Sv: Rädda ryttare!
Det finns så många olika terapiformer så jag antog att detta var ett nytt påfund det också
Njaäe, tror inte jag riktigt förstår vad du menar. Kanske för att jag sällan får panik helt utan gör saker ändå? Det funkar alltså på en person som blir helt blockerad när den blir rädd att då lära sig lösa problemet? Fast hinner man verkligen det? Fast det är kanske som min ramsa som jag tänker så fort hon travar i väg och inte vill stanna ( luta dig tillbaka, tappa inte balansen, hon stannar snart), när jag började tänka så istället för att...göra tvärtom och bli ännu räddare så...FUNKAR det ju! Menar du så?
Jag har en förmåga att undvika det jag är rädd för. Är det inga viktiga saker i ens liv så funkar det ju, bara att låta bli att göra sakerna jag är rädd för.
One rein stop låter rätt farligt för en obalanserad häst och ryttare! Då får jag fortsätta med mitt hysteriska NEEEEJ när hon inte lyssnar och jag inte vågar vara med längre Hon brukar komma av sig lite då, är rätt känslig för tillrättavisningar överlag.
Oj, det heter givetvis KBT och inget annat.
Tesen är att man inte blir mindre rädd av att förtränga rädslan genom distraktion , att förtränga rädslan är som att fly den och till slut kan man få panik. Man ska tvärtom släppa fram rädslan upp till medvetandet, känna efter hur den känns, försöka se sig själv och sina reaktioner utifrån med nyfikenhet. När jag gjorde så, mötte rädslan öga mot öga så på något konstigt vis försvann den inte men jag kunde börja tänka OCH vara jätterädd samtidigt. Mig hjälpte detta mycket då jag tidigare blockerade mig när jag blev rädd. Numera så kan jag tänka på lösningar samtidigt som hjärtat bankar. Svårt att förklara kanske då jag gick 10 ggr för 3 år sen men resultatet är bestående.
Jag sökte för ridrädsla men eftersom det var svårt att ta med hästen till kliniken så fick jag träna på en råtta då jag också har råttfobi. Det visade sig att jag alltid hanterat all sorts rädsla likadant, genom att stänga av känslorna och göra sakerna ändå=fly från rädslan, till slut gick det inte. Rädslan kom ikapp och då med en större styrka än tidigare och att förtränga den gick inte längre. Hoppas du förstår något av vad jag försöker få fram, svårt verkligen att förklara.
One rein stop behöver man nog bli visad ordentligt en gång eller så googla och läs. Om hästen inte är tränad på detta kan den gå omkull men tränar man mycket och ofta så reagerar hästen innan man hunnit "dra runt" den, räcker att man påbörjar liksom. Äh...ursäkta mina usla förklaringar men som sagt googla, det finns rätt mycket att läsa om det.
Det finns så många olika terapiformer så jag antog att detta var ett nytt påfund det också
Njaäe, tror inte jag riktigt förstår vad du menar. Kanske för att jag sällan får panik helt utan gör saker ändå? Det funkar alltså på en person som blir helt blockerad när den blir rädd att då lära sig lösa problemet? Fast hinner man verkligen det? Fast det är kanske som min ramsa som jag tänker så fort hon travar i väg och inte vill stanna ( luta dig tillbaka, tappa inte balansen, hon stannar snart), när jag började tänka så istället för att...göra tvärtom och bli ännu räddare så...FUNKAR det ju! Menar du så?
Jag har en förmåga att undvika det jag är rädd för. Är det inga viktiga saker i ens liv så funkar det ju, bara att låta bli att göra sakerna jag är rädd för.
One rein stop låter rätt farligt för en obalanserad häst och ryttare! Då får jag fortsätta med mitt hysteriska NEEEEJ när hon inte lyssnar och jag inte vågar vara med längre Hon brukar komma av sig lite då, är rätt känslig för tillrättavisningar överlag.