Rädda ryttare!

Sv: Rädda ryttare!

Jag är, som du kan läsa om bakåt i tråden, skiträdd för att hoppa. I början av sommaren lyckades jag mot alla odds kravla mig över flera språng på 95, men sen blev det lite bakslag så att säga :P så eg kanske jg inte borde ge tips, blirlite the blind leading the blind liksom. Men det har ändå blivit bättre för mig. Från att förra året kappt ens pallat att vara på samma bana som hinderstöd. Men, babysteps. Som flera sagt så vore det säkert givande att rida en riktigt trygg sak, men det är kanske lättare sagt än gjort. Annars.. du säger att cavaletti är läskigt, men funkar det att skritta över EN bom? :angel: börja så och ta det därifrån. Sen öka upp allt eftersom. Ta bommen i trav, sen galopp, öka på fler bommar efterhand.. osv. För mig har det funkat bättre när någon jag tränat för står och pratar mig genom det hela. Hoppa i grupp är läskigare. Tycker det blir ett stressmoment att det är flera hästar och flera människor som kan titta. Något som funkar bättre för mig(men tar du dig inte ens över travbommar i dagsläget är det väl kanske inte att tänka på riktigt än)är att hoppa studs, visst, det är är läskigt som fan att ta första språnget, men de efterföljande går liksom i farten och jag glömmer bort att tänka efter, jag bara känner.

KL
Jag är 50+ och ramlade av min häst, en nordsvensk, för 1 1/2 år sedan och gjorde mig ordentligt illa. Jag vågade inte rida henne igen och gav bort henne till min kompis så att hon skulle slippa bli stående. Jag köpte henne som föl och red in henne själv vilket var jätteroligt men fullständigt vansinnigt. Jag har inte de kunskaperna. Det gick ju bra ett par år men min kropp orkar inte en så stor häst. Hur som helst så saknar jag hästeriet fruktansvärt mycket så jag anmälde mig till ett par prova på lektioner i westernridning. När jag kom dit så gissa vad jag skulle rida... En nordsvensk! :crazy::) Nog för att jag älskar nordsvenskar men lite skraj blev jag ju. Men det gick jättebra! Känner fortfarande att de är för stora för mig så nu har jag anmält mig till en islandshästridskola! Jag är så glad att jag har vågat ta det här steget. :laugh:
Återkommer med berättelser från mitt nya hästliv;)

Annika

Måste säga att det ju faktiskt var modigt av dig att erkänna att det inte funkade och faktiskt gav bot hästen. :) Också modigt att testa nya vägar! Hoppas du känner dig hemma på islandshästryggen!

KL
Jag är 50+ och ramlade av min häst, en nordsvensk, för 1 1/2 år sedan och gjorde mig ordentligt illa. Jag vågade inte rida henne igen och gav bort henne till min kompis så att hon skulle slippa bli stående. Jag köpte henne som föl och red in henne själv vilket var jätteroligt men fullständigt vansinnigt. Jag har inte de kunskaperna. Det gick ju bra ett par år men min kropp orkar inte en så stor häst. Hur som helst så saknar jag hästeriet fruktansvärt mycket så jag anmälde mig till ett par prova på lektioner i westernridning. När jag kom dit så gissa vad jag skulle rida... En nordsvensk! :crazy::) Nog för att jag älskar nordsvenskar men lite skraj blev jag ju. Men det gick jättebra! Känner fortfarande att de är för stora för mig så nu har jag anmält mig till en islandshästridskola! Jag är så glad att jag har vågat ta det här steget. :laugh:
Återkommer med berättelser från mitt nya hästliv;)

Annika

Är oxå 50+ och ramlade av min häst för 14 dagar sen. Ambulansen kom och jag fick senare åka hem med hjärnskakning, blåslagen och mörbultad. Undrar om jag är rädd när yrseln försvunnit (för det gör den väl?) och det är dax att sitta upp igen!?!

KL*

Ikväll red vi upp i skogen , sonen och jag.
Allt gick kanon!

Imorgon ska vi rida vår långa runda runt sjön. Min häst har totalvägrat att gå åt det hållet sista tiden, så det blir en utmaning att få iväg henne.
Kan ju spela in att värsta värmen nu försvunnit så att de är piggare igen.

Tack!
Det viktigaste är ju att hon mår bra och det gör hon idag :laugh:

Jag känner på mig att isisarna kommer att fånga mitt hjärta ;)

Usch vad tråkigt. Hur kan det vara så farligt när det också är så härligt ;-)
Hoppas att du vågar dig upp. Jag väntade för länge så att rädsla tog över och jag har peppat mig i ett år nu.
Åldern gör ju att man inte ramlar lika mjukt längre... för mig är det som en sten slog i backen ;)
Tränar lite yoga nu så kanske jag mjuknar lite...:D

Krya på dig och lycka till med ridningen!

Jag hade en häst på 1.65 när jag blev gravid med sladdisar. Blev helt plötsligt jätterädd och sålde honom efter nästan 2 års velande. :cry:
Vet att han har det bra, då jag sprungit på nya ägaren ett par gånger.
Lösningen för mej blev en D-ponny tills jag vågade mej på att köpa häst igen.

visst är det sorgligt när det inte fungerar. Hon var min första egna häst och jag var så glad... Men det är tur att hon har det bra nu.
Islandshästar har ju inte så hög fallhöjd i alla fall :-)
Har du häst nu då? Sladdisarna kanske har blivit lite större ;)

Jättekul att du söker nya vägar till hästeriet, jag har också vart med om en riktigt saftig avåkning, det var på gammstollan på ynka 160 men jisses vad jag slog mig.... Blev totalt livrädd, grinade och hade ångest så fort hon bara rörde sig.... lösningen blev konstigt nog Kamel... han är en STOR kille, ca 175 och han är dessutom ett VINDHUVUD:eek: Jag har trillat av honom me, men av någon outgrundlig orsak aldrig blivit rädd...men det GÖR DJÄVULSKT ont å ta backen.... man tror man ska dö varenda gång....:crazy:

Hoppas att isisarna tar dig tillbaka, själv har jag bestämt mig för ett mindre kallblod den dagen inte längre Kamel förgyller mitt vardagliga liv... mkt av den andledningen att stoooora pållar är "jobbigare", allt är lixom tyngre, besvärligare och tjorvigare...

Tack snälla!
Det hoppas jag också. Mitt mål är att kunna ha egen häst igen. Måste veta att mitt psyke och kropp håller bara ;)

175 :crazy: Skulle jag aldrig våga kliva upp på :)
Men det är ju personligheten som är viktig...
Hoppas du får fler härliga ridturer på din Kamel!

Jag köpte ett kallblod på 1.55.
Perfekt i storlek, men en utmaning att rida ;)

Usch vad tråkigt. Hur kan det vara så farligt när det också är så härligt ;-)
Hoppas att du vågar dig upp. Jag väntade för länge så att rädsla tog över och jag har peppat mig i ett år nu.
Åldern gör ju att man inte ramlar lika mjukt längre... för mig är det som en sten slog i backen ;)
Tränar lite yoga nu så kanske jag mjuknar lite...:D

Krya på dig och lycka till med ridningen!

Tack, jag behöver nog lite pepning. Ska försöka tömköra lite idag,-om det inte kommer att snurra dubbelt upp då. Stannar på backen ett tag till då övriga kroppen inte heller är helt ok.

*KL*

Igår tog jag mig över ett lite babystep under vår dressyrträning. Min häst har varit väldig svår att galoppera på, en galopp kan väldigt väldigt lätt resultera i en explosionsartad rodeouppvisning. Detta har ju då lett till att jag blivit ganska feg, han har ju skjutit mig ur sadeln så att jag gjort illa mig rejält ett par ggr :(

Igår gav jag mig dock f*n på att jag SKULLE galoppera, OCH att jag skulle våga mana på honom under galoppen till en ökad galopp. Och tänka sig, allt gick bra!! :bump:

Det var sååå skönt att våga, även om det var med skräckblandad förtjusning. Men det tar sig iaf, det är jag väldigt mallig för :D

Ikväll gick det sådär. Hästskrället ville gå hem hela tiden, men efter att hon fick jobba lite på gårdsplan så kom vi ut på gärdet till slut.
Och det bästa av allt Jag blev aldrig rädd fast vi var nära att åka i diken och hon var lite smågrinig :)

31415954.jpg

31415949.jpg

Fin är hon i alla fall, tycker jag :love:

Ta det lugnt bara så ordnar det sig nog. Man ska vara rädd om sig!
Dessutom kan markarbetet öka tryggheten ännu mer för er:idea:

Ha det gott

Vad bra att du vågade göra det du bestämt och att du inte blev rädd!!!
Det bådar gott för framtiden :)

Hon är jättefin.... :D och fast ni ibland tycker lite olika om färdvägen är jag övertygad om att du fixar det...:banana:

Tack snälla!
Det hoppas jag också. Mitt mål är att kunna ha egen häst igen. Måste veta att mitt psyke och kropp håller bara ;)

175 :crazy: Skulle jag aldrig våga kliva upp på :)
Men det är ju personligheten som är viktig...
Hoppas du får fler härliga ridturer på din Kamel!

Det trodde jag också från början....

Kamel kom till oss till min make egentligen men dom klickade aldrig och Kamel gjorde allt för att döda makens rygg ännu mer:cool: så en dag, en helt vanlig dag satt jag ute på min altan och tittade på hästarna, då hörde jag ett upprepande meddelande i min skalle:eek: "Vad väntar du på, kom nu" och då står Kamel vid öppningen å stirrar på mig.... Sagt å gjort, jag klev upp å har egentligen aldrig klivit ner....:D

och för själva saken skull.... NÄ, jag hör inte ofta meddelanden som upprepar sig i skallen:rofl:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar