvar innan man är hemma, utan kommer rida korta pass som jag sen ökar efter hand att rädslan släpper.
Jag kommer sluta när det känns som bäst, för att sedan ha det kvar när jag tänker på nästa ridtur.
Så gjorde jag förra våren och red i stort sett varje dag sen på sommaren, för det var så himla härligt att ha kommit igång :)

Senast ändrad:

Sådär blev jag oxå efter mina sladdisar.
Innan hade jag ett varmblod på 1.65 som var rädd för det mesta som var nytt eller vattenpölar. Kul på hösten :)
Men, jag var inte rädd.
Fick sen 2 sladdbarn på raken och blev rädd för att rida lat och snäll D-ponny :o

Men man ska inte skämmas för att vara rädd. För vi försöker ju ändå och då är det ju egentligen modigt istället.
Vi tar ju tag i det vi är rädda för och förhoppningsvis blir vi av med rädslan så småningom.

Nu har ju inte jag ridit på ett tag pga snö, och att jag skjutit på det då jag känner mej lite skrajsen för att ta tag i det.
Men jag tänker inte börja med 2 timmars ridturer i skogen, så att risken är att man i värsta fall blir rädd, och har en timme kvar innan man är hemma, utan kommer rida korta pass som jag sen ökar efter hand att rädslan släpper.
Jag kommer sluta när det känns som bäst, för att sedan ha det kvar när jag tänker på nästa ridtur.
Så gjorde jag förra våren och red i stort sett varje dag sen på sommaren, för det var så himla härligt att ha kommit igång :)

Jag tror att det här med barnen är en viktig pusselbit i vår rädsla. Folk kanske tycker att vår rädsla är ologisk, dum eller att vi är onödigt hariga. Dock är vi ju en del här som har barn och har blivit rädda EFTER barnens inträde i livet. Det måste vara lite biologiskt? Om inte annat är det en bra ursäkt att skylla på!!:idea::rofl:

Jag tycker som du att vi är modiga, vi gör ju faktiskt något vi är rädda för att göra! Jag har blivit mycket mindre rädd sedan jag fick Akima igen och ännu mindre rädd sedan jag flyttade henne till nuvarande stall. Jag hade inte varit där jag är i dag om det inte hade varit att jag flyttade henne. Sedan nyår då jag bestämde mig att jag skulle ha nyårslöftet att rida minst 3 gånger i veckan har jag blivit mycket tuffare än förut och det är positivt. Tror att det är lite pga att jag valt att rida mycket ensam igen, som gjort att jag känner mig säkrare på Akima nu överlag, det är inte det där stressmomentet med andra hästar i närheten. Eller människor.

Visst är det motigt många gåger att rida, men jag försöker verkligen även om deti nte känns bra. Att jag gör det hjälper nog till på sikt att fixa det här. Även om jag just då inte alls känner för att sitta på hästen.

Precis som du gillar jag microsteg, mitt självförtroende ligger nånstans i Australien och microsteg som går bra höjer ju det lite för varje gång. Det var också därför jag ville rida den här enorma hästen (bortsett från att han är enorm) för han tar inte ett steg i onödan liksom. Och det var verkligen en självförtroendehöjande grej att göra. Även om jag känner mig usel på att rida, så trillade jag inte av, var inte ens nära och jag galopperade också honom! Jag har gjort det några gånger OFRIVILLIGT på Akima i en jädrans hastighet typ, men att själv ha bett hästen galoppera har jag inte gjort på 10 år!! Det var också en otrolig befrielse att slippa att hålla in, slippa att ha koll på hästen hela tiden. Det blev mer avslappnat för mig, även om jag fick jobba hårt för att han skule gå fram! :D Och det har gjort mig så otroligt mycket gladare nu !

Nu är det snart vår och då får ta tag i ridningen igen! Berätta här när du gjort det så du får pepp av oss andra hariga! :laugh:

kl

Rider en travare som mentalt är 3 i skallen..när det är en jobbig fas tycker jag att uppsittningsmomentet är det jag drar mig för

Nu kan inte jag koppla till att bli rädd efter att man skaffat barn, eftersom jag inte har några barn, men en viss parallell borde ju kunna dras om man är mer rädd för att skada sig när man rider sin egen häst? :p
Dels att man eg. är mer orolig att hästen skadar sig (eller lär sig ovanor så man knappt vill rida hästen sen) och dels att man faktiskt har ansvaret för hästen så att skada sig allvarligt är inget alternativ! Vem tar hand om hästen?! :eek:

Om jag rider ridskolehästar eller andras hästar är jag mycket tuffare än med de jag haft själv. Undantaget situationer där hästen man har själv är en riktig klippa och kompenserar för feg-matte.

En till räddhare här!!!! . Min gamla islandsgubbe kände jag väl efter 4 år. Han är numer sällskapshäst och jag köpte ny häst i dec. förra året , ett islandssto 11 år. Kändes helt ok vid tre provridningar . Lilla Pållan är en i mitt tycke en racermaskin. Får SÅ brått. Jag har åkt av två gånger i paddocken. En gång höll jag på och ändrade stiglädret, satt på sniskan utan balans med halvlånga tyglar som jag alltid gjort på gammelgubben, men det gillade hon inte så hon drog iväg i galopp.Där satt jag utan balans i full klumpig vintermundering med tjocka handskar. Hade inte en chans att fixa det utan damp av i snön. Gjorde mig inte illa men det är läskigt ändå. Andra gången höll jag på att trava när hon hoppade o började galoppera. Förtsökte styra ut henne i lössnön drog i v tygel och trampade ner ordentligt i v stigbygel. DÅ gick stiglädret AV !!!!!. Åter igen i obalans med all tyngs åt v, damp i backen igen. Nu kom osäkerheten smygande och med den rädslan. Hur ska nu det här gå??? Jag kör mycket NH från marken och det svarar hon på jättefint. Signalkänslig o lyhörd. Trevlig att hantera från marken på alla sätt. Väl i sadeln så lyssnar hon i skritten, gör volter, ryggar, flyttar för skänkeln,även om hon protesterar lite mot att arbeta genom vispande svans o öronen bakåt. När sen vi ökar tempo så vill hon bestämma hastigheten och då går det fortare o fortare. Då blir jag osäker igen. Kommer hon att lyssna, får jag stopp på henne??? Vi har börjat med att träna One Rein Stop o det går bra i skritten. Jag vet att det kommer att ta tid att bli trygga med varandra, men hur ska jag bli av med osäkerhetskänslan o rädslan. Det känner ju hästen av och jag vill ju att hon ska lita på mig. Men om jag inte litar på henne hur ska det då bli. Tips mottages tacksamt

Jag hade ju stora barn ( tonåringar ) när jag köpte första hästen, så själva att vara mamma var nog inte grejen för mej , utan när de små kom. Vem skulle bära och byta blöjor på dem i flera månader om man skadar sig? Eller vem ska vara mamma åt dem om man dör?

Men nu kan de ju gå själv, så inte hela världen om man skulle bryta armen nu :p så gör jag väl det, bara för att jag skrev så.

Jag funderar på om jag ska ta och testa sambons varmblod när det blir barmark. Han är väldigt känslig. råkar man luta sig lite så svänger han och småduttar man i tygeln så reagerar han direkt.
Om jag tycker att det funkar ok, så borde jag ju tycka att min är lite
tryggare då hon inte reagerar lika snabbt.

Min D-ponny var helsäker. Hon gick i stort sett i sambons hästs fotspår. Inte en centimeters avvikelse. Stannade sambons häst, så gick hon inte en meter.
Och stadig som en bergsget i terrängen.
Min nya är lite mittemellan. Ser hon att man kan ta en genväg och komma fram snabbare så väljer hon den framför att följa andra hästar. Och bryr sig inte om hästen framför stannar, vi kan rida förbi utan problem, så hon är ju ganska rolig att rida.

Sen kan hon ju få för sig att vi ska vända hem om den andra velar och inte vill gå förbi läskiga saker, och då är hon envis, fast jag har lärt mej att bli envisare.

Hoppas att denna vår kan få bort det värsta, vill ju verkligen med denna häst att vi ska vara varandras trygghet.

Tror redan du är inne på en bra linje, bara att fullfölja den och tro på att du tar dig dit till slut! :)
När man har förståelse för hästen tycker jag det är lättare att inte måla upp den som ett monster i lägen där man tycker det är obehagligt.
Nu vet ju inte jag varför din häst gör som den gör - men troligen pga tidigare upplevelser på ett eller annat sätt. Kanske känner den att den måste "brassa på" för att balanspunkten hamnar för långt fram (obalans)?
Då kanske det kan hjälpa att träna upp dressyren i skritt och försöka hålla sakta lätt samlad trav och bara öva övergångar med några travsteg åt gången för att sen utöka.
När man har upplevt en häst i bra balans i trav under ryttare så tycker jag det är obehagligt att trava i riktig obalans, samma sak med galoppen.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka