Sv: Rädda ryttare!
Vet du vad jag tänker när jag läser dina inlägg?
Jag tänker att ÄVEN om din häst är uttråkad, trött eller vad som helst så är det ju DU som bestämmer om, när och vart ni går oavsett hennes åsikt. Du kräver inget ohästigt av henne, inget som är direkt ansträngande!
Har du använt spö någon mer gång? Det är ju en idé att helt enkelt rappa till henne några gånger när hon vänder. En annan idé skulle nog vara ifall din sambo går med er och manar på henne så fort hon vänder eller backar. Han kan ha med ett spö peta på henne (så som Tobbe i ponnyakuten
) så att det blir jobbigt att vända och backa för då står gubben din där och knackar med spöt hela tiden. Det finns inget så irriterande som när någon står och petar på en konstant
KL
Min häst och jag har en bra period nu. Visst, en lektion som jag på kvällen grät över för att jag var så dålig, men jag var inte nervös för att jag skulle rida henne. Inte rädd alls, trots att vi faktiskt travade och det utan att använda gramantygeln. Den bara hängde där liksom. Jag red ut i förrgår och det var samma. Gramanen hängde, vi travade lite grann och det var helt underbart roligt. Tror Akima också gillade det starkt! Hon var pigg, men när Akima är pigg så märks det genom att hon skrittar lite fortare och tittar sig mer omkring
Det är liksom inte värre än så egentligen. Jag har lärt mig att lita på henne just eftersom hon inte är värre än så här.
Vi red förbi en stor gul lastbil med flak samt en gravmaskin som grävde upp marken och öste jorden i lastbilen. Båda stod igång och lastbilen stod så att det bara var max två m mellan den och vägkanten. Vi gick förbi som inget alls, bara de där metrarna emellan oss. Hon är så jäkla trafiksäker den hästen, så hälften hade räckt liksom (inte för mig som ser det som en självklarhet att hästen ska fixa sånt här
När vi gick på asfalten så hade några barn ritat på vägen. Akima Stannade upp några sekunder och tog ner huvudet och kikade med spetsade öron, som om hon undrade vad det var för konstigt på marken! Inget mer än så liksom, nyfiken är hon!
Ja jag är fullständigt käääär i min häst, även om folk inte förstår varför! Andra verkar tycka att ridningen är viktigast. Det gör inte jag, för mig är allt annat viktigast. Även om jag ofta har funderat på att byta ut henne. Nu har jag bestämt mig att låta bli och behålla henne och försöka få ordning på ridningen lite mer