Sv: Rädda ryttare!
Jag ska ge det en chans. Köpte precis Ryttarens grund i mental träning, och håller på att ladda ner den.
Den har jag!
Tycker det är kanon, men man ska ju helst göra det regelbundet och nu var det kanske ett år sen sist. Ska skaffa ny MP3-spelare och börja om igen!
Hej förresten, trevligt med en stöttande tråd!
Vet inte om jag skulle säga att jag är ridrädd eller rädd för hästar, men mentala spärrar som på ett eller annat vis kommer från rädsla det finns det gott om.
Tror kanske det handlar mycket om tillit och självförtroende, till sig själv kanske i första hand, annars kommer man ju inte lita på hästen heller. Att man kan reda ut situationerna man hamnar i så man inte blir rädd för "situationer"- attraktionslagen, är man rädd för något löper det större risk att inträffa!
Haha jag blir nästan religiös när jag ska göra sånt som känns som utanför bekvämlighetszonen - "du måste TRO!" (tänker "faith" på engelska) tro på att min häst är världens bästa, tro på att jag är skicklig nog att reda ut situationer, tro på att allt kommer lösa sig till det bästa även om det blir någon incident!
Men är jag inte mentalt förberedd (vilket det ändå ska vara en bra dag till, när man är trött efter jobbet och har lite bråttom och mest vill hinna motionera sin häst kanske det inte alltid är bästa dagen att tänja gränser..) så är det såklart lätt att bli bekväm och låta hjärnspökena ta över.
Tror nog alltid jag varit lite sån men att jag liksom känner mig otrygg med nya hästar och att DOM behöver förtjäna min tillit snarare än tvärtom- som det borde vara, iaf i ordningen. Om jag sen övervunnit det med en häst sitter det gärna i, medans det är lätt att tappa självförtroende om man tvärtom rider en lite "svår" (lättpåverkad) häst, som min nuvarande där det kan räcka med att en millisekund ha en bild i huvudet att ojsan, det här kan gå illa, så blir han genast flyktberedd. Han har så lätt att smitta av sig på mig då också, en högpulsare som någon uttryckte det, så det blir lätt en ond cirkel. Samtidigt är han kanon på så vis att han alltid reagerar från situation till situation, är JAG cool och positiv i samma situation nästa gång och har tålamod, då är han liksom inte en sån som reagerar utifrån ovanor utan ger verkligen allt och lite till. Om man t ex märker att han faktiskt är rädd och stressad och kan hålla lite distans så man håller sig cool själv - så riktigt ser man hur han kämpar med sina egna hjärnspöken tills han till slut övervinner dom och gör det knasbollen där uppe hade tänkt sig!
Grejen är ju då att det inte får vara någon millisekund fel att man råkar spänna sig eller tänka negativa tankar för då kan det vara för sent och lika bra att lägga ner för den gången.
Egentligen ser jag det inte som något problem, men begränsande såklart. Ibland (oftast) tycker jag att jag gör kloka val, att man liksom inte pressar sig till sånt man inte är redo för eller som skapar en massa onödig spänning som sitter kvar i hästen. Men det skulle vara guld värt att öva upp självförtroendet och det inre lugnet så man i högre grad undviker att smittas av hästen!
Märker ju hur otroligt mycket det kan göra bara av att se en film i huvudet där hästen lugnt och fint gör det man hade tänkt. Från att ha varit total flyktberedskap så med lite tålamod kan det gå kanon!