Sv: Rädda ryttare!
Jo stress i kombination med att ha småbarn gör nog mig till den ryttaren jag är också... Men ajg har bestämt mig för att sluta vara sån!
Igår red jag igen. Min stackars häst fick kämpa i den djupa snön som dessutom var riktigt hård och jobbig att gå i. Jag sjöng imse vimse spindel för honom...fast mest för mig tror jag. Det gjorde mig lugn. Han var så duktig!!!
Nu längtar jag till nästa gång jag ska rida.
Hästar,stallet och ridning är min fridlysta zon i mitt liv. Ingen stress är tillåtet där från min sida. Ett stort Aja Baja! Om jag stressar där så stressar jag ju överallt i mitt liv plötsligt och det är jag inte förtjänt av. Hästar och ridningen tappar då sin glädje och livet med häst blir bara jobbigt.
Bra att ni fick jobba lite i går. Din häst är väl alltid duktig, är han inte?
Men det var ju du också, beröm dig själv!
Jag red i går. Det gick....vilt til, kan man väl säga! Eller vad sägs om en häst som bara ville trava så jag lät henne trava jättemycket för att se ifall hon blev trött och lugnare. ja, det blev hon, rätt andfådd dessutom och efter mycket om och män så skrittade hon luuugn runt och lyssnade på mig. Det var efter mycket travande, även när hon inte ville trava! Mycket volter, rida runt hinder, gå långsamt och trava låååångsamt osv. Och jag babblade hela tiden med henne " Är du beredd nu? Kolla nu vart du går, det står ett hinder här och du ska in där!" eller " Jag vet, jag vill också hoppa över dem, men vi får vänta med sånt tills vi är på samma planet!! eller "Åh, kolla koner, de kan vi rida runt i en 8! Ja 7 or går också bra faktiskt"
Jag täkte på hur jag satt, på att inte tappa balansen för då tar hon tillfället i akt och ökar farten likt en Elitloppsvinnare!
Vi hade dock inte samma åsikter om vilka håll vi skulle på. Tog jag och ville åt höger och försökte svänga henne dit med tygeln så gick hon åt vänster med kroppen och huvudet vänt åt höger. "nääääää matte, inte en chans att du bestämmer här!!" Samma sak tvärtom, därför blev det en konstig situation vid pallen. Jag drog huvudet åt höger och hon drog kroppen åt vänster och jag sa flera gånger " där är en pall " och hon glodde bara på mig med det enda ögat jag såg. Plötslig insåg hon att " SHIT!!! DÄR ÄR EN PALL??!!" och stannade till, hann glo på den under den där sekunden och HOPPADE rakt över den!! HÖÖÖGT över!
Jag hann tänka att nu jävlar trillar jag av! Men se, det gjorde jag minsann inte
. Tjöt till, DET gjorde jag! Men vi landade en evighet senare välbehållna och lilla hästen vände öronen åt mig och undrade vad jag tjöt för, det var bara ett liiiiiitet skutt över en liiiiiten pall liksom, Matte Mespropp!
Och jag kunde äntligen andas igen och få hjärtat att sluta slå så fort och kroppen att sluta darra, och fnissade lite åt det sedan istället. Var ju rätt kul faktiskt! Till och med riktigt kul. Visst kunde hon krossa pallen och skada sig på bitarna, men nu gjorde hon ju inte det.
Jag red i dag också, red ut med några andra och det gick jättebra, var lite väl på men jippi, ingen ansats til latt trava!!!! Jätteduktig och det var underbart .