Sv: Rädda ryttare!
Hej, jag heter Linnéa, och jag är rädd (väntar mig ett kollektivt heeej Linnéaaaa)
.
Eller rädd och rädd, men jag är osäker. Jag tror att det jag är mest rädd för överhuvudtaget är att göra fel, det är något som genomsylar allt jag gör. Men i hästvärlden så visar det sig genom att jag sällan tar egna initiativ eller hjälper till, även fast jag vill. Jag har så duktiga kompisar som jag avgudar, jag tycker att de kan allt nästan. Även om jag inte alltid håller med dem i deras metoder, hantering, tankesätt eller vad det nu kan vara så finns ändå alltid känslan där att
de kan mer än jag. Så när de ska lindas ben, packas en hösäck eller vad de nu må vara så
vill jag så himla gärna hjälpa till men jag vågar inte eftersom jag är rädd att göra fel så att något går på tok (kanske lägger på sadeln fel så deras häst får trycksår till exempel, jag är bra på att tro att ett höstrå för mycket kommer att döda deras lilla Brunte och så är ALLT mitt fel) eller för att de ska tycka att jag är en rackarns nybörjare. Vilket jag egentligen inte är, jag har hållit på med hästar i över tio år och haft egen häst, då var det inga problem eftersom att han var ju min, jag tyckte inte att jag var tvungen att bevisa samma saker. Med han så var jag lugn med att veta att han DÖR inte om han var lite varm under täcket och hade kunnat vara utan, eller om han råkade få 3 gram hö för mycket idag. Inte så att jag slarvade, men jag hetsade inte upp mig över saker som jag faktiskt visste att jag hade koll på.
Jag vet ju att jag kan sadla, linda ben, göra foder eller lasta. Jag kan det så fort jag är själv med en häst som jag känner väl och är inte ett dugg osäker, men direkt det gäller någon kompis häst eller att t.ex ta ut någon av de andra hästarna i stallet eller ta en fodring så vill jag bara gömma mig. Jag skulle dö om det hände något, om jag gav fel mat till fel häst eller la på fel täcke till fel väder. Jag vill komma överens med alla och inte stöta mig med någon.
Sedan är jag rädd för hästar som skyggar. Inte för att jag haft någon jättehemsk upplevelse direkt men för att jag hatar att sitta och spänna mig i väntan på att de ska flyga i luften över minsta brevlåda och så var den onda cirkeln igång. Spänd ryttare -> ännu mer spänd häst -> vänder hem och vill inte rida igen men gör det ändå.
Av någon anledning så är halvblod lite av en skräck för mig också. Inte för att vara RASistisk alls, jag älskar halvblod så inte för det, men flera av de jag ridit står antingen på två ben, bockar, eller ligger på och börjar bocka om de inte får springa. Varmblod litar jag mer på eftersom jag vet att de oftast bara ligger på framåt så man i värsta fall kommer hem alldeles lealös i armarna, men i alla fall hel och hållen.
I övrigt så VET jag att jag älskar att rida, när det går bra så svävar jag på moln så jag vill verkligen så himla mycket. Har ni några tips på hur man stärker självkänslan
?