Rädda ryttare!

Sv: Rädda ryttare!

Nu har jag antagit mig en utmaning som jag ær osæker på om det var så smart..

Jag har lovat att jag ska læra en unghæst galoppera snællt under ryttare.
Ægaren sjælv vill inte då hæsten bockat av henom i galoppen dom gånger h*n har prøvat.
Efter att en annan ryttare prøvat och skadat sig på førsta førsøket mens ægaren såg på ær h*n jætte rædd før att galoppera sin hæst och vågar knappt trava den.
Denna hæsten ælskar å galoppera æven nær den springer fritt uti hagen och vid longering bockar den som en stolle i galoppen.

Har prøvat att galoppera hæsten några gånger nu och har næstan åkt av.
Har ridit bockande hæstar førut men denna får en att lætt l tappa balansen.
Samtidigt som den bockar krumbuktar den med sin stora långa hals något våldsamt.
Inte lætt att dra upp ett sådant huvud som svingas runt, hit eller dit och ner mot backen och bevara balansen.

Jag kænner en klump i magen nær jag ska træna den hæsten i galopp men gør det ændå.
Det ær så næra varje gång att jag inte sitter kvar, ren tur att jag gjort det hitills.

Ær osæker på om jag klarar av detta.
Vill inte erkænna før min omgivning att jag ær osæker.

Efter att jag varit rædd innan nær jag ridit vid vissa tillfællen och inte døljt det så har jag fått kænslan av att folk tycker att man inte kan nån ting efter det och ska berætta før en vad den tycker man borde gøra anorlunda och det inte bara i ridningen utan de kan komentera ens utrustning, vilken veterinær man anvænder, allt.
De ser på en som mindre kunnig och vetande efter man har visat en svag sida.

..//Jag kænner en klump i magen nær jag ska træna den hæsten i galopp men gør det ændå...//

..//Ær osæker på om jag klarar av detta.
Vill inte erkænna før min omgivning att jag ær osæker...//

..//De ser på en som mindre kunnig och vetande efter man har visat en svag sida...//

Jag klippte ut några meningar. Vad skulle du ge personen ovan för råd? ;)

Avböj att träna just denna hästen, eller hur? Inte bara för att du är rädd utan också för att du vill göra ett bra jobb med hästarna - och om du är rädd gör du inte det.

Och så det sista. Är det inte så att man mer respekterar den som frejdligt säger (ex vis):

- Den DÄR besten vet jag sjutton inte om jag kommer att klara av med DEN halsen!

än den som "mörkar" sina tvivel och sedan misslyckas (hade jag vetat det hade jag ju kunnat vända mig till någon annan. Typ).

Du är antagligen van att själv vara den person som ger råd - att folk vänder sig till dig. Är det så?

Tror du att jag känner igen något i situationen du beskriver? :angel: Jag är uppväxt som "duktig flicka" och har först på senare år hittat "relaxed ways" att hantera saker. :)

Jag ska føreslå att någon annan oxå kan førsøka rida henne om dom inte finner någon mer læmplig så vill jag fortfarande førsøka hjælpa till så gott jag kan.

Ja folk vet att jag gerna hjælper till om jag kan och frågar mig om råd om allt møjligt.
Min mormor pratar alltid med mig om hon har problem och mina vænner sæger att dom gillar att få råd från mig då jag faktiskt børsøker finna løsningar och inte bara kommer med en massa trøstande ord.

Jag ska føreslå att någon annan oxå kan førsøka rida henne om dom inte finner någon mer læmplig så vill jag fortfarande førsøka hjælpa till så gott jag kan.

Låter klokt. Då är det upp till ägaren och det "friar" dig från lite av ansvaret. Håller tummarna!

Nog för att man inte ska behöva begränsa sig pga sin rädsla, men i vissa fall så är den ju befogad...

Knapplånar mig själv :angel:

Hur går det för er andra fegisar därute? Själv har jag skuttat lite plutthinder idag, första gången sedan det olycksaliga återfallet med hysteriskt grinande. Var bara jag, pållen och min kära vän som brukar skrika på mig och vi skuttade väl max över 30 cm. Så det gick ganska okej, inget sammanbrott :)

Här är en till som känner av ridrädsla ofta!
Hoppning och uteritter är värst men med rätt häst så går det ganska bra.
Idag provred jag en häst som det finns en stor chans att jag tar på foder, galopperade för första gången på länge:love:

Skönt att höra att det finns fler som jag:)

Antar att du kände dig trygg på pållen iom att du vågade galoppera när du provred :) Låter ju toppen isf... vad är det för påni?

Ja han var så lugn och snäll!
Nu var vi i ridhus iofs, hade det varit i skogen hade jag nog inte galopperat, men en sak i taget!:laugh:

Det är en 18 årig fjordvalack:laugh:

Men precis, det är ju skitsamma att det var i ett ridhus, huvudsaken är ju att du gjorde det alls :) har du någon koll på hur den är att rida i skogen?

Haha.. appropå fjordning så pratade jag med min fullblodsgalna kompis igårkväll om vad jag söker för egenskaper hos en häst och då utbrast hon(anings föraktfullt :angel::devil:) att jag nog borde ha en gammal fjordvalack. Haha. Men jag håller mig till halvblod tror jag... än så länge :angel:

Ja han ska enligt ägaren vara snäll i skogen också, om man inte stöter på lite kor för dom är han rädd för:D
Men jag ska dit imorgon igen och då ska vi rida ut så då får jag se själv! Han är inte riden så mycket på sista tiden så han kanske tycker att de tär superkul och blir jättepigg, så isf håller jag mig till skritt och trav tror jag;)

Haha:D Det finns nog ett och annat halvblod som har de egenskaperna också men det känns ju lite kul att nu när jag letar efter en trygg häst dyker det upp just en gammal fjordvalack;)

Ja, det kan ju vara värt att testa på en skogstur innan man bestämmer sig :) hoppas det går fint det också! Skulle min tant vara rädd för kor skulle det gå rätt illa, hon står nämligen på en gård där köttkreatur är huvudgrejen.. :D däremot så är hon galet rädd för älgar och visst fan träffar vi på någon på nästan varje skogstur :cool:

kl

Tänkte bara tacka så mycket för tipsen och peppet jag fick angående min hopprädsla. Jag lyckades samla tillräckligt mycket mod för att hoppa en liten cavaletti några gånger idag, och det var faktiskt helt fantastiskt kul! Min lilla, i normala fall hopposäkra tant, bjöd chockerande nog på hindret för första gången i livet, och hjälpte mig så snällt över, där jag satt stel som en pinne och klängde sönder manen på henne. Så nu är jag så glad att jag skiner som en sol. :D Känns ju jättelöjligt att bli såhär totallycklig efter att som 21-åring och ett helt liv med ridning ha klarat en cavaletti, haha, men.

Jag hoppas att det bara går framåt för alla er andra också, oavsett hur till synes små eller stora problem och rädslor ni har!

Kul! :)

Själv är jag inte rädd längre, men hästen är envis och vill inte gå från stallplan ensam.
Så nu tömkör jag henne vilket funkar kanon. Efter 3 tömkörningar fick jag henne 3 ggr längre innan tidigare, så kanske vi kommer ut i skogen till slut :)

Vad roligt :D och visst är det liteknepigt att bli så glad över något så... futtigt? haha. Minns när jag i våras var eld och lågor över att ha tagit mig över 40 cm och berättade det för en stallkompis som tog ned mig på jorden genom att berätta att hennes väninna samma dag hoppat en bana på 140 :angel:

KL
Här är en till "räddis". Har haft egna hästar, men begränsat mitt ridande pga rädsla, främst för att hästen ska sticka iväg okontrollerat och att jag ska falla av. Nu har jag inte ridit på 8mån då sista hästen varit sjuk, men började igen på ridskola i juni. Har ridit 15 ggr och märker själv vilken förändring jag har gjort! Var nästan livrädd i början, balansen var kass, höll på att trilla av....:o Hästen jag red är dessutom en sån som lätt blir tittig och hoppar till för allt och inget om man själv spänner sig.

Igår var jag som vanligt på lektion, travade utan stigbyglar. Har fått en jättebra (trav)sits. Gick superbra. Sen skulle vi galoppera. Det är och har varit mitt största problem. Spänner mig och lutar mig framåt. Knäna och hälarna åker uppåt vilket resulterar i total obalans:crazy: Igår var jag lite peppad av att traven gick så fint så jag galopperade i lite för hög fart i en kurva, hästen snubblar, går ner på knä med näsan i marken, jag flyger som en vante över hästen. Jaha....där låg man då helt sandig. Hoppade iaf upp och lyfte galopp igen, om inte lite skakig. Tji fick man då man blev lite för ivrig.....

Kämpar för att komma över min rädsla, just för att jag verkligen NJUTER att rida och vill i framtiden skaffa en ny häst. Då vill jag kunna njuta av att rida ut, utforska nya vägar, våga galoppera ute....UTAN att känna snörpen i maggropen och tänka hemska tankar om hur hästen skenar och jag dör.

Tur iaf att man inte är ensam, utan vi är flera som kämpar för samma mål! :banana:

Vad härligt att läsa om dig och att du är på rätt väg!
På måndag börjar jag rida på en islandshästridskola.och hoppas få känna samma förändring som du :)
Just nu är känslan en skräckblandad förtjusning...:p

Annika

Jag hade tur att börja för en jätteförstående och duktig ridlärare. Vissa lektioner har jag ridit ensam eller så med en till ryttare. Grejjen har mest varit att min sits har varit så förskräckligt dålig att min balans helt enkelt gjort att jag känt att hjälp jag trillar. Nu när jag börjar få ordning på benen, armarna, rätar på mig märker jag att jag faktiskt (för det mesta;)) sitter på ryggen fast hästen snavar eller så.

Jag har också förmågan att TÄNKA för mycket. Sluta tänk bara gör brukar min ridlärare säga. För börja jag tänka för mycket spänner jag mig och stressar upp hästen.

Det som också funkat bra är att sluta fokusera på hästen. Som sagt hästen som jag rider ser spöken och kan skutta till för allt, MEN bara om man själv är medveten om det. Om jag rider och koncentrerar mig till 100% på mig själv (hur sitter jag, slappna av...hälarna) så bryr sig inte heller pålle om nåt.

Det går nog bra ska du se! Lycka till! :)

Tack!

Känner igen mig både när det gäller balansen och tänkandet ;)
Där jag ska rida fokuserar de mycket på sitsen har jag förstått. Det kommer att bli jätteroligt trots lite nervositet!

Annika

KL*

Startade denna tråd för nästan exakt ett halvår sen och i mitt första inlägg var min önskan att kunna rida iväg ensam.
Vi har nött lite på stallplan för att senare fortsätta vid soptunnorna :)

Men idag kom vi iväg!

31538153.jpg

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka